کد خبر: 916272
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
بر اساس آمار‌های موجود، نسبت به سال گذشته میزان تولید خودرو در بخش سواری ۱۸ درصد و در مجموع ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است.
باشگاه خبرنگاران جوان: موافقت صنعت و معدن با افزایش ۹ درصدی قیمت خودرو‌های داخلیاحمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت؛ با اشاره به افزایش تولید خودرو در ۹۷ اظهار کرد: بر اساس آمار‌های موجود، نسبت به سال گذشته میزان تولید خودرو در بخش سواری ۱۸ درصد و در مجموع ۱۷.۵ درصد افزایش داشته است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش مواد اولیه برای تولید در کشور، تصریح کرد: آلومینیوم ۸۰ درصد، مواد پلمیری ۷۵ درصد، ورقه فولادی ۶۹ درصد، مس ۸۳ درصد، قراضه ۷۶ درصد، سرب ۵۳ درصدو فولادآلیاژی ۷۰ درصد طی دو سال گذشته افزایش داشته است.

وی با اشاره به افزایش دستمزد و ارز در کشور بیان کرد: حداقل حقوق نیروی کار با ۳۱ درصد افزایش از ۷۱۲ هزار تومان به ۹۳۰ هزار در تومان اسفند ماه رسیده است و قیمت ارز مبادلاتی و آزاد به ترتیب ۲۴ و ۳۸ درصد افزایش داشته است.

عدم توجه شورای رقابت به افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکننده
نعمت‌بخش با اشاره به نحوه قیمت‌گذاری شورای رقابت، بیان کرد: شورای رقابت قیمت‌گذاری خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان را انجام می‌دهد و تعیین نرخ خودرو‌های بالاتر به دلیل واردات و تنوع محصولات، بر عهده هیئت مدیره شرکت‌های خودروسازی است.

وی با انتقاد از نحوه تعیین قیمت از سوی شورای رقابت، بیان کرد: شورای رقابت موظف است بر اساس تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، افزایش آن را در قیمت‌گذاری خودرو لحاظ کند، اما متأسفانه با وجود اعلام تورم ۶ درصدی از سوی بانک مرکزی در سال گذشته، شورای رقابت به بهانه‌هایی از قبیل افزایش بهره وری و کیفیت پایین خودر‌وها با وجود تأکید وزارت صنعت و معدن بر افزایش کیفیت خودرو‌های داخلی، با حداکثر ۲.۵ درصد افزایش قیمت موافقت کرده است به طوری که طی دو سال گذشته تنها ۵ درصد افزایش قیمت را داشتیم که به تولیدکنندگان زیان‌های فراوانی وارد کرده است.

وی ادامه اداد: از ابتدای سال جاری منتظریم شورای رقابت چه تصمیمی برای افزایش قیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان می‌گیرد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه افزایش نیافتن قیمت خودرو بر قطعه سازان نیز اثر منفی داشته است، اظهار کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه، قطعه‌سازان خواهان افزایش قیمت قطعات می‌شوند، اما عدم افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت موجب می‌شود قطعه سازان افزایش قیمت لازم را از خودروساز دریافت نکنند و در نتیجه کیفیت تولیدات خود را کاهش و به دلیل سود نبردن از فروش قطعات، از سرمایه‌گذاری جدید برای استفاده از دستگاه‌های جدید خوداری کنند.

وی افزود: یکی از دلایل کیفیت پایین خودرو‌های زیر ۴۵ میلیون تومان قیمت گذاری شورای رقابت بدون در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد اولیه تولیدکننده است.

به گفته وی؛ وزارت صنعت و معدن موافقت خود را برای افزایش ۹.۶ درصد خودرو‌های بالای ۴۵ میلیون تومان در این مرحله اعلام کرده است.

نعمت‌بخش با بیان اینکه شورای رقابت در تعیین قیمت نظر بخش خصوصی را جویا نمی‌شود، اذعان کرد: علی‌رغم قوانین مصوب مجلس مبنی بر حضور انجمن‌ها در تصمیم سازی، شورای رقابت بدون توجه به بخش خصوصی قیمت گذاری را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرخ لیزینگ در کشور متناسب با نرخ بانکی است، بیان کرد: نرخ سود لیزینگ در کشور بالاست و این موضوع به بالابودن نرخ سودبانکی برمی‌گردد، بسیاری از تولیدکنندگان خودرو تسهیلات با نرخ بالا از بانک دریافت می‌کنند و متعاقب آن مجبورند فروش اقساطی با بهره بالا داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش حضور خودرو‌های چینی در بازار اظهار کرد: رقابت تنگاتنگی میان خودرو‌های ایرانی و چینی شکل گرفته است که به دلیل تنوع و رعایت استاندار‌های لازم، خودرو‌های چینی توانستند در بازار ایران حضور پررنگ تری داشته باشند با این وجود سهم شرکت‌های چینی از ۱۰ تا ۱۲ درصد فراتر نرفته است.

اضافه کردن استانداردهای جدید، قیمت خودروها را افزایش می دهد
دبیر انجمن خودروسازان ایران با اشاره به افزایش تعداد آیتم‌های استاندارد خودرویی بیان کرد: سازمان ملی استاندارد یکسری استاندارد جدید تعریف کرده است و شرکت‌های تولید کننده در حال برزورسانی استاندار‌های جدید هستند و تنها خودروسازانی که موفق به ادامه تولید خواهند بود که تمام استاندار‌های لازم را اخذ کنند.

نعمت‌بخش در پایان با بیان اینکه افزایش تعداد استاندارد‌ها قیمت خودرو را افزایش می‌دهد، گفت: افزایش آیتم‌های استاندار‌د خودرو بالارفتن قیمت‌ها را به دنبال دارد به طور نمونه نصب سنسور هوشمند برای اعلام هشدار خروج از خط کشی جاده موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار