مستند «به وقت جام» مجموعهای است که در جهت معرفی سبک زندگی، تاریخ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست تیمهایی که در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور دارند قدم برداشته و مورد توجه واقع شده است.
نگاه متفاوت به جام جهانی موضوعی است که پیش از این در رسانه ملی به آن پرداخته نشده است، اما برنامه به وقت جام در این دوره و این روزها به این مسئله پرداخته است و البته مورد توجه هم واقع شده و در عین حال واکنش برخی رسانههای نزدیک به اصلاحطلبان را هم برانگیخته است.
«به وقت جام» عنوان مجموعه مستندی است که معمولاً قبل یا بعد از مسابقات فوتبال جام جهانی درباره یکی از کشورهایی که در آن مسابقه حضور دارد، پخش میشود. این مستند، برخلاف رویه رایج در برنامه «۲۰۱۸» که تنها به تبلیغ جذابیتهای این کشورها میپردازد، نگاهی واقعگرایانه به مسائل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در این کشورها دارد، اما گفتن واقعیتها درباره این کشورها، چندان خوشایند برخی رسانهها نیست، از جمله اینکه سایت «کافه سینما» در یک دروغ آشکار، این مستند را متعلق به عادل فردوسیپور نامیده و نوشته: «در روزهای گذشته، انتقادهای فراوانی به برنامه ۲۰۱۸ عادل فردوسیپور وارد شده است. از تبدیل کردن تلویزیون به کازینوی پیشبینی و شرطبندی و بختآزمایی فوتبال تا کیفیت پایین گزارشها و میزان بالای تبلیغها. پرسش بعدی، اما مستندهایی است که با نگاه مشهور به اصولگرایی، درباره سایر کشورها در این برنامه پخش میشود؛ مستندهایی با تصاویر و نریشنهای آشنا. وقتی آشغالهای خیابانهای فرانسه بخش اصلی معرفی این کشور در برنامه ۲۰۱۸ میشوند و کامران نجفزاده خبرنگار آشنای صدا و سیما در پاریس، از با پیژامه راه رفتن مردم این کشور در کوچهها میگوید.» این ادعاها در حالی مطرح میشود که این برنامه اصلاً ربطی به فردوسیپور و برنامه «۲۰۱۸» ندارد.
روزنامه شهروند، وابسته به هلال احمر نیز به گروه سازنده این مجموعه مستند تاخته و نوشته: روزی که خبرگزاری بسیج تیتر زد «ثریا تعطیل شد تا ۹۰ دیدهبان پیشرفت ایران باشد!» و در آخر نوشت: «واقعیت آن است که رسانه ملی از نجابت بچههای حزباللهی در برنامه ثریا حُسن استفاده و آن را محدود میکند و در مقابلِ پررویی برنامهای مانند ۹۰ که بارها و بارها پا را از گلیم خود درازتر کرده سکوت میکند!» معلوم بود که چه خوابی برای فردوسیپور و برنامهاش دیدهاند. اینبار، اما در یک صفآرایی جدید «ثریا» در قالب «به وقت جام» و «۹۰» در قالب «۲۰۱۸» و در پایان اینگونه نتیجهگیری کرده است: «آنها «۹۰» را بهعنوان یک برنامه پرمخاطب و تاثیرگذار نشانه گرفتهاند و حالا هم روی کار جدید تیم فردوسیپور (۲۰۱۸) زوم کردهاند. کسی فکرش را نمیکرد همزمان با آغاز بازیهای جام جهانی برنامهسازان «ثریا» به موازات برنامهسازان «۹۰» انتقام بگیرند؛ محسن مقصودی رودرروی فردوسیپور. به نظر شما این تقابل چقدر عادلانه است؟!»
در این ارتباط «مهدی فرجی» مدیر اسبق شبکه یک سیما در گفتوگو با فارس، درباره مجموعه مستند «به وقت جام» اینگونه اظهار نظر کرده است. «مستند «به وقت جام» نگاه متفاوتی به کشورهایی که در جام جهانی حضور پیدا کردند دارد و در عین حال که نگاه جذابی دارد به شکل کاملاً متفاوت زیرساختهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هر کشور را نشان میدهد.»
فرجی با اشاره به نقاط قوت این مستند میافزاید: وقتی این مستند را میبینید میتوانید کاملاً کارشناسی شده ساختارها و مویرگهای زیرساختی یک کشور را ارزیابی کنید. برای مثال کشور ژاپن در آسیا و در بحث فوتبال کشور موفقی است و شما وقتی این مستند را نگاه میکنید میبینید که در زیرساختهای اقتصادی، فرهنگی و جامعهشناسی هم توانسته موفق عمل کند و به لحاظ اقتصادی کشور صاحب نظم، مدیریت و برنامهریزی باشد یا در مورد کشور مصر تمرکز روی چهره محمد صلاح بود، اما زیرساخت فرهنگی، سیاسی آن کشور و اقتصاد آشفته و فقر فراوانی را که در مصر وجود داشت نیز نشان میداد. معتقدم سازندگان این مستند نگاه کاملاً متفاوتی به هر کشور داشتند و از هر گونه کلیشهای به دور بودند. آنها در عین حال کار جذابی تولید کردند و مخاطب علاقهمند به راحتی با آن ارتباط برقرار میکند. در عین حال از جذابیتهای فوتبال و ورزش نیز در این مستند استفاده شده است.