کد خبر: 916130
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
‌بیانیه باشگاه استقلال کمک مالی غیرقانونی دولت به آن‌ها از بیت‌المال را تأیید کرده است
دم خروس بار دیگر از بیانیه باشگاه استقلال بیرون زد تا مشخص شود برخلاف ادعای‌های وزارت ورزش، این وزارتخانه در یک اقدام قابل تأمل همچنان از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک مالی می‌کند و بخشی از بودجه سالانه این دو تیم پرخرج پایتخت را تأمین می‌کند.
سعید احمدیان
دم خروس بار دیگر از بیانیه باشگاه استقلال بیرون زد تا مشخص شود برخلاف ادعای‌های وزارت ورزش، این وزارتخانه در یک اقدام قابل تأمل همچنان از بودجه عمومی کشور و بیت‌المال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک مالی می‌کند و بخشی از بودجه سالانه این دو تیم پرخرج پایتخت را تأمین می‌کند. مسئله‌ای که به نظر می‌رسد باید مورد توجه نهاد‌های نظارتی و بازرسی قرار گیرد و با متخلفان برخورد شود.
‌سال‌ها از روزی که مجلس، دولت را از هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای منع کرد، می‌گذرد. بهمن‌ماه ۸۹ بود که مجلس پرداخت هرگونه وجه از محل بودجه کل کشور به هر شکلی به ورزش حرفه‌ای را ممنوع کرد. مرحوم سیدجلال یحیی‌زاده، رئیس کمیته تربیت بدنی و جوانان مجلس درباره این مصوبه گفته بود: «دلایل نمایندگان برای این مصوبه این بود که چرا آن همه پول به بازیکنان فوتبال یا برخی باشگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند و به این شکل سرمایه بیت‌المال به باد می‌رود.»
از آن روز به خصوص در باشگاه‌های فوتبال، دولتی‌ها سعی کرده‌اند وانمود کنند که پایشان را از گلیم باشگاه‌ها بیرون کشیده‌اند و کاری به دخل و خرج آن‌ها ندارند، مانند وزارت ورزشی‌ها که همواره در سال‌های اخیر کمک مالی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را که زیرمجموعه این وزارتخانه هستند، رد کرده‌اند. این در حالی است که به نظر می‌رسد وزارت ورزش همچنان به‌رغم غیرقانونی بودن، یکی از منابع اصلی تأمین بودجه نزدیک به ۵۰ میلیاردی استقلال و پرسپولیس است، اقدامی که مسعود سلطانی‌فر و معاونانش سعی در تکذیب آن دارند، اما شواهد و قرائن چیز دیگری را نشان می‌دهد.

دم‌خروس کمک مالی غیرقانونی وزارت
در حالی سلطانی‌فر در سال‌های اخیر هرگونه کمک مالی به استقلال و پرسپولیس را رد کرده که همواره پرداخت بخش زیادی از بدهی ۲۰۰ میلیاردی سرخابی‌ها را یکی از افتخارات دوران مدیریتی‌اش عنوان می‌کند، اتفاقی که به اعتراف مدیران سرخابی‌ها، بدون حمایت مالی وزارت ورزش ممکن نبوده است. نیم‌نگاهی به مصاحبه دیروز سلطانی‌فر نیز به خوبی بیانگر این است که کمک‌های غیرقانونی وزارت به این دو باشگاه ادامه دارد. وزیر ورزش در مصاحبه‌ای که دیروز روی خروجی پایگاه خبری وزارت ورزش قرار گرفت، موفقیت استقلال و پرسپولیس در دو سال گذشته را اصلاح ساختار سازمانی و پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های ۱۰، ۱۵ ساله آن‌ها به اشخاصی حقیقی مثل بازیکنان و مربیان دو تیم پایتخت اعلام کرده است. علاوه بر این بیانیه دیروز باشگاه استقلال در واکنش به شایعاتی که درباره اختلاف مدیرعامل استقلال با وزارت ورزش شنیده می‌شود هم به خوبی تأییدکننده کمک مالی غیرقانونی وزارت به سرخابی‌های پایتخت است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بسیاری از مشکلات باشگاه توسط وزیر محترم ورزش و جوانان برطرف گردیده و مدیرعامل باشگاه نیز طی روز‌های گذشته جلسات متعددی با وزیر محترم ورزش و جوانان داشته که بسیار مفید و مؤثر بوده است، از جمله تأمین اعتبار برای پرداخت بخشی از بدهی‌ها، پرداخت طلب بازیکنان، پرداخت قسمتی از مالیات بازیکنان و مربیان خارجی و تأمین اعتبار برای اردوی پیش‌فصل. خوشبختانه بازیکنان استقلال نیز تیم خود را دوست دارند و وفادار هستند و هم‌قسم شده‌اند که در فصل جدید با قدرت تمام ظاهر شوند.»

وعده مجلس برای برخورد با تخلفات وزارت
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد یکی از مواردی که نمایندگان مجلس در طرح تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد مالی استقلال و پرسپولیس باید به آن توجه داشته باشند، بررسی کمک‌های غیرقانونی وزارت ورزش به این دو باشگاه است، به خصوص که دولت به هیچ عنوان در سال‌های گذشته زیر بار واگذاری و خصوصی‌سازی سرخابی‌ها نرفته است، مسئله‌ای که کنایه یکی از نمایندگان مجلس را به وزارت ورزشی‌ها به همراه داشته است.
بهروز نعمتی، عضو هیئت رئیسه مجلس دیروز به خبرگزاری مهر گفته است: «واقعیت این است که چسبندگی و دلبستگی به این دو باشگاه برای وزارت ورزش ایران بسیار زیاد است، حتی دوستان به قدری تمایل به بودن کنار این دو باشگاه و عکس گرفتن و خاطره‌نگاری با آن‌ها هستند که فکر می‌کنم به این موارد به عنوان جدی‌ترین موضوع توجه دارند.» با این حال به گفته نعمتی، مجلس پشت طرح تحقیق و تفحص و برخورد با متخلفان ایستاده است: «در هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال یکسری تخلفات وجود دارد، حتی در دیگر باشگاه‌هایی که به نوعی وابسته به مجموعه ورزش هستند نیز این تخلفات باید مشخص شود. مواردی بوده که بازیکنی اصلاً برای تیم خود بازی نکرده، اما به صرف قراردادی که منعقد کرده باید باشگاه به او میلیارد‌ها تومان پرداخت کند. فکر می‌کنم این‌ها مسائلی است که نسبت به آن همیشه حساسیت وجود داشته و دارد. خصلت تحقیق و تفحص نیز همین است که به دنبال مچ‌گیری نیست، بلکه به دنبال این است که واقعیت‌ها منعکس شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار