کد خبر: 916823
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003qVT
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
به گفته مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم بيش از 50 مؤسسه آموزش عالي درخواست «تعطيلي» دادند.
نيره ساري

نگاهي به آمارها نشان مي‌‌دهد كه طي سال‌هاي اخير شاهد رشد تعداد صندلي‌‌هاي خالي در دانشگاه‌‌ها و مراكز آموزش‌عالي بوديم؛ روندي كه همچنان ادامه دارد و به اذعان مسئولان وزارت علوم تعطيلي‌هاي صورت گرفته و درخواست‌هاي مطرح شده در راستاي اجراي سياست‌هاي كيفي‌سازي آموزش است. كيفي‌سازي كه خود معتقد هستند آمارهاي وزارت علوم عكس آن را نشان مي‌دهد و آموزش عالي حال مساعدي ندارد.
نقطه شروع بحران «صندلي‌هاي خالي» از آن زمان آغاز شد كه توسعه كمي آموزش عالي سير صعودي به خود گرفت. صندلي‌هايي كه در مقاطع مختلف پر و خالي شد و در نهايت امروز مدتي است كه خالي مانده است، تا حدي كه مؤسسات خود درخواست تعطيلي مي‌دهند. آنچه منجر به رسيدن در چنين نقطه‌اي شد كاهش داوطلبان و كاهش تقاضا بود. به نوعي مي‌توان گفت دوره‌اي كه داوطلبان با هزار اميد تشنه و شيفته علم‌آموزي با هدف رسيدن به آمال و آرزوهاي خود بودند، تمام شد و امروز اين صندلي‌ها هستند كه چشم‌انتظار داوطلبان هستند.
ابوالقاسم دولتي، مديركل دفتر برنامه‌ريزي آموزش عالي وزارت علوم از درخواست بيش از 50 مؤسسه آموزش عالي براي تعطيل شدن خبر داده و گفته است: در راستاي اجراي سياست‌هاي كيفي‌سازي آموزش از ابتداي سال‌جاري با وجود درخواست‌هاي ارسالي هيچ مجوزي براي راه‌اندازي مركز جديد آموزشي عالي نداشتيم.
وي ضمن اعلام اين مطلب به برنامه‌هاي وزارت علوم براي تجميع واحدهاي دانشگاهي غيركاربردي اشاره كرد و افزود: شوراي گسترش واحدهاي علمي - كاربردي كه زيرنظر وزارت علوم فعاليت مي‌كند، تصميماتي در خصوص ساماندهي مراكز و واحدهاي اين دانشگاه انجام مي‌دهد، براين اساس حداقل بيش از 300 واحد علمي - كاربردي مربوط به دستگاه‌هاي اجرايي در حال تعطيل شدن هستند و پذيرش دانشجو در بيش از 600 واحد نيز بر اساس درخواست و نياز بازار صورت مي‌گيرد و واحدهايي نيز كه متقاضي نداشته باشند، جمع‌آوري مي‌شوند.
هرچند كه وي در صحبت‌هاي خود تأكيد بر توسعه كيفي دارد و به سياست كيفيت، مهارت‌افزايي و آمايش آموزش عالي در تمامي زيرگروه‌هاي آموزش عالي اعم از دانشگاه‌هاي علمي - كاربردي، فني و حرفه‌اي، پيام‌نور و همچنين مؤسسات غيرانتفاعي اشاره مي‌كند، اما در مقابل خود اذعان دارد: متأسفانه ‌آمارهاي وزارت علوم بيانگر اين موضوع است كه وضعيت آموزش عالي از لحاظ كيفيت مناسب نيست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار