کد خبر: 916817
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱
گفت‌وگوي «جوان» با حميد برقعي، شاعر آييني كشور
سيدحميدرضا برقعي از آن دست شاعراني است كه در ميان جوانان طرفداران بسياري دارد، خوب شعر مي‌‌سرايد و انصافاً خوب هم مي‌خواند،
محمدعلي ميرزايي

سيدحميدرضا برقعي از آن دست شاعراني است كه در ميان جوانان طرفداران بسياري دارد، خوب شعر مي‌‌سرايد و انصافاً خوب هم مي‌خواند، شايد بدين جهت است كه ذائقه حاضران در محافل را مي‌شناسد و مخاطب را اقناع مي‌كند. با اين شاعر آييني كه اخيراً محفل شعر صادقانه را در سطح كشور برگزار كرده در خصوص حال و هواي اين روزهاي ادبيات و شعر آييني و موضوعات ديگر گفت‌وگويي را انجام داديم كه از نظرتان مي‌گذرد.

در حال حاضر وضعيت شعر آييني مناسب است؟
من در مصاحبه‌اي كه اخيراً داشتم به اين مطلب اشاره كردم كه شعر آييني نسبت به قالب‌هاي ديگر در بهترين حالت ممكن قرار دارد. شعر آييني با توجه به شعرايي كه وجود داشته به لحاظ كيفي و كمي در بهترين حالت ممكن قرار دارد و به نظرم يك برتري نسبت به گونه‌هاي شعر ديگر دارد، چون روز به روز رويش شعر آييني را به لحاظ محتوا و به وجود آمدن شعراي جوان شاهد بوده‌ايم تا اندازه‌اي كه شاعران جوان در موضوع كلاسيك نسبت به شاعران پيشكسوت تاثيرگذار بودند و اين مسئله كاملاً مشهود است.

با توجه به اينكه مقام معظم رهبري همه ساله در ايام ماه مبارك رمضان با شعرا ديداري را در دستور برنامه‌هاي خود قرار دارد، به نظرشما اين مسئله تا چه اندازه‌ در ساختار ادبي كشور تاثيرگذار بوده است؟
من معتقد هستم بهترين و مهم‌ترين اتفاق ادبي كشور ديدار شاعران با مقام معظم رهبري است و امسال هم ايشان به اين نكته اشاره داشتند كه من تاثيري در انتخاب آدم و دعوت از آنها ندارم ولي به نظرم كساني كه مديريت اين جلسه را عهده‌دار هستند باید تا اندازه‌ای در اين رابطه تجديدنظر كنند.

پژوهش و ميزان مطالعه شاعران را در وضعيت كنونی چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
اين مسئله توضيح واضحات است، در گذشته و حال عنوان حكيم را بر ابوالقاسم فردوسي اطلاق مي‌كردند. شاعر به اين دليل كه كسي كه شعر مي‌سرايد باید اطلاعات كافي در خصوص علوم متفاوت را مي‌داشت، مثلاً يك شاعري مانند خاقاني و انوري كاملاً با علوم نجوم آشنا بودند، متأسفانه دوستان شاعر در حال حاضر اطلاعات و آگاهي خود را به فضاي مجازي بسنده مي‌كنند.

در بين آثاري كه شما توليد كرديد احساس مي‌شود عرق خاصي به جايگاه حضرت علي(ع) داريد علت چيست؟
بله، در مجموعه آخر كه «تحير» نام دارد هم تمام محتواي آن در خصوص حضرت علي(ع) بود. دو دليل وجود دارد كه شعر اتفاقي است كه درون شاعر رخ مي‌دهد و چون حس خوبي نسبت به ايشان دارم بيشتر مي‌توانم درباره ايشان بنويسم و دليل ديگر هم به نظرم اين است كه حضرت علي(ع) به اين دليل خلق شده است كه مدح شود، شخصيتي است به خاطر ابعاد گوناگون در فراز و نشيب‌هاي زندگي موضوعات شاعرگونه زيادي نسبت به ديگر ائمه(ع) دارند، به خاطر همين اتفاق خدا را شكر مي‌كنم.

قطعه و اثر «انار» از شما خيلي در ميان دوستداران شعر آييني گل كرد و مورد پسند واقع شد. خودتان هم ظاهراً بيشتر از همه اين اثر را دوست داريد؟
به اين دليل كه بيشتر شعرها را از اين قطعه مي‌خوانم تصوري به وجود مي‌آيد كه بيشتر اين اثر را دوست دارم در صورتي كه تمام آثار و قطعات خود را می‌پسندم با اينكه كامل نيستند.

در حال حاضر اثر جديدي را در دست داريد؟
در اين رابطه ان‌شاءالله بعدها صحبت مي‌كنم كه از طريق رسانه‌ها اعلام مي‌شود.

به عنوان سؤال آخر بفرمایید آيا درددل يا صحبت خاصي داريد؟
اميدوارم حداقل آن اندازه‌اي كه مقام معظم رهبري به ادبيات و شعر اهميت مي‌دهند مسئولان ذيربط براي اين موضوع ارزش مناسبي قائل شوند، مثلاً در نماهنگ«خانه پدري» با توجه به هزينه‌هايي كه براي اين اثر شد اما اتفاق مباركي در عرصه ادبيات و نماهنگ محسوب مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار