کد خبر: 916992
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
۱۱ کشته اتوبوس سوخته در نقطه حادثه خیز
براساس آمار رسمی بامداد دیروز ۱۱‌مسافر اتوبوس در تصادف با تانکر حامل سوخت مقابل پایانه مسافربری شهرستان سنندج که محلی حادثه‌خیز گزارش شده بود میان آتش سوختند
اجساد سوخته و غیرقابل شناسایی مسافرانی که قصد داشتند از شهرستان سنندج راهی تهران شوند از میان پاره‌های آهن به جای مانده اتوبوس مسافربری خارج شد. براساس آمار رسمی بامداد دیروز ۱۱‌مسافر اتوبوس در تصادف با تانکر حامل سوخت مقابل پایانه مسافربری شهرستان سنندج که محلی حادثه‌خیز گزارش شده بود میان آتش سوختند همزمان با وقوع حادثه در استان کردستان، ۳ روز عزای عمومی اعلام شد.
به گزاش خبرنگار ما، حوالی ساعت ۳۰‌دقیقه بامداد چهارشنبه یک دستگاه اتوبوس مسافربری متعلق به تعاونی «دیدار سیر» با ۱۱‌مسافر از پایانه سنندج خارج شد تا راهی تهران شود. اتوبوس در حاشیه پایانه در خیابان دکتر حسینی مشغول مسافرگیری شد. لحظاتی بعد از سوار شدن سه‌مسافر عبوری ناگهان یک دستگاه تانکر حامل سوخت مازوت از پشت سر به شدت با اتوبوس برخورد کرد. همزمان با وقوع حادثه و انفجار تانکر، دو راننده اتوبوس موفق شدند خود را از مهلکه نجات دهند، اما اتوبوس مسافربری در آتش شعله‌ور شده و مسافران آن به خاکستر تبدیل شدند. علاوه بر تانکر سوخت و اتوبوس مسافربری، آتش به یک‌دستگاه وانت و یک‌پراید هم که در محل پارک شده بودند سرایت کرد و آن دو خودرو هم در آتش سوختند.

حمله به پلیس
لحظاتی از وقوع حادثه نگذشته بود که تیم‌های امداد در محل حاضر شده و شروع به خاموش کردن آتش کردند. عملیات خاموش کردن آتش تا نیم ساعت به درازا کشید و بعد از آن اجساد سوخته و غیر‌قابل شناسایی از میان پاره‌های آهن خارج و به پزشکی قانونی منتقل شد. عملیات امداد، اما با دشواری دیگری هم همراه بود. در حالی که امدادگران مشغول امدادرسانی بودند افراد ناشناس با حمله به مأموران پلیس و دادن شعار و سنگ‌پرانی به سمت مأموران تلاش کردند نظم عمومی را مختل کنند. این افراد با یورش به سمت خودرو‌های پارک شده پلیس، خودرو‌ها را واژگون کردند و به آتش کشیدند که ماجرا با مدیریت پلیس به سرانجام رسید.

موج سواری رسانه‌های ضدانقلاب از حادثه
رسانه‌های ضدانقلاب لحظاتی پس از حادثه سعی در انتساب تانکر سوخت‌رسانی تصادف کرده در سنندج به نیرو‌های مسلح داشتند تا از این موضوع، برای پیشبرد اهداف ضدامنیتی خود بهره ببرند. رسانه‌های معاند با انتشار گسترده شایعه مبنی بر اینکه تانکر متعلق به سپاه بوده اینطور وانمود کردند که سپاه در حال انتقال سوخت به خارج از کشور با یک تانکر عراقی بوده است. این رسانه‌ها در ماه جاری و دی سال گذشته نیز مأموریت ایجاد بحران و درگیری داخلی را پیگیری کرده بودند، این بار نیز سعی داشتند که از موضوع تصادف که طبق اعلام مقامات استانی بر اساس عمل نکردن سیستم ترمز تانکر، رخ داده بود، استان کردستان را درگیر یک ماجرای غیرواقعی کنند.
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان با اشاره به اعلام شایعه عراقی بودن تانکر حامل سوخت، گفت: «تانکر حامل سوخت ایرانی بوده و متعلق به یکی از استان‌های همجوار است. این تانکر متعلق به پالایشگاه کرمانشاه بوده و طبق روال ماه‌های گذشته، مواد سوختی از این پالایشگاه در حال صادرات به کشور عراق بوده و تانکر سوخت‌رسان هیچ انتسابی به سپاه پاسداران یا سایر نیرو‌های مسلح نداشته است.»

روایت یک شاهد
صاحب سوپرمارکت روبه‌روی پایانه در توضیح حادثه گفت: مشغول تماشای فوتبال بودم که ناگهان صدای انفجار بلند شد. از مغازه خارج شدم و دیدم که شعله‌های آتش به آسمان زبانه می‌کشد. مردم به سوی مغازه‌ام هجوم آوردند و آب می‌خواستند. تشنه بودند. گلوهایشان از اضطراب خشک شده بود. دست و پای خود را گم کرده بودند و نمی‌دانستند چکار کنند. اتوبوس در حال سوختن بود و هیچکس نمی‌توانست کاری کند که آتش‌نشانان خیلی زود آمدند و مشغول فعالیت بودند، ولی شعله‌های آتش آنقدر زیاد بود که مهار آن سخت شده بود.
یک موتورسوار عبوری هم گفت: در حالی که همسر و فرزندم سوار موتورم بودند در ۵۰ متری پشت سر تانکر سوخت در حال حرکت بودم که این اتفاق افتاد. به سرعت توقف کردم و خانواده‌ام را بغل کردم، چون به شدت وحشت کرده بودند. بعد از اینکه آتش‌نشانان آتش را خاموش کردند به سر حادثه رفتم. زن و بچه‌ای را دیدم که چسبیده بهم سوخته بودند و امداد‌گران در حال خارج کردن اجساد بودند.

واکنش پلیس
سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در واکنش به وقوع حادثه گفت: کمیته ویژه فنی پلیس‌راه در حال بررسی علت اصلی حادثه است. وی ادامه داد: موضوع نقص فنی وسیله نقلیه و سهم تمامی شرکت‌های مرتبط در این خصوص در دست بررسی است و نتایج آن اعلام می‌شود. سردار حمیدی ادامه‌داد: منطقه‌ای که حادثه در آن رخ داده جزو مناطق حادثه‌خیز در شهر سنندج است که همکاران ما بار‌ها به مسئولان منطقه تذکرات لازم را داده بودند. وی گفت: طبق قانون، رانندگی بیش از ۹‌ساعت توسط رانندگان وسایل نقلیه عمومی ممنوع است و تانکر‌های حامل مواد خطرناک نیز اگر سامانه نظارتی آنلاین نداشته باشند اجازه تردد شبانه ندارند.
حرف‌های نماینده سنندج
سیداحسن علوی، نماینده سنندج، اما با اشاره به اینکه ممنوعیت تردد در خصوص کامیون‌های حامل سوخت عراقی اعمال شده است، گفت: این محدودیت برای تانکر‌های حمل سوخت داخلی وجود ندارد. وی خواستار اتخاذ تمهیدات و تدابیر لازم برای جلوگیری از این نوع حوادث شد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا تردد کامیون‌های حمل سوخت در برخی ساعات شبانه روز ممنوع است یا نه؟ گفت: این ممنوعیت در خصوص کامیون‌های حامل سوخت عراقی است و برای تانکر‌های حمل سوخت داخلی وجود ندارد.
سرهنگ نادری فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان، علت این سانحه را بریدن ترمز تانکر و عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد.

از عراق به بندرامام
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش گفت: تانکر ترانزیتی حمل کننده سوخت از مبدأ عراق به سمت بندرامام در حرکت بود که حادثه تصادف رخ داد. وی به فارس گفت: پس از بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این تانکر ترانزیتی و مبدأ حرکت این تانکر از کشور عراق بوده است. آنچه که این تانکر حمل می‌کرد مازوت یا همان نفت کوره بود.

آمار کشته‌ها
بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم گفت: درباره آمار کشته‌شدگان هیچ پنهان‌کاری انجام نشده و تعداد قطعی کشته‌ها ۱۱‌نفر و مجروحان آن هم پنج‌نفر است. وی علت حادثه را نقص فنی کامیون نفتکش اعلام کرد. وی درباره اظهارات رئیس پلیس‌راه کشور درباره ممنوعیت تردد شبانه تریلی و مبهم بودن صدور مجوز برای نفتکش گفت: دستور بررسی این مسئله صادر شده تا مقصران احتمالی شناسایی شوند. مرادنیا درباره حادثه‌خیز بودن نقطه وقوع حادثه و تذکرات پلیس دراین باره گفت: به شهرداری و نیروی انتظامی دستور داده شد تا در کمترین زمان ممکن نسبت به تعریض این نقطه اقدام کنند.

آمار آتش‌نشانی ۱۳ کشته
صالح زندی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی سنندج شمار قربانیان را ۱۳‌نفر اعلام کرد و گفت: ۱۸‌هزار لیتر مواد سوختی در این حادثه سوخت. وی ادامه داد: ۱۳‌جسد تحویل نیرو‌های اورژانس داده شد که ۱۲‌نفر آن مربوط به اتوبوس و یک‌نفر آن مربوط به نفتکش است.
هیرش رضایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری کردستان هم گفت: به دلیل شدت سوختگی فقط اجساد یک مادر و کودک قابل شناسایی است و بقیه قابل شناسایی نیست و پزشکی قانونی باید هویت‌ها را مشخص کند. وی ادامه داد: هیچ اطلاعات دقیقی از هویت مسافران در دسترس نیست، چون تعدادی خارج از محوطه پایانه و برخی بدون خرید بلیت سوار شده بودند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار