کد خبر: 916166
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
حجت الاسلام وحیدی:
در برنامه "در کوی نیکنامان" فرهنگسرای گلستان از خانواده مکرم شهیدان تجلیل بعمل آمد.

به گزارش روابط عمومی مراکز فرهنگی و هنری منطقه هشت و فرهنگسرای گلستان ؛ ویژه برنامه "در کوی نیکنامان" صبح پنج شنبه چهاردهم تیرماه در فرهنگ سرای گلستان با هدف زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان و تجلیل از مقام شامخ خانواده های شهدای منطقه 8 برگزار شد.
این برنامه با قرائت دعای توسل توسط حاج آقای رفیعی آغاز و در ادامه با مداحی حاج حسن مستخدمین زیارت پرفیض عاشورا زمزمه شد. بعد از ذکر توسل به اهلبیت(علیهم السلام)، خطیب ارجمند حجت الاسلام وحیدی در سخنانی به بیان نکات ارزشمندی پرداخت.

حجت الاسلام وحیدی در آغاز سخنان خود، با قرائت روایتی از پیامبر اسلام(ص) که می فرمایند: "حبب الي من دنياكم ثلاث:الطيب,النساءوقره عيني الصلاه"؛ از دنياي شما سه چيز نزد من محبوب گردانيده شده است: بوی خوش ، زن و نور چشمم يعني نماز . به تشریح و تببیین این سه خصوصیت پرداخت.

حجت الاسلام وجیدی در توضیح اولین محبوب نزد پیامبر(ص) بیان کرد: در آموزه‌های دینی ما به بوی خوش سفارش شده که مسلمانها از بوی خوش استفاده کنند. ولی مانند خیلی چیزهای دیگر این مسئله را جدی نگرفتیم. خوش بو بودن برای همسر و فرزندان عبادت است. در روایات داریم موقع نماز اگر خوش بو بودید، نماز شما هفتاد برابر ثواب دارد. پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) فرمودند: یا علی اگر یک شب پولی داشتی و غذا و عطر نداشتی و با این پول یکی از آن دو را می‌توانستی بخری، آن شب گرسنه بمان و عطر بخر. پیامبر در مسیری که عبور می‌کرد تا چندین ساعت بوی خوش پیامبر در آن کوچه بود. در روایات داریم خانه کثیف جایگاه شیاطین است. تمیزترین مرده‌های عالم، مردگان مسلمانان است. در هیچ دینی این طور نیست که مرده را بشورند و در کفن سفید که روشنترین رنگهاست بپیچند.

غیر از بوی خوب عطر و ریاحین ، ما آدم‌ها یک بوی خوب دیگری هم داریم، حتی اگر عطر و ادوکلن هم نزده باشیم، بوی خوب می‌دهیم. در آیه 46 سوره مبارکه  انفا ل آمده: "وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ريحُکُمْ" و فرمان خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع و کشمکش نکنید ، تا سست نشوید و بوی خوبتان هم از بین نرود!

اویس قرنی اهل یمن بود و با این که حضرت پیامبر را ندیده بود از اصحاب پیامبر بود و مادرش به او اجازه دیدار حضرت را نداده بود و با این شرط به او اجازه داد که در یک نیمروز برود و زود برگردد و اویس وقتی به مدینه رسید، پیامبر در مدینه حضور نداشت و اویس به خاطر مادر بدون این که رسول خدا را زیارت کند به یمن بازگشت. چون پیامبر اسلام(ص) مراجعت کرد، فرمود: "این نور کیست که در این خانه می‏‌نگرم. گفتند: شتربانی که اویس نام داشت به این سرا آمد و باز گشت. فرمود: این نور را در خانه ما هدیه گذاشت و برفت. اویس هیچ گاه پیامبر(ص) را ندید اما حضرت در مورد او فرمود: "تفوح روائح الجنة من قبل القرن و اشوقاه الیک یا اویس القرن" بوهای بهشت از جانب "قرن" می‏وزد، ای اویس قرن؛ چقدر به تو علاقه دارم. سپس فرمود:  هر که او را ملاقات کرد، از جانب من به او سلام برساند.

حجت الاسلام وحیدی در ادامه در مورد دومین محبوب پیامبر(ص) اظهار داشت: زن مظهر خوبی‌هاست. زنانگی خصلت خوبی است. زنانگی یعنی زیبایی و زن هر چه به زیبایی‌اش برسد عبادت است. زیبایی یعنی خدا. " إن الله جمیل و یحب الجمال" زن مظهر زیبایی است. زن دوستی یعنی زیبایی دوستی. زن مظهر ظرافت است. زن مظهر عواطف و مهربانی است. زن مظهر آرامش است.

در آیه 21 سوره مبارکه روم آمده: "وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِكَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ" و از نشانه­ های او این که از[نوع]خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد. آری، در این [نعمت] برای مردمی که می اندیشند قطعا نشانه هایی است.  "لتسکنوا الیها..." ازدواج کنید تا زنها آرامتان کنند. زن هست که می‌تواند آرامش دهد. در این جهان نماینده خدا برای آرامش دادن زن است.

وی در ادامه در مورد نماز که نور چشم پیامبر است بیان کرد: پیامبر(ص) می‌فرمایند: نماز نور چشم من است. قدیمی‌ها اعتقادی داشتند و می‌گفتند چشم نور دارد و به وسیله‌ی آن نور می‌بیند و اگر آن نور از بین برود، چشم دیگر نمی‌بیند. آن نور چشم است که می‌بیند و نابینا چون چشمش نور ندارد، لذا نمی‌بیند. لذا پیامبر اکرم(ص) بر اساس این اعتقاد می‌فرمایند: نور چشم من نماز است، یعنی من با نماز می‌بینم. اگر چشمت نور داشت، دید تو در زندگی بهتر می‌شود و حق و باطل را می‌توانی ببینی. نماز خوب و با توجه بخوانید تا چشمتان خوب ببیند.

حجت الاسلام وحیدی در پایان سخنان خود یاد و خاطره شهیده طیبه خواجه و شهیده ام البنین عزیزآبادی که خانواده این عزیزان، مهمانان ویژه مراسم بودند را گرامی داشت.

در پایان مراسم، مادر شهیده طیبه خواجه و دختر شهیده ام البنین عزیزآبادی خاطرات خود را از شهیدانشان بیان کردند و حجت الاسلام وحیدی،آقای سامنی معاون آفرینش و اجرای منطقه 8 و خانم بیداری رییس اداره امور بانوان شهرداری منطقه 8 ، لوح سنگی منقش به عکس شهید و  هدیه‌ای به رسم یادبود از طرف مدیریت فرهنگی هنری منطقه 8 و اداره امور بانوان به خانواده مکرم شهدا اهد کردند.

ویژه برنامه  "در کوی نیکنامان" در ساعت 9 صبح با پذیرایی صبحانه از شرکت کنندگان به پایان رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار