کد خبر: 916104
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
روحانی در نشست خبری با رئیس جمهور اتریش عنوان کرد
ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرامریکا بقیه امضا کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.
ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرامریکا بقیه امضا کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری، روحانی روز گذشته در نشست خبری با همتای اتریشی خود با اشاره به اینکه گفت‌وگو‌های بسیار صمیمانه، خوب و سازنده‌ای داشتیم، گفت: اتریش برای ما به عنوان یک کشور دوست در اتحادیه اروپا و در این منطقه است. روحانی از برجام به عنوان یک توافق بسیار مهم برای ایران، اتحادیه اروپا و جهان نام برد و اظهار داشت: کار امریکا خلاف قانون، مصوبات شورای امنیت و تعهدات چندجانبه است و بی‌تردید به ضرر امریکا و ضرر دیگران خواهد بود، یعنی تصمیمی که امریکا اتخاذ کرده به نفع هیچ‌کس نبوده و نیست و این جزو تصمیمات عجیبی است که حکومت و دولتی برخلاف منافع ملی خودش و برخلاف منافع ملی دیگران، تصمیمی را اتخاذ می‌کند. رئیس جمهور افزود: ایران در صورتی که بتواند از منافع برجام به خوبی استفاده کند، از آن حراست خواهد کرد، اما این دو کفه باید کاملاً متوازن باشد و اگر غیرامریکا بقیه امضاء کنندگان برجام بتوانند منافع ایران را تضمین کنند، ایران برجام بدون امریکا را ادامه خواهد داد.

امیدوار به اراده اقتصادی اروپا
روحانی گفت: امیدواریم همانگونه که همه کشور‌ها در اراده سیاسی، قاطع و مستحکم هستند در اراده تجاری و اقتصادی هم به همان نسبت مستحکم باشند و مشکلاتی اگر پیش‌رو است، بتوانیم با کمک یکدیگر رفع و حل کنیم. رئیس جمهور اظهار داشت: در مذاکرات بر این نکته تأکید کردیم که دوران یکجانبه‌گرایی به سر آمده و کشوری نمی‌تواند درباره جهان و ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد و استقلال و حاکمیت ملی کشور‌ها را نقض کند چرا که این برخلاف منشور، مقررات بین‌المللی و منافع جهان و صلح جهانی است.
الکساندر فندر بلن، رئیس جمهور اتریش نیز در این نشست خبری، به روابط دیرینه دو کشور اشاره کرد و افزود: هم اکنون در ایران صد‌ها شرکت اتریشی فعال هستند و اتریش و اتحادیه اروپا تمام تلاش‌شان را می‌کنند که حتی در این ایام دشوار چارچوب لازم را نه تنها برای برقراری و استمرار این همکاری‌ها بلکه برای تعمیق آن، ایجاد کنند. رئیس جمهور اتریش تصریح کرد: اتریش متأسف است از اینکه ایالات متحده از قرارداد برجام خارج شده و اینکه بخواهند مجدداً تحریم‌هایی را وضع کند که نه تنها شامل تحریم‌های ابتدایی بلکه شامل تحریم‌های ثانویه هم می‌شود که شامل اتریش نیز خواهد شد. این تحریم‌های ثانویه که به اعتقاد ما و کمیسیون اتحادیه اروپا، فرامرزی است، ناقص حقوق انسان‌هاست.

با صراحت بیشتری امریکا را محکوم کنید
روحانی پس از مذاکرات خصوصی با همتای اتریشی خود؛ در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و اتریش، با تأکید بر اینکه اراده جمهوری اسلامی ایران گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه با اتریش در راستای منافع دو ملت، منطقه و جهان است، اظهار داشت: توسعه روابط دو ملت بهترین و مطمئن‌ترین سرمایه و عامل برای حفظ، گسترش و تقویت مناسبات دو کشور در عرصه‌های مختلف است. رئیس جمهور برجام را توافق مهم بین‌المللی، چندجانبه و در راستای افزایش اعتماد جهانی، رفع تحریم‌ها و توسعه روابط اقتصادی ایران با جهان دانست و با تقبیح اقدام امریکا در اعمال یکجانبه گرایی و خروج یک‌طرفه از این توافق، گفت: ملت ایران در برابر اقدامات غیرقانونی امریکا مقاومت کرده و اجازه نخواهد داد سیاست‌های آن کشور بر روابط تهران با جهان اثر بگذارد. روحانی با بیان اینکه امروز از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود با صراحت بیشتری یکجانبه گرایی دولت امریکا را محکوم کند، خاطرنشان کرد: فرامرزی بودن تمایلات رئیس یک کشور در دنیای امروز پذیرفتنی نیست و همه کشور‌ها برای حفظ استقلال و هویت خود باید در برابر این اقدامات امریکا ایستادگی کنند.
الکساندر فندر بلن رئیس جمهور اتریش نیز در این نشست گفت: اتریش در هر شرایطی مصمم به حفظ و توسعه مناسبات و همکاری‌های خود با ایران است. رئیس جمهور اتریش با اشاره به جایگاه ویژه ایرانیان مقیم اتریش و اعلام حمایت قاطع کشورش از برجام و اجرای تعهدات همه طرفین آن اظهار داشت: تحریم‌های ثانویه و فرامرزی امریکا برخلاف قوانین بین‌المللی و نقض حقوق بشر است و شرکت‌های اتریشی موافق آن نیستند.

مسیر خود را بر مبنای منافع و مصالح انتخاب می‌کنیم
رئیس جمهور همچنین روز گذشته در نشست خبری مشترک با «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش با تشکر از میهمان‌نوازی دولت و ملت اتریش، گفت: اراده تهران و وین بر این است که تبادلات تجاری و اقتصادی، علمی، فرهنگی و توریستی خود را ادامه و گسترش دهند و در زمینه مسائل مالی و بانکی نیز تدابیری اتخاذ کنند تا مسائل پیش آمده، لطمه‌ای به روند روابط اقتصادی و تجاری دو کشور وارد نکند و این موضوع در تمامی مذاکرات دوجانبه و خصوصی طرفین مشهود بود.
روحانی با اشاره به اینکه ایران و اتریش درباره برجام دیدگاه مشترک و نزدیک به یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: برجام دستاوردی مفید برای همه کشور‌های جهان بود که البته درنتیجه تلاش و مذاکراتی طولانی به دست آمد. امروز به‌وضوح این موضوع را به طرف اتریشی منتقل کردیم که ماندن ایران در توافق برجام تا زمانی است که از منافع آن برخوردار باشد؛ همه از تبعات مثبت و منفی حفظ و یا فقدان برجام آگاهی دارند، اما مردم ایران بر مبنای منافع و مصالح خود مسیرشان را انتخاب می‌کنند و دولت به عنوان نماینده مردم به انتخاب آن‌ها عمل خواهد کرد.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه در دیدارهایش درباره مسائل منطقه و از جمله یمن نیز گفت‌وگو‌های خوبی داشتیم، گفت: ایران در حال حاضر با چهار کشور اروپایی درباره یمن در حال مذاکره بوده و علاقه‌مند است، مردم یمن از فشاری که به آنان تحمیل می‌شود، آزاد شوند. دکتر روحانی تأکید کرد: راه رهایی از این فشار این است که به عربستان کمک نشود، تا آن‌ها متوجه شوند، راهی جز صلح پیش رویشان نیست و مشکل یمن راهکار نظامی نداشته و باید از طریق گفت‌وگو‌های سیاسی و یمنی – یمنی حل و فصل شود.
روحانی در ادامه با بیان اینکه برخی کشور‌های اروپایی یک بدهکاری تاریخی به یهودی‌ها دارند، اما در نقطه مقابل این یهودیان هستند که به ایرانیان بدهکارند، اظهار داشت: ایرانی‌ها منجی یهودیان در بابل بودند و یهودی‌ها از این بابت همیشه مدیون ایرانی‌ها هستند و همواره در طول تاریخ و امروز روابط بسیار خوب و نزدیکی با یهودی‌ها داریم. رئیس جمهور اضافه کرد: صهیونیست‌ها به عنوان گروهی اشغالگر و ظالم به مردم بوده و ساکنان غزه را بمباران می‌کنند و در امور داخلی سوریه دخالت کرده، گروه تروریستی داعش را مورد حمایت قرار داده و مجروحین این گروهک را در درون سرزمین‌های اشغالی مداوا می‌کنند و در مجموع نقش بسیار مخربی در منطقه دارند.
سباستین کورتس، صدراعظم اتریش نیز در این نشست روابط دو کشور در بخش‌های مختلف را مطلوب و رو به رشد دانست و گفت: ایران و اتریش برای گسترش روابط هم‌نظر بوده و تلاش‌های مشترکی دارند. وی با اشاره به اینکه اتریش کشوری بی‌طرف و محل گفت‌وگو‌های بین‌المللی به حساب می‌آید، افزود: بسیار خوشحالم که اتریش توانست میزبان گفت‌وگو‌های هسته‌ای ایران باشد تا این گفت‌وگو‌ها در سال ۲۰۱۶ به نتیجه برسد. کورتس ادامه داد: اتریش و اتحادیه اروپا همچنان به توافقنامه برجام متعهد هستند و امیدواریم گفت‌وگو‌هایی که در روز‌های آتی در وین درباره تحولات مربوط به خروج امریکا از برجام میان وزرای خارجه دیگر طرف‌های این توافقنامه برگزار می‌شود، نتایج مثبتی داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار