کد خبر: 916708
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
گروه ویژه اقدام مالی FATF با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود را تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد، این امر در حالی است که بر اساس برخی اخبار واصله الزامات FATF در کشور در حال اجراست و اطلاعات کشور در اختیار این گروه قرار گرفته است.
جوان آنلاین: گروه ویژه اقدام مالی FATF با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود را تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد، این امر در حالی است که بر اساس برخی اخبار واصله الزامات FATF در کشور در حال اجراست و اطلاعات کشور در اختیار این گروه قرار گرفته است.

ابزاری برای تهدید
۱۳‌تیرماه سال‌۱۳۹۵ بانک مرکزی کشورمان طی بیانیه‌ای از توافق با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن (FATF) خبر داد. همچنین در ۱۵‌آبان‌ماه‌۹۶ لایحه «الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم» برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

ماجرای تعهدات دولت به FATF
در همین زمان بود که خبری درباره تعهدات دولت به FATF منتشر شد. وزیر اقتصاد و وزیر امورخارجه دولت یازدهم در خرداد‌ماه ۹۵، ۴۱ تعهد به این نهاد داده‌اند که تصویب لوایح چهارگانه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته»، «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «لایحه قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم» تنها چهار تعهد از آن بود.
همچنین در اسفندماه‌۹۶ بود که کارگروه بین‌المللی اقدام مالی (FATF) در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که تعلیق ایران از فهرست سیاه این گروه را تا ژوئن ۲۰۱۸ تمدید می‌کند تا فرصت دیگری برای اقدامات تکمیلی در جهت مقابله با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریست‌ها به تهران بدهد.

شانس جدید FATF به ایران!
حال با پایان یافتن این مهلت، گروه ویژه اقدام مالی FATF ضمن ابراز ناامیدی از اینکه ایران برنامه اقدام خود را کامل اجرا نکرده است، ولی با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود را تا ماه اکتبر (آبان ماه) تمدید کرد.
در بند جدید بیانیه عمومی گروه اقدام مالی مربوط به ایران که جمعه‌شب منتتشر شد، آمده است: «کارگروه اقدام از عدم اقدام ایران جهت اجرای برنامه اقدام خود در راستای رفع کمبود‌های چشمگیر مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم متأسف است. کارگروه اقدام مالی از ایران انتظار فوری دارد که با پیشرفت سریع در مسیر اصلاحی تضمین کند که با تکمیل و اجرای اصلاحات ضروری مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم، به‌ویژه با وضع قوانین لازم، تمامی موارد باقی‌مانده در برنامه اقدام آن را رفع خواهد کرد. از ایران انتظار داریم که اصلاحیه‌های قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم را وضع و تا اکتبر ۲۰۱۸ (مهر-آبان ۹۷)، کنوانسیون‌های پالرمو و TF را در تطابق با استاندارد‌های گروه اقدام مالی تصویب کند؛ در غیر این صورت، گروه اقدام مالی اقدامات متناسب و لازم را اتخاذ خواهد کرد.»
این فرصت FATF برای تصویب اصلاحیه‌های قوانین مبارزه با پولشویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم تا آبان‌ماه در حالی است که نمایندگان برای متوقف کردن تصویب آن‌ها در بهارستان حتی تهدید به آبستراکسیون کردند، دانشجویان و مردم هم در اعتراض به تصویب این لایحه دست به تجمع مسالمت‌آمیز زدند، تا اینکه بعد از فراز و نشیب‌های فراوان و جلسه‌ای پر حاشیه، بررسی این لایحه دو ماه مسکوت ماند. البته دولت همچنان در تلاش است تا لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم را به تصویب مجلس برساند تا جایی‌که حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهوری طی نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان خواستار تصویب لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی با قید فوریت شد. در این نامه آمده است: «برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه و بهانه‌جویی‌های آمریکا و دیگر دشمنان ایران و حفظ روابط تجاری و بانکی با دیگر کشورها، تصویب لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی ضروری است. از مقام معظم رهبری درخواست می‌شود که در صورت صلاح‌دید ترتیبی اتخاذ شود که شورای نگهبان عدم مغایرت سه لایحه مصوب مجلس را به فوریت اعلام کند و در مورد لایحه چهارم که تصویب آن در مجلس به مدت دو ماه به تعویق افتاده است همکاری لازم برای ایجاد فضای مثبت و رفع شبهات غیر واقعی صورت پذیرد.»

الزامات FATF را بدون تصویب مجلس در کشور به اجرا گذاشته‌اند
البته به نظر می‌رسد که دولت در انتظار مصوبه مجلس ننشسته و خود دست به اقدام زده است، آقای محمد دهقان، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در مصاحبه‌ای با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی از اجرایی شدن الزامات FATF خبر داد و گفت: «متاسفانه در‌حالی‌که هنوز الزامات FATF به تصویب مجلس نرسیده، اطلاعات کشور را در اختیار این گروه و در واقع در اختیار آمریکا می‌گذارند.» به گفته دهقان، برخی مسوولان فکر می‌کنند که اگر ما به خارجی‌ها اطلاعات بدهیم مشکل آن‌ها با ما حل خواهدشد.

ابزاری برای شکست در جنگ اقتصادی
معاهده FATF و کنوانسیون‌های وابسته به آن، چه اهمیت و کارکردی برای آمریکا دارد که مقامات این کشور، برای تصویب آن در ایران بی‌تابی می‌کنند؟! FATF کارکرد ویژه‌ای در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران دارد. اجرایی شدن FATF و کنوانسیون‌های وابسته به آن، تمامی گلوگاه‌های پنهان و پیدای اقتصاد ایران را برای آمریکا قابل رویت می‌کند و دست ایران در مقابله و با دور زدن تحریم‌ها را می‌بندد. از طرف دیگر FATF تحریم‌های جدید ایالات متحده را هوشمند می‌سازد و اثربخش شدن آن‌ها را نیز برای وزارت خزانه‌داری آمریکا قابل سنجش می‌کند؛ بنابراین تصویب FATF و کنوانسیون‌های وابسته به آن، ریل‌گذاری برای تسلیم کشور در جنگ اقتصادی است تا ایران، در شرایط اضطرار، وادار به توافق مجدد با اروپا و آمریکا شده و مجبور به پذیرش برجام معیوب گردد. با این شرایط، شبکه همکار داخلی غرب در ایران عملاً به ستون پنجم دشمن در جنگ اقتصادی تبدیل می‌شود.

۳۷‌تعهد دولت به FATF در هاله‌ای از ابهام
آقای حسینعلی حاجی دلیگانی یکی از مخالفان تصویب CFT در گفتگو با روزنامه «صبح نو» درباره اجرای الزامات FATF در کشور گفت: ما سابقاً شاهد چنین رفتار‌هایی از دولت بوده‌ایم و ارائه اطلاعات به کارگروه اقدام مالی دور از انتظار نیست و وزارت امورخارجه و وزارت اقتصاد باید درباره این موضوع توضیح دهند.


وی ادامه داد: از ۴۱‌تعهد دولت به FATF تنها تصویب لوایح چهارگانه اعلام شده و اطلاعاتی از ۳۷‌تعهد دیگر در دست نیست، به نظر می‌رسد که در مراحل اول باید دولت درباره این ۳۷‌تعهد اعلام موضع کند. شفاف‌سازی کند و به مجلس گزارش دهد، مبادا تعهداتی بالاتر از این چهار لایحه استعماری داده باشد.


این نماینده مجلس با اشاره به اصرار و تلاش‌های دولت برای تصویب لوایح چهار گانه گفت: این احتمال دور از انتظار نیست، یکی از علل اصرار زیاد برخی از دولتمردان برای تصویب این لوایح به‌خصوص دو لایحه الحاقی به کنوانسیون‌ها این باشد که آن‌ها اطلاعات کشور را در اختیار گروه FATF قرار داده‌اند که درصورت تصویب این لوایح می‌توانند توجیهاتی را برای مردم ارائه کنند.


حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه عده‌ای از مسوولان فکر می‌کنند که اگر ما به خارجی‌ها اطلاعات بدهیم مشکل آن‌ها با ما حل خواهد شد، تصریح کرد: برخی از مدیران دولتی ما در‌حال‌حاضر ترسو هستند و هنوز خبری نشده خود را باخته‌اند، برخی از مدیران فرزندان‌شان در خارج از کشور هستند و می‌خواهند شرایط به نحوی باشد که به راحتی به فرزندان‌شان ملحق شوند. همچنین برخی از مدیران به‌گونه‌ای تحت تأثیر هجوم فرهنگی هستند که نظام فکری‌شان به‌هم ریخته و تنها راه را تسلیم می‌دانند.

مقابل دنیاطلبان می‌ایستیم
وی در پایان تاکید کرد: لایحه الحاق به کنوانسیون تأمین مالی تروریسم بسترساز پیوستن به FATF است و ما به هر قیمتی با تصویب آن مقابله می‌کنیم، حتی اگر لازم باشد کفن‌پوش در مقابل دنیاطلبان ترسو و خودباخته غرب در مجلس و دولت خواهیم ایستاد و نمی‌گذاریم حق مردم ایران توسط افراد کوته‌بین ضایع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار