کد خبر: 916455
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
در لباس‌ها و پوشش مردم به ویژه جوانان باید نشانه‌ای از فرهنگ ملی و هویت ایرانی وجود داشته باشد. پوشش لباس‌های سنتی و اقوام مختلف توسط جوانان باعث نشاط و پویایی جامعه خواهد شد.
ما از یک فرهنگ بسیار غنی و همچنین تنوع فرهنگی برخوردار هستیم. واقعیت این است که تنوع فرهنگی برای ایران یک مزیت به حساب می‌آید و یکی از ابعاد فرهنگی و قومیت ما هم بحث لباس‌های محلی است که در نوع خود بسیار متنوع و متکثر است.
پوشش کامل و حجاب در لباس‌های سنتی و محلی دیده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه چنین لباس‌هایی باعث هویت بخشی شده است. تنوع رنگ و تطبیق این رنگ‌ها و طرح‌ها با طبیعت و عناصر طبیعت استان‌ها ارتباط مستقیمی دارد.
بسیاری از طراحان لباس‌های ایرانی ابتکار به خرج دادند و لباس‌های زنانه را براساس عناصر فرهنگی و قومیتی ایرانیان طراحی کرده‌اند؛ یعنی به ترکیب فرهنگی لباس‌ها توجه خاصی داشته و دارند.
اکثر لباس‌های سنتی زنان در روستا‌ها تولید می‌شوند و ترویج چنین لباس‌هایی می‌تواند به اقتصاد ملی کشورمان کمک کند؛ از طرفی هم نباید فراموش کرد تولید لباس‌طبق تنوع فرهنگی در استان‌های مختلف باعث رشد صنعت گردشگری ایران خواهد شد.
خوشبختانه این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی و در آموزش و پرورش و آموزش عالی مطرح شده است که افراد بتوانند با لباس‌های محلی خود در فضای اداری حضور پیدا کنند. البته لباس‌هایی که مناسب‌سازی شده باشند و طراحی آن‌ها با طراحی لباس کاری سازگار باشد و در حقیقت به نوعی عناصر هویت ملی در این لباس‌ها باشد.
معاونت زنان با وزرای علوم و آموزش و پرورش برای توجه بیشتر به موضوع لباس‌های سنتی- فرهنگی رایزنی‌هایی داشته است. با همکاری این وزارتخانه‌ها امیدواریم در کتب درسی دانش‌آموزان و دانشجویان لباس‌های سنتی و اقوام مختلف معرفی و تدریس شوند و از همه مهم‌تر اساتید و دانشجویان بتوانند با این لباس‌ها در کلاس‌های درس و محیط‌های آموزشی حاضر شوند.
معصومه ابتکار معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر