کد خبر: 916251
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در محدوده حفاظت شده ۴۶۵ هزار هکتاری تمساح پوزه کوتاه (گاندو) تنها ۲ محیط‌بان مشغول به کار هستند.
اشرف‌علی حسینی مدیر محیط‌زیست شهرستان چابهار با عنوان کردن مطلب فوق گفت: منطقه حفاظت‌شده گاندو به وسعت ۴۶۵ هزار هکتار که علاوه بر تمساح نادر پوزه کوتاه تالابی (گاندو)، زیستگاه ۱۹۲ گونه پرنده، ۲۸ گونه پستاندار، ۷۱ گونه خزنده و ۱۵۰ گونه گیاهی است، از سال ۱۳۴۹ منطقه حفاظت شده است.
وی افزود: مهم‌ترین موجود این منطقه حفاظت‌شده که در حال انقراض هم است، «گاندو» یا تمساح پوزه‌کوتاه تالابی است، این تمساح نادر با کمتر از ۳ هزار سر جمعیت در دنیا در حال انقراض است و برنامه ویژه‌ای برای حفاظت از آن آغازشده است.
مدیر محیط‌زیست شهرستان چابهار گفت: ۴۰۰ تا ۵۰۰ سر تمساح هم‌اکنون در منطقه حفاظت‌شده گاندو در منطقه بلوچستان محدوده شهرستان‌های چابهار و سرباز عمدتاً در کنار خلیج «باهوکلات» چابهار، سد «پیشین» شهرستان سرباز، بند «شیرگواز» و رودخانه بزرگ سرباز زندگی می‌کنند. وی ادامه داد: خشکسالی‌های همه‌جانبه و فراگیر سیستان و بلوچستان که امسال به اوج خود رسیده مهم‌ترین تهدید برای این تمساح است؛ با خشک شدن هوتگ‌ها (گودال‌های دست‌ساز آب در بلوچستان) و بخشی از رودخانه بزرگ سرباز برنامه زنده‌گیری این تمساح‌ها از سوی محیط‌زیست و انتقال آن‌ها به مناطق دارای آب یا مرکز نگهداری و تیمار محیط‌زیست شروع شده است.
مدیر محیط‌زیست چابهار با بیان این‌که کمبود شدید نیرو و امکانات در مناطق حفاظت‌شده گاندو وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این منطقه ۴۶۵ هزار هکتاری ۲ پاسگاه محیط بانی و تنها ۲ محیط‌بان حضور دارند و این در حالی است که برای حفاظت از این‌گونه جانوری نیاز به حداقل ۱۲ نیرو، امکانات و تجهیزات به‌روز زنده‌گیری تمساح و هم‌چنین تأمین خودرو‌های مناسب است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار