کد خبر: 916167
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹
حجت الاسلام بهرامپور در برنامه دریای معرفت:
"دریای معرفت" برنامه‌ای است که به میزبانی فرهنگسرای گلستان و با هدف ترویج مطالعه و مراجعه به متون دینی قرآن،نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... ویژه علاقمندان برنامه های قرآنی برگزار می گردد.

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان؛ "دریای معرفت" برنامه‌ای است که به میزبانی فرهنگسرای گلستان و با هدف ترویج مطالعه و مراجعه به متون دینی قرآن،نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... ویژه علاقمندان برنامه های قرآنی برگزار می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید بهرامپور، کارشناس تفسیر قرآن در این جلسه با اشاره به فرازی از آیه 26 سوره صاد که می فرماید«إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ » اظهار داشت: به طور کلی تأکید و منع از ضلالت و تخلف از وظیفه الهى است، چه در مقام حل و فصل اختلاف حقوقى باشد، و چه در باره ارتکاب گناهان بزرگ که سبب استحقاق عذاب دردناک خواهند شد. منشأ و سبب هر ضلالت و معصیت همانا فراموشى، اعراض از روز قیامت و انکار بررسى اعمال در پیشگاه پروردگار مى‌‏باشد، و نسیان و فراموشى حساب و روز جزا وسیله هر معصیت، ضلالت و گمراهى است. این جمله دلیل نهى از پیروى هواى نفس است؛ به این نحو که این کار باعث مى‌‏شود انسان از روز جزا و حساب غافل شود و فراموشى روز قیامت هم عذاب شدید دارد. و منظور از فراموش کردن آن بى‌‏اعتنایى به آن است.در این آیه شریفه دلالتى است بر این‌که هیچ ضلالت و گمراهی از راه خدا، و یا به عبارت دیگر، هیچ معصیتى از معاصى جدای از فراموشی روز حساب نیست.

حجت الاسلام بهرامپور در ادامه بیان کرد: در قرآن کریم و روایات اهل بیت(علیهم السلام) مطالب بسیارى درباره زهد و وارستگى و «قناعت» و «عزت نفس» بیان شده است. هم چنین در کتاب‌هاى اخلاقى ما، مخصوصاً کتاب‌هایى که بیش تر جنبه روایتى دارد، بحث‌هاى فراوانى در این باره وجود دارد. نکته‌اى که در این جا هست این است که در این گونه موارد معمولاً فقط یک بعد قضیه مطرح و تبیین مى‌گردد، لذا وظیفه علما و فقها، یعنى کسانى که دین شناس و آشنا به کلمات اهل بیت(علیهم السلام) و مبانى اسلام هستند، این است که به سایر ابعاد نیز توجه نموده و با بررسى آنها نظر اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را در موارد خاص بویژه غفلت بیان کنند.بنابر این یک مسأله این است که توجه انسان نباید معطوف به امور مادى و زودگذر دنیا باشد؛ یعنى تعلقاتش متمرکز در شهوات و لذات زودگذر دنیا نباشد، بلکه باید دوراندیش و آخرت گرا و داراى همتی بلند بوده، متوجه این مطلب باشد که زندگى دنیا چند روزى بیش نیست و زندگى ابدى و حقیقى در عالم دیگر است آنچه درباره ناچیز بودن دنیا ذکر شد، مبتنى بر یک بینش عمیق علمى، فلسفى و اعتقادى است و چنین اقتضایى دارد که انسان نسبت به دنیا و زخارف آن سر سوزنى دل بستگى پیدا نکند. اما متاسفانه برخی افراد چنان وابسته دنیا می شوند که که آخرت را به فراموشی سپرده و دنیا را اولویت اول برای خود قائل می شوند گویی که هرگز مال و ثروت خود را از دست نخواهند داد و چنان وابسته به قدرت و ثروت هستند که آخرت را به فراموشی می سپارند.

فرزند ارشد استاد ابوالفضل بهرامپور اذعان داشتند که با توجه به رابطه تنگاتنگ دنیا و آخرت، انسان در قیامت قدم از قدم برنمی دارد مگر آنکه از او می پرسند از دنیا چه آورده ای. لذا آورده انسان برای قیامت همه اخلاق حسنه ای است که میان خود وخدا و محیط و سایر بندگان به کار گرفته است.

استاد حوزه علمیه در ادامه مباحث خودبه آیات اولیه سوره نبأ اشاره کرد و گفت: منظور از «عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ *عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ*الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ...» چیست؟ و چرا از هم سؤال می کنند، این خبر بزرگ سرنوشت ساز چیست؟ اختلاف بر سر چه مسأله ای است؟ این همان سؤالاتی است که انسان را از غفلت رهایی می بخشد.

حجت الاسلام بهرامپور آیه شریفه: وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ» از سوره یس را تلاوت کرده و گفتند این نتیجه غفلت است که یک انسان خلقت اولیه خود را فراموش می کند و برای زنده شدن دوباره نه تنها تردید دارد بلکه انکار هم می کند در حالی که خداوند فرمود: « قلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»(به او) بگو: همان كسى كه بار اول آن را آفريد، (بار ديگر) آن را زنده خواهد كرد و او بر هر آفريده‌اى آگاه است.

مبلّغ علوم اسلامی در پایان مباحث خود اظهار داشت: و اما آنگاه که قیامت برپا می شود زیان دیدگان می گویند:«يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا هذا مَا وَعَدَ الرَّحْمَنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ» لذا انسان قبل از اینکه بخواهند بیدارش کنند باید خود را از خواب غفلت بیدار کند تا با دست پر به ملاقات با پروردگار برود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار