کد خبر: 916902
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
خارجی‌بخر‌ها قدرت تشخیص کیفیت کالای ایرانی را از دست داده‌اند
یک فروشنده لوازم خانگی: نسبت قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش کالای ایرانی مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر از کالای خارجی است. در لوازم و کالا‌های خارجی فقط متریال و مواد ساخت کمی از کیفیت بهتری برخوردار است، اما آن هم تفاوت زیادی ندارد. به نظر من یک جو روانی باعث شده خریداران کالای خارجی قدرت تشخیص کیفیت جنس ایرانی را از دست بدهند
مهدی ارجمند
از آخرین باری که محمدآقا را دیدم شش ماه می‌گذرد، تا این که جمعه هفته پیش در یک مهمانی خانوادگی او را دوباره دیدم. با این که بازنشسته است انتظار این است که بیشتر در جمع‌های خانوادگی و فامیلی او را ببینیم، اما آن طور که از زمزمه‌های دور و بری‌ها پیداست، این بنده خدا به خاطر هزینه‌های بالایی که عروسی دخترش چند ماه پیش روی دستش گذاشت مجبور شده بعد از بازنشستگی هم در دو شیفت کار کند تا بتواند هزینه‌های خود را جبران کند. آن روز و در این مهمانی فرصتی پیش آمد تا بعد از شش ماه با هم گفت‌وگو کنیم. وقتی از او پرسیدم کجایید و مدتی است از شما خبری نیست سر درددلش باز شد و از هزینه‌های بالای عروسی و خصوصاً تأمین جهیزیه دخترش گله کرد و گفت: قیمت‌ها این روز‌ها کمر آدم را می‌شکند. بعد شروع کرد به درددل کردن و گفت: با خودم گفتم بعد از یک عمر کار کردن حالا که بازنشسته شده‌ام می‌توانم یک مقدار استراحت کنم، اما هزینه‌های تأمین جهیزیه این دختر به حدی بالا بود که هرچه داشتم و نداشتم، دادم. تازه مقدار زیادی هم رفتم زیر قرض و وام، که باید دو شیفت کار کنم تا بتوانم آن‌ها را پرداخت کنم.
محمدآقا که خیلی دلش پر بود، ادامه داد: دخترم از ترس حرف دیگران و از ترس این که آبرویش پیش خانواده همسرش حفظ شود فقط دنبال لوازم خانگی و وسایل خانه با برند خارجی بود. من و مادرش اول مخالفت کردیم، اما ترسیدیم که زندگی دخترم به‌هم بخورد. از طرفی هم وضعیت مالی خانواده دامادم خوب است و نخواستیم خدای نکرده دخترم پیش آن‌ها خجالت بکشد، برای همین به‌رغم میل باطنی و ترس از حرف مردم تمام لوازم و وسایل و اسباب و اثاثیه‌ای که لازم داشت را جنس خارجی خریدیم که حدود ۱۸۰ میلیون تومان برایمان آب خورد.
با تعجب سؤال کردم ۱۸۰ میلیون تومان؟ جواب داد: بله ۱۸۰ میلیون تومان. شما دستت توی کار نیست، نمی‌دانی. این روز‌ها جنس‌ها خیلی کشیده بالا. دو، سه قلم جنس اصل به درد بخور که برمی‌داری حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان می‌شود. دختر هم که می‌دانی خرده‌ریز جهیزیه‌اش زیاد است... البته اگر می‌خواستیم کالا‌های ایرانی بخریم ۲۰، ۳۰ میلیون تومان بیشتر نمی‌شد. بعد به فکر فرورفت و گفت: همه می‌گویند جنس خارجی دوام و کیفیتش بیشتر است. البته فکر نمی‌کنم جنس‌های ایرانی کیفیت‌شان بد باشد. ثانیاً همین جنس‌های خارجی را هم که چند سال استفاده کنند دل‌شان را می‌زند و دوست دارند عوض کنند. هرچه فکر می‌کنم بی‌خود پول بی‌زبون را صرف این کالا‌ها کردیم.
بعد در حالی که استکان چایش را سر می‌کشید، گفت: کاش بی‌خیال حرف مردم می‌شدم ...

عطش استفاده از کالا‌های خارجی
قصه محمدآقا و تهیه جهیزیه دخترش قصه یکی است از هزاران. قصه پرغصه‌ای که این روز‌ها زیر آسمان شهر کم نمی‌بینیم. عطش استفاده از کالا‌های خارجی و عدم اعتماد به کیفیت کالا‌های ایرانی باعث شده تا افراد برای تهیه یک یا چند قلم کالا و لوازم خانگی هزینه‌های بسیار گزافی بپردازند، در حالی که واقعیت این است که اجناس ایرانی با برند‌های مختلف کیفیت و استاندارد‌های لازم را دارند و می‌توان به عنوان یک کالای مورد اعتماد از آن‌ها استفاده کرد. متأسفانه این روز‌ها در گوشه گوشه خیابان‌های شلوغ تهران و سایر شهر‌ها شاهد افتتاح فروشگاه‌های بزرگ و پرزرق و برق لوازم خانگی و اجناس خارجی هستیم که با برند‌های مختلف در بازار ایران جا باز کرده‌اند.
این همه در حالی است که ایران در حوزه تولید لوازم خانگی سابقه زیادی دارد و قدیمی‌ترین لوازم خانگی در ایران تولید می‌شود و هنوز هم برخی از این برند‌ها در بازار وجود دارد و مورد استقبال مشتری‌هایی است که چند دهه با این برند‌ها خاطره دارند.
مقام معظم رهبری امسال را سال «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کردند تا این نامگذاری انگیزه‌ای شود برای استفاده هرچه بیشتر از کالای ایرانی و حمایت همه‌جانبه از کالای تولید داخل. با این حال از آن جایی که خواب برخی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی مثل همیشه سنگین است، هنوز هم شاهد ورود رسمی و غیررسمی انواع کالا‌های خارجی با برند‌های مختلف هستیم. کالا‌های خارجی با برند‌های مختلف در فروشگاه‌های بزرگ و شیک در شهر‌های مختلف طوری چیده شده است که برق می‌زنند و کالا‌های ایرانی که به همت جوانان این مرز و بوم تولید شده و از محل تولید همین کالا‌ها هزاران خانواده نان می‌خورند، غریبانه در گوشه فروشگاه‌ها به انتظار مشتری است.

کیفیت بسیاری از کالا‌های ایرانی تضمین است
کارشناسان تولید بر این اعتقاد هستند که کیفیت بسیاری از کالا‌های ایرانی تضمین است و برند‌هایی که به اسم ایران تولید می‌شود بی‌کیفیت نیست. این مسئله را حتی کارشناس فروش یکی از برند‌های لوازم خانگی معروف خارجی هم تأیید می‌کند. او که در شعبه مرکزی یکی از برند‌های معروف لوازم خانگی در شمال شهر تهران مشغول فعالیت است تأیید می‌کند که کیفیت کالای ایرانی در بسیاری از مواقع تضمین است.
در این جا و در این فروشگاه در بالای شهر پایتخت تا دلت بخواهد انواع لوازم خانگی با یک برند معروف خارجی به چشم می‌خورد. ال‌ای‌دی‌ها و تلویزیون‌ها در مدل‌های مختلف پشت شیشه این فروشگاه بزرگ روشن است و یخچال‌های بزرگ و بلند در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف کنار هم قد کشیده‌اند. آن طرف‌تر انواع ماشین‌های لباسشویی قرار دارد و کمی‌آن طرف‌تر هم انواع گاز و فر و در کنار آن‌ها نیز جاروبرقی و سایر لوازم خانگی.
بیشتر مشتری‌های این فروشگاه افرادی هستند که به ظاهر وضعیت مالی مناسبی دارند. بعضی‌ها هم افراد عادی و طبقه متوسط جامعه‌اند، با این حال عطش استفاده از کالا‌های خارجی آن‌ها را به این فروشگاه کشانده است.
وقتی با کارشناس ارشد این شرکت صحبت می‌کنم می‌گوید: راستش را بخواهید من خودم هم در منزل فقط یکی دو کالای اساسی که مصرف می‌کنم جنس خارجی است و بقیه لوازمی‌که دارم اجناس ایرانی است.
وقتی از او درباره علت استفاده از کالا‌های ایرانی به جای خارجی سؤال می‌کنم، می‌گوید: خب علتش کاملاً مشخص است، من که خودم فروشنده هستم خوب می‌دانم که نسبت قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش کالای ایرانی مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر از کالای خارجی است. اصولاً فرق زیادی بین ایرانی و خارجی نیست همه تقریباً به یک روش تولید می‌شوند. در لوازم و کالا‌های خارجی فقط متریال و مواد ساخت کمی از کیفیت بهتری برخوردار است، اما آن هم تفاوت زیادی ندارد. به نظر من یک جو روانی باعث شده خریداران کالای خارجی قدرت تشخیص کیفیت جنس ایرانی را از دست بدهند.
این کارشناس ارشد فروش می‌افزاید: خیلی از افراد ابتدا برای خرید لوازم خانگی خارجی به فروشگاه‌های ما در سطح شهر مراجعه می‌کنند، اما در نهایت وقتی کیفیت و قیمت کالای ایرانی و خارجی را با هم مقایسه می‌کنند به سراغ لوازم خانگی ایرانی می‌روند.
وقتی از او درباره قیمت بالای لوازم خانگی خارجی سؤال می‌کنم، می‌گوید: از من نشنیده بگیرید، اما خیلی از برند‌های خارجی فقط نان اسم‌شان را می‌خورند وگرنه در حالت کلی تفاوت زیادی با هم ندارند.

گارانتی معتبر، پشتوانه کالای ایرانی
تصمیم می‌گیرم سری هم به فروشگاه‌های لوازم خانگی داخلی بزنم، برای همین راهی امین‌حضور می‌شوم. اینجا مرکز لوازم خانگی در قلب تهران است. فروشگاه‌های کوچک و بزرگ در این منطقه همه نوع لوازم خانگی دارند و اینجا حتی کالا‌های خارجی هم به چشم می‌خورد، اما برای پیگیری هرچه بهتر گزارش سراغ یک فروشگاه لوازم خانگی ایرانی می‌روم. وارد فروشگاه که می‌شوم انواع اجناس و کالا‌های ایرانی را می‌بینم که دور تا دور فروشگاه چیده شده است. اینجا هم تلویزیون‌ها روشن است و با پخش تصایر رنگارنگ از طبیعت زیبا و یا نشان دادن گل‌های زیبای فوتبال از پشت شیشه فروشگاه مشتری‌ها را برای بازدید از فروشگاه و خرید دعوت می‌کنند.
وقتی وارد فروشگاه می‌شوم مشتری‌هایی را می‌بینم که برای خرید آمده‌اند و بعضی‌های‌شان برای تهیه جهیزیه. یکی از مشتری‌ها خانواده داماد است که برای تهیه چند قلم کالای اساسی زندگی به این فروشگاه آمده‌اند. در لابه‌لای صحبت‌های‌شان متوجه می‌شوم از کیفیت و قیمت اجناس راضی هستند و تمایل برای خرید دارند. ظاهراً اجناس مورد نظر خود را انتخاب هم کرده‌اند. یکی از کارمندان فروش به مشتری‌ها درباره کیفیت اجناس و امکاناتی که دارند توضیح می‌دهد. فرصت را غنیمت می‌شمارم و با همان کارمند فروش سر صحبت را باز می‌کنم. خودم را مشتری معرفی می‌کنم که به دنبال یک ال‌ای‌دی است، اما بین خرید جنس ایرانی و جنس خارجی تردید دارم. او درباره کیفیت برندی که در فروشگاه دارد توضیح می‌دهد و می‌گوید: این مدل از تلویزیون این امکانات را دارد، کیفیت تصویرش فوق‌العاده است و جزو کار‌های پرفروش ماست. ۲۴ ماه گارانتی و خدمات پس از فروش دارد، نصب و تنظیم آن هم رایگان است.
بعد شروع می‌کند به نشان دادن سایر مدل‌های تلویزیون و می‌گوید: اگر دنبال خرید ال‌ای‌دی هستی به نظر من بی‌خود پولت را دور نریز و دنبال برند‌های خارجی نرو که الکی گران است. همین کالا‌های تولید داخل واقعاً کیفیت‌شان خوب است. تلویزیون‌هایی که در ایران تولید می‌شود حتی خیلی‌های‌شان صادراتی هستند و واقعاً می‌گویم کیفیت خیلی خوبی دارند.
به عنوان یک مشتری یکی از مدل‌های ال‌ای‌دی را انتخاب می‌کنم و او دوباره شروع می‌کند از امکانات این مدل برایم تعریف می‌کند. آخر سر هم می‌پرسم واقعاً کیفیتش تضمین است؟ از یک شرکت گارانتی معتبر نام می‌برد و می‌گوید: اگر کیفیتش خوب نبود این شرکت گارانتی‌اش نمی‌کرد. پس مطمئن باش که کیفیتش خوب است. جوابش قانع‌کننده است و حرف دیگری برایم باقی نمی‌گذارد. خوش و بشی می‌کنم و از فروشگاه بیرون می‌آیم.
در بین مسیر آمار‌های تولید و مصرف بازار لوازم خانگی را با خود مرور می‌کنم. آمار‌های جالبی است. سالانه در ایران ۳ میلیون یخچال فریزر تولید می‌شود، ۳ میلیون لباسشویی و ۳.۵ میلیون تلویزیون. حدود یک میلیون اجاق گاز نیز در داخل تولید می‌شود. بخشی از این تولیدات بازار مصرفی داخلی دارد، اما برخی دیگر صادر می‌شود.
محصولات تولید داخل به کشور‌های مختلف صادر می‌شود و لوازم خانگی ایرانی از کشور‌های همسایه از افغانستان و پاکستان گرفته تا کشور‌های اروپایی مثل ترکیه و ایتالیا مشتری دارد.
سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دلار لوازم خانگی از ایران صادر می‌شود پس به این ترتیب لوازم خانگی و کالا‌های ایرانی در کشور‌های مختلف طرفداران زیادی دارد.
دوباره به یاد محمدآقا می‌افتم و هزینه سرسام‌آوری که برای جهیزیه دخترش کرده است. یاد جمله آخر محمدآقا می‌افتم: کاش بی‌خیال حرف مردم می‌شدم ...

مصرف کالای ایرانی، نیازمند همدلی ملی
با نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب با عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» برخی از دستگاه‌ها در بخشنامه‌ای خرید هرگونه وسایل و لوازم خارجی را ممنوع کرده‌اند و بسیاری از هموطنان نیز با هدف حمایت از کالای تولید داخل فقط و فقط کالای ایرانی مصرف می‌کنند، اما کاملاً مسلم است که استفاده همگانی از کالای ایرانی و خرید حداقلی کالای خارجی نیازمند وحدت همگانی و عزم و همدلی ملی است و امید می‌رود با ترویج و فرهنگ‌سازی شاهد استفاده حداکثری مردم از اجناس و لوازم خانگی و کالا‌های ایرانی باشیم. شایسته نیست در خانواده ایرانی که مزین به اخلاق و فرهنگ و آداب و رسوم زیبای ایرانی- اسلامی است، کالا‌هایی وجود داشته باشد و مورد استفاده قرار گیرد که ساخت کشور‌های بیگانه و متناسب با فرهنگ و سبک زندگی آنهاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار