کد خبر: 916907
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
از سوسک‌ها کار‌هایی بزرگ‌تر نیز برمی‌آید. میکرو روبات متحرک موسوم به همر (HAMR) می‌تواند روی زمین حرکت کند، روی سطح آب شناور شود و هرچقدر لازم است زیر آب راه برود. این ویژگی‌ها این روبات کوچک را قادر ساخته در محیط‌هایی جدید کاوش کند.
مترجم: مینا رضاسلطانی
از سوسک‌ها کار‌هایی بزرگ‌تر نیز برمی‌آید. میکرو روبات متحرک موسوم به همر (HAMR) می‌تواند روی زمین حرکت کند، روی سطح آب شناور شود و هرچقدر لازم است زیر آب راه برود. این ویژگی‌ها این روبات کوچک را قادر ساخته در محیط‌هایی جدید کاوش کند.
در ساخت همر (HAMR) نسل جدید، از پد‌هایی چندکاره برای پا‌های آن استفاده شده‌است که هنگام شناور شدن، از کشش سطحی و نیروی شناوری ایجاد شده به‌وسیله آن کمک می‌گیرد و در عین حال، می‌تواند هنگام فرو رفتن در آب، برای شکافتن سطح آب ولتاژی به آن اعمال کند. این فرآیند، الکترو- وتینگ نام دارد که به معنای کاهش زاویه تماس ماده و سطح آب تحت یک ولتاژ اعمال شده است. چنین تغییری در زاویه تماس باعث می‌شود اشیا با سهولت بیشتری سطح آب را بشکافند.
حرکت روی سطح آب این امکان را به میکرو روبات می‌دهد از موانع زیر آب دوری کند و باعث کاهش نیروی پسا شود. همر (HAMR) با استفاده از چهار جفت بال نامتقارن و گام‌هایی که مخصوصاً برای شناور شدن طراحی شده‌اند روی سطح آب خود را به جلو می‌راند. این روبات با بهره بردن از برهم‌کنش ناپایدار بین بال‌های ساکنش و آبی که آن را احاطه کرده، مدل گام‌زدنی را ایجاد می‌کند که به گام‌های سوسک غواص شباهت دارد. این فرآیند باعث می‌شود روبات بتواند به شیوه‌ای مؤثر رو به جلو شنا کند و بچرخد.
کوین چن، محقق این طرح چنین می‌گوید: «این تحقیق نشان می‌دهد میکرو روباتیک می‌تواند برای انجام کار‌ها و قابلیت‌هایی که برای روبات‌های بزرگ‌تر چالش‌برانگیزند روی مدل‌های کوچک فیزیکی، در اینجا یعنی کشش سطحی، تأثیر بگذارد.»
همر (HAMR) هنگامی که پایین‌تر از سطح آب قرار دارد نیز برای راه رفتن از همان بال‌هایی استفاده می‌کند که روی زمین خشک به کار می‌برد و دقیقاً به همان میزان پویایی دارد. نیروی اعمال شده از طرف آب هنگام بازگشت به خشکی این روبات را با چالش مواجه می‌کند. نیروی کشش سطحی که وزنی دوبرابر روبات دارد آن را به سمت پایین می‌راند. علاوه بر این گشتاور ایجاد شده باعث افزایش شدید اصطکاک روی پا‌های عقبی روبات می‌شود. محققان برای افزایش بار مفید و توزیع مجدد اصطکاک هنگام بالا آمدن، دستگاه انتقال نیروی روبات را استحکام بخشیده‌اند و پد‌هایی نرم روی پا‌های جلویی آن نصب کرده‌اند. در نهایت، این روبات می‌تواند با بالا آمدن با شیبی ملایم، سطح آب را بشکافد و بیرون بیاید.
رابرت وود، دیگر محقق این طرح بیان می‌کند: «این روبات به خوبی نمایانگر برخی چالش‌ها و فرصت‌های روبات‌های مقیاس کوچک است. کاهش اندازه امکان پویایی بیشتر، مثلاً راه رفتن روی سطح آب را فراهم می‌آورد، اما در عین حال چالش‌برانگیز است؛ چراکه نیرو‌هایی که در مقیاس‌های بزرگ‌تر بدیهی می‌پنداریم، در مقیاس یک حشره غلبه پیدا می‌کنند.»
منبع:ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر