کد خبر: 916467
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
جهاد کشاورزی اعلام کرده آنفلوانزای پرندگان فقط در سال گذشته ۲۷ میلیون قطعه مرغ را تلف کرد
یکی از مشکلاتی که هر ساله صنعت مرغداری کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد شیوع آنفلوانزای مرغی است. بیماری‌ای که علاوه بر ضرر و زیان هنگفت به صنعت مرغداری کشور موجب نگرانی مردم در مصرف گوشت سفید می‌شود و عملاً جو روانی جامعه را به‌هم می‌ریزد...
محمدرضا سوری

سال گذشته بود که این بیماری عفونی و مسری ۱۲ استان را درگیر خود کرد و به همین دلیل قوانین سختگیرانه‌ای نیز برای جلوگیری از شیوع آن اجرایی شد. حالا خبر‌های خوشی برای مرغدار‌ها در راه است که در همین رابطه نماینده تام‌الاختیار وزیر جهاد کشاورزی در ستاد مبارزه با آنفلوانزای پرندگان اعلام کرده: «طرح جامع صنعت طیور برای مصون‌سازی واحد‌های مرغداری در برابر بیماری‌ها و تقویت این صنعت عملیاتی می‌شود.»

آنفلوانزای مرغی یکی از بیماری‌های خطرناک با منشأ پرندگان و یک بیماری مشترک میان انسان‌ها و حیوانات است.
سال گذشته بود که ابتدا اولین نمونه‌ها از این بیماری در استان تهران و سپس در استان‌های قزوین، قم، اردبیل، لرستان، البرز، آذربایجان‌شرقی، گلستان، گیلان، مازندران، کرمانشاه و مرکزی مشاهده شد. این در حالی بود که برای نخستین بار، بیماری آنفلوانزا در سال ۸۴ و از بندر انزلی به وسیله پرندگان مهاجر وارد طیور بومی و سپس صنعتی شد.

این موضوع موجب شد تا ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم شوند که ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه آن مربوط به مرغ تخم‌گذار بوده است. البته این تمام ماجرا نبود چراکه بررسی‌ها نشان می‌داد یک سال قبل نیز این بیماری حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون مرغ را به کام مرگ کشاند.

بحران مرغ و تخم مرغ

تلفات بسیار ناشی از آنفلوانزای مرغی سبب شد صدمات غیر قابل جبرانی به این صنعت ایران که جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده تخم مرغ و مرغ به حساب می‌آمد، وارد شود. این موضوع در کنار ضرر ۲ هزار میلیاردی به صنعت طیور کشور سبب شد دست‌اندرکاران این صنعت در نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری از وی بخواهند تا برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه و ناتوانی صاحبان این صنعت به فکر برنامه جامعی برای کنترل بیماری آنفلوانزای مرغی باشند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در تأیید این موضوع می‌گوید: «خسارت‌های بسیاری که در این زمینه به صنعت مرغداری استان‌های کشور وارد شد موجب شد تا در زمینه تولید تخم مرغ و مرغ دچار بحران شویم؛ موضوعی که به شدت نیازمند حمایت‌های دولتی و برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این بیماری بود.» این در حالی بود که با وجود تمام اقداماتی که در این زمینه انجام گرفت، اما مشکلات دولت سبب شد تا این مهم مورد توجه قرار نگرفته و عملاً خسارت بسیاری به این صنعت وارد شود.

کاوه زرگران می‌افزاید: «رونق موجود در این صنعت سبب شده تا قبل از مبتلا شدن مرغ‌ها به این بیماری نیازی به واردات مرغ و تخم مرغ نباشد و تولیدات داخلی کفاف نیاز‌های داخلی را بدهد، اما در حال حاضر خسارت‌ها موجب شده تا مجبور به واردات تخم مرغ شویم.» در حالی که همواره خطر این بیماری صنعت مرغداری کشور را تهدید می‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ برنامه ملی مقابله با آنفلوانزا با اعتبار مشخص و تقسیم کار میان دستگاه‌های مختلف وجود ندارد.

این در حالی است که ویروس آنفلوانزایی که سال گذشته مرغداری‌ها را آلوده کرد همان ویروس سال ۹۵ است و با سویه جدیدی از آن برخورد نکرده‌ایم، اما اینکه در سال ۹۵، ۴۰ درصد واحد‌های مرغداری به این بیماری آلوده شدند و سال ۹۶، ۹۰ درصد این واحد‌ها آلوده بودند همه به دلیل سهل‌انگاری در تأمین اعتبارات سازمان دامپزشکی، بیمه مرغداری‌های تخم‌گذار و واردات بوده است.

اجرای طرح جامع صنعت طیور

آمار بالای تلفات ناشی از آنفلوانزای مرغی که طی چند سال اخیر به صنعت مرغداری کشور وارد شد سرانجام مسئولان را مجبور کرد تا برای کاهش هزینه‌ها تمهیدات ویژه‌ای را برای مقابله با آنفلوانزای مرغی بیندیشند. سرانجام روز گذشته بود که اعلام شد: «طرح جامع صنعت طیور برای مصون‌سازی واحد‌های مرغداری در برابر بیماری‌ها و تقویت این صنعت در سال جاری عملیاتی می‌شود.»

این خبر برای صنعت مرغداری کشور بسیار مسرت‌بخش بود چراکه سال گذشته ۲۷ میلیون مرغ در استان‌های کشور جان خود را از دست دادند و اجرای این طرح می‌توانست کمک بسیاری به کاهش تلفات و هزینه‌ها کند. از آنجا که استان قزوین یکی از مناطق پرتلفات در زمینه آنفلوانزای مرغی بود لذا در برنامه جهاد کشاورزی این منطقه به عنوان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شد.

نماینده تام‌الاختیار وزیر جهاد کشاورزی در ستاد مبارزه با آنفلوانزای مرغی با تأیید این موضوع می‌گوید: «برای اینکه نگران مبارزه با این بیماری نباشیم امسال تمهیدات لازم انجام شده و در این راستا استان قزوین به عنوان پایلوت طرح انتخاب شده و فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و پس از قزوین در سایر استان‌ها نیز عملیاتی می‌کنیم.»

اکبر قانعی می‌افزاید: «تلفات بالای آنفلوانزای مرغی در سال گذشته سبب شد در پایان سال ۹۶ دولت تصمیم بگیرد روند یکسانی را در کشور پیاده و دستورالعمل اجرایی پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوانزا را تدوین کند.» طبق این دستورالعمل وظیفه همه دستگاه‌ها مشخص شده و کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌ها با سرکشی به مراحل مختلف این طرح در تمامی مراحل کنترل بیماری و پیامد‌های آن نظارت داشته و با آن مقابله خواهند کرد.

همچنین از آنجا که این بیماری معمولاً در نیمه دوم سال بروز می‌کند لذا دو ماه فرصت وجود دارد تا با انجام هماهنگی لازم کارشناسان بتوانند ۷۰ تا ۸۰ درصد تلفات سال قبل را کنترل کرده و بتوانند صنعت طیور کشور را از بحران خارج کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار