کد خبر: 916917
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
دومین جلد از کتاب محرمانه های اقتصاد ایران این بار به روایت یکی از مردان تاثیرگذار اما کم پیدای مدیریت عالی کشور یعنی محمد جواد ایروانی، وزیر اسبق اقتصاد و عضو فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شد.

به گزارش تسنیم، محمدجواد ایروانی را باید جزو معدود مقاماتی به شمار آورد که سینه ای مالامال از اسرار ناگفته دارد.ناگفته هایی که بیان هر یک از آن‌ها می تواند تکلیف بسیاری از ابهامات و رخدادهای نهفته در سپهر سیاسی و اقتصادی کشور را مشخص کند. راوی این کتاب از انقلابیونِ اصیلِ وفادار به آرمان‌های راستین انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که همواره مورد قبول و احترام جناح‌های مختلف سیاسی و اجرایی کشور بوده است.
از همین رو خاطرات مندرج در این کتاب نقش بسزایی در باز رواییِ حقیقیِ واقعیت‌های اقتصادی کشور به خصوص در سال‌های پر تنش جنگ تحمیلی خواهد داشت.

بازگشاییِ رازهایِ سر به مُهر اقتصاد ایران

این کتاب راویِ ناگفته‌هایی از سال‌های 64-68 است که از زبان وزیر اقتصاد وقت بیان شده است.
مرد اول اقتصادِ سال‌های پرآشوب کشور در این کتاب شرح می‌دهد که چگونه با وجود اینکه اقتصاد جنگ در بدترین شرایط اقتصادی و کمترین درآمدهای ارزی کشور به سر می برد اما با این حال جامعه ی امروز تصور مثبتی از آن دوران دارد.
این محرمانه به چرایی و چگونگی مغفول ماندن سیاست‌ها و مکانیزم‌های مورد عمل در اقتصاد جنگ آن هم از زبان کسی که به یقین جز اولین نام‌های تداعی شده با مفهوم و نام "اقتصاد مقاومتی" است می‌پردازد.
ایروانی در تعابیری صریح و شفاف بیان می‌دارد که چگونه سیاست های اعتباری و بانکی و همین‌طور بازرگانی خارجی با ساز وکارهای مشخص در خدمت تولید، اشتغال و اقتصاد ملی قرار گرفت . وی در روایت بی پرده ی خود چگونگی آزاد شدن اقتصاد کشور از رویکرد لیبرالیسم و رها سازی و آنارشی قیمت ها و عدم مسئولیت پذیری دولتها از نظر معیشت و اشتغال و اجتناب از حمایت از تولید و صادرات و مذموم شمردن هر گونه اولویت بندی و ترجیحات در اقتصاد ملی را به خوبی رمزگشایی می کند.
اوج جذابیت این کتاب در بیان ناگفته‌های اقتصادی  قطعنامه 598 می‌باشد که تابلویی بزرگ و روشن از تمامی رازهای سر به مهر اقتصادی آن دوران و سال‌های آغازین دولت سازندگی ترسیم می‌کند.
این کتاب به قلم مهدی و میثم مهرپور در 2000 نسخه توسط انتشارات نور علم منتشر و روانه بازار شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار