کد خبر: 916074
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
گزارشی از همایش بسیج دانشجویی «خستگی ممنوع»
جلیلی: اگر امروز همه فهمیده‌اند که اعتماد به امریکا غلط بوده است باید عمل‌مان نیز مبتنی بر همین واقعیت باشد، حتی ممکن است در آینده نه چندان دور بگویند اروپا هم از امریکا بدتر است و به اروپایی‌ها هم نمی‌شود اعتماد کرد، اما چاره دیگری برای اداره کشور نداریم! در حالی که چنین نیست و باید ظرفیت‌های فراوان و توانمندی‌های داخلی خود را بشناسیم
بسیج دانشجویی هفت دانشگاه بزرگ تهران عصر سه‌شنبه با برگزاری همایش دانشجویی‌-مردمی «خستگی ممنوع» با حضور چهره‌های سیاسی و دانشجویی تلاش کردند راه‌های برون‌رفت از مشکلات فعلی را بررسی کنند تا بگویند برای حل مشکلات اقتصادی کنونی کشور «راه‌حل» وجود دارد؛ فقط باید اراده‌اش باشد.
سعید جلیلی گفت: امروز ایران درگیر یک جنگ اقتصادی است، پس باید بدانیم اقتضائات این جنگ چیست؟ بسیاری از کار‌هایی که جنبش دانشجویی انجام می‌دهد در حد نقش‌آفرینی برای یک جنگ اقتصادی نیست و وظیفه همه ماست تا با تعریف درست جایگاه و نقش خود، کاری کنیم تا کشور از این جنگ موفق خارج شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در همایش دانشجویی - مردمی «خستگی ممنوع» سخن می‌گفت: ادامه داد: این روز‌ها بسیاری از غبار‌هایی که تا چند وقت پیش مانع دیدن درست حقیقت و به تبع آن تحلیل صحیح واقعیت می‌شدند کنار رفته است. اگر امروز همه فهمیده‌اند که اعتماد به امریکا غلط بوده است باید عمل‌مان نیز مبتنی بر همین واقعیت باشد، حتی ممکن است در آینده نه چندان دور بگویند اروپا هم از امریکا بدتر است و به اروپایی‌ها هم نمی‌شود اعتماد کرد، اما چاره دیگری برای اداره کشور نداریم! در حالی که چنین نیست و باید ظرفیت‌های فراوان و توانمندی‌های داخلی خود را بشناسیم.
جلیلی ادامه داد: امروز مشاهده می‌کنید که دشمن صراحتاً اعلام می‌کند تعهداتش را نقض کرده، اما عده‌ای مزدور در داخل کشور ضمن تأیید بر اینکه دشمن به تعهداتش عمل نکرده، صحبت از مذاکره مجدد با امریکا می‌کنند!
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید نگاه کلان و صحیح به واقعیات داشت، انقلابی بودن به معنای محافظه‌کاری نیست، انقلابی بودن یعنی به وضع موجود و حداقل‌ها اکتفا نکنیم، اما به معنای تخریب همه داشته‌هایمان هم نیست زیرا در این صورت همان کار دشمن را به دست خود انجام داده‌ایم و جامعه را ناامید خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه وقتی صورت مسئله را خوب متوجه نشویم، نمی‌توانیم برای حل مشکلات به درستی عمل کنیم، گفت: در گذشته نیز عده‌ای می‌گفتند چرا مسئله هسته‌ای را حل نکردید؟ در حالی که اصلاً مگر هسته‌ای یک مسئله بود؟ این دشمن بود که می‌خواست از موضوع هسته‌ای یک مسئله تعریف و بعد هم راه‌حل آن را برای ما تعیین تکلیف کند. خودمان باید مسئله خودمان را تعریف و برای حل آن راهکار تعریف کنیم. جنبش دانشجویی باید در این عرصه فعال باشد و مانع تعریف مسئله از سوی دشمن و ارائه راهکار برای همان مسئله توسط همان دشمن شود.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به افزایش سه برابری نقدینگی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد، نقدینگی ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود، اما امروز به بیش از هزارو ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است! آن هم توسط کسانی که ساخت مسکن برای مردم توسط دولت (مسکن مهر) را به خاطر ایجاد ۴۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی اشتباه می‌دانستند! خلق غلط نقدینگی و عدم هدایت صحیح آن موجب می‌شود این نقدینگی وقتی سرریز به بازار سکه می‌شود، شما هر قدر هم سکه به بازار تزریق کنید نتوانید بازار را تنظیم کنید.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به ژئوپلتیک خاص ایران، گفت: هیچ کس منکر استفاده از دیپلماسی و تعامل با دنیا نیست، اما اشتباه بزرگ این است که دنیا را در چند قدرت خاص خلاصه کنیم.
کشوری که ۱۵ همسایه دارد درصورت تعامل سازنده و مؤثر با آن‌ها می‌تواند اثر بسیاری از تحریم‌ها را به حداقل ممکن برساند. سیاست خارجی موفق ریشه در داخل و قدرت درونی یک کشور دارد، مانند زمانی که با اتکا به دانشمندان هسته‌ای و تولید سوخت ۲۰ درصد، قدرت‌های جهانی در برابر جمهوری اسلامی ایران زانو زدند.

ماجرای FATF به روایت حاجی‌دلیگانی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی هم در این همایش، طیف‌بندی داخلی مجلس را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: یک طیف از نمایندگان مجلس، مربوط به لیست امید هستند که صرفاً گوش به فرمان هستند. در ماجرای استیضاح سه وزیر دولت هم این موضوع به خوبی خود را نشان داد. صبح موضع خاصی داشتند و عصر، موضع خود را تغییر دادند، چون به آن‌ها ابلاغ شده بود.
وی طیف دوم نمایندگان مجلس را حدود ۸۰ نفر از نمایندگان دانست که رأی‌شان انقلابی است و افزود: فقط یک‌چهارم این افراد می‌توانند کف مجلس عملیات انجام دهند.
حاجی‌دلیگانی با بیان اینکه سایر نمایندگان نیز میان این دو طیف قرار دارند و مستقل هستند، تصریح کرد: مشکل اصلی مجلس این است که در مشت لاریجانی قرار دارد و او هر برنامه‌ای را بخواهد، در مجلس پیش می‌برد.
نماینده شاهین‌شهر، به لایحه مبارزه با تأمین مالی تروریسم اشاره کرد و با یادآوری اینکه رهبر انقلاب به صراحت، نمایندگان را از پذیرفتن این کنوانسیون‌ها منع کردند، اظهار داشت: پس از بیانات رهبر انقلاب، همه تصور کردند کار FATF تمام شده است، اما آقای لاریجانی بعد از آن به مجلس آمد و گفت: فلان کشور چنین حرفی گفته و باید زودتر کاری بکنیم و باید زودتر به FATF بپیوندیم!
وی با بیان اینکه ۴۰ سؤال و ابهام را نسبت به FATF مشخص کرده‌ایم، تصریح کرد: باید پرسید که آیا یک نفر وجود دارد که به این ابهامات پاسخ دهد؟ صداوسیما که این همه درباره برجام جلسه گذاشت، چرا درباره این موضوع جلسه نمی‌گذارد؟

عاملان وضعیت موجود به بن‌بست رسیده‌اند نه انقلاب

محمدصادق شهبازی دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی هم در این همایش گفت: امروز کسانی که حقوق‌های نجومی می‌گیرند در باغ لواسان می‌نشینند و عادت کرده‌اند که در محافل سیاسی شرکت کرده و برجام را تبریک بگویند، می‌گویند کشور به بن‌بست رسیده است ولی کشور در بن‌بست نیست و آن‌ها هستند که به بن‌بست رسیده‌اند. ما انقلاب نکردیم که خودمان جای یک عده دیگر بنشینیم، ما انقلاب کردیم که اصول و آرمان‌های اصلی دین و انقلاب را اجرا کنیم.
شهبازی در ادامه با اشاره به شایعه استعفای مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی افزود: ما با امثال آقای نیلی خیلی کار داریم. امثال او عامل وضعیت موجود هستند. مگر یادمان رفته که آقای نیلی و دوستانش می‌گفتند قیمت دلار باید آزاد شود و وقتی قرار بود جلوی دلالی گرفته شود نگذاشتند. ما طیف فکری‌ای که وضعیت امروز را ایجاد کرده‌اند رها نخواهیم کرد، نه آن‌ها و نه کسانی که نمی‌گذاشتند حتی به برجام اعتراض کنیم، مردم هم این‌ها را رها نخواهند کرد.
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی ادامه داد: کشور امروز در بن‌بست نیست. کسانی در بن‌بست هستند که وضعیت فعلی را ایجاد کردند. کسانی که نامه می‌نویسند و می‌گویند کشور از دست رفته و انقلاب به بن‌بست رسیده، انگار یادشان رفته که خودشان کشور را به این روز انداخته‌اند.
دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی تأکید کرد: عده‌ای هستند که سخنرانی انقلابی می‌کنند ولی از آن طرف در پشت پرده فشار می‌آورند که FATF تصویب شود و سعی می‌کنند بگویند رهبری چنین نظری دارد در صورتی که رهبر معظم انقلاب صریحاً نظر خود را درباره این لایحه دادند.
امیرحسین ثابتی مسئول اسبق بسیج دانشجویی دانشگاه تهران هم در ادامه گفت: یکی از مشکلات اساسی برخی از ما این است که دچار یک تصویر و نگاه غیرواقعی شده‌ایم و عده‌ای تصور می‌کنند که امیدی به آینده وجود ندارد و دچار یأس و ناامیدی شده‌اند، در حالی که اینگونه نیست و در دوم خرداد شرایط از امروز برای نیرو‌های انقلابی بدتر بود.
ثابتی یادآور شد: آن چیزی که امروز برای ما بسیار مهم است این است که به مرحله مطالبه و اثرگذاری تخصصی برسیم، یعنی اینکه دانشجو بتواند مسائل اصلی کشور را با درسی که می‌خواند پیوند بزند و تخصصی آن را پیگیری کند.
وی افزود: اگر یک دانشجوی اقتصاد امروز تحلیل درستی از وضعیت نداشته باشد، در آینده هم اگر مسئولیتی بگیرد می‌شود یکی مانند مسئولانی که امروز می‌بینیم کاری از دستشان برنمی‌آید. اگر دانشجویان انقلابی ما امروز حرفی در رابطه با تخصص خود داشته باشند فردا هم می‌توانند، تحول ایجاد کنند، در غیر این صورت فردا هم به مشکل برخورد می‌کنند.

مشکلات کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد

مسعود براتی کارشناس ارشد حوزه اقتصاد و فعال سابق دانشجویی در ادامه همایش «خستگی ممنوع» گفت: دولت امریکا از سال ۸۵ اتاق جنگ خودش را در وزارت خزانه‌داری به راه انداخت و ما به عنوان نیرو‌های انقلابی باید فکر کنیم ببینیم چقدر در این جنگ اقتصادی حضور و فهم داریم؟ خسته نیستیم یعنی برای فضای فعلی ایده و راه‌حل داریم. ما کمتر از چهار ماه فرصت داریم برنامه‌ریزی کنیم و بعد از چهار ماه دیگر اکثر تحریم‌ها برخواهد گشت.
فعال سابق دانشجویی تصریح کرد: در این چهار ماه چیزی که مهم است «ترس» مردم از برگشت تحریم‌هاست و فقط ترس است. این فضای ترس است که رعب و وحشت ایجاد می‌کند، چیزی است که کار امریکا را برای مذاکرات بعدی ساده می‌کند. وی ادامه داد: یک واقعیتی که در اینجا باید با آن روبه‌رو شویم این است که همه مشکلات از تحریم‌ها نیست. مثلاً قیمت بالای مسکن آیا ریشه در تحریم دارد؟ آیا معضل حوزه سلامت ما یا واردات سنگین بنزین و اسراف و... ریشه در تحریم دارد؟ رسانه ملی باید ترس خود را کنار بگذارد و وارد بحث تحریم‌ها شود و بگوید تحریم چقدر اثر دارد؟
وی ادامه داد: رسیدگی به حوزه نفت و عدم وابستگی به آن و رسیدگی به حوزه تحریم‌های بانکی دو پیشنهادی است که می‌تواند برای رفع مشکلات گره‌گشا باشد.

اقتصاد ما به عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی تبدیل شده است

همچنین در این همایش حسین صمصامی استاد اقتصاد دانشگاه شهیدبهشتی و مصطفی خوش‌چشم کارشناس مسائل بین‌الملل در میزگردی به بررسی وضعیت اقتصاد کشور پرداختند.
صمصامی در این میزگرد گفت: در رابطه با مشکلات ارز، ابتدا باید به سیاست‌های دولت درباره ارز برگردیم که به نظر می‌رسد عدم درایت باعث چنین مشکلاتی شده است. نقدینگی در سال ۹۲ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ حدود سه برابر شد. نقدینگی با ابزار‌های اقتصادی باید به سمت تولید و اشتغال هدایت شود و طبیعی است که نقدینگی در جایی می‌رود که سود بیشتری دارد. حالا وقتی این فضای تولید و اشتغال فراهم نشود، می‌رود در دلالی و امثال آن.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاستی ابلاغ شد مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی، اما چندی بعد امریکا از برجام خارج شد و از طرفی نقدینگی درست هدایت نشد و از آن سو سفته‌بازی‌هایی که رخ داد باعث این مشکلات شد. اقتصاد ما شده عرصه آزمون و خطای بانک مرکزی. وی گفت: در ۲۱ فروردین ۹۷ ابلاغ شد که نرخ ارز تک‌نرخی می‌شود. خب بعدش دوباره یک بازار دیگری شروع شد و دلار دوباره رشد پیدا کرد. در حالت خوشبینانه دولت جاهل است، اما در حالت بدبینانه دولت از عمد این کار را می‌کند تا برای پیشبرد اهداف سیاسی خود از نظام امتیاز بگیرد.

روحانی مجموعه ۳۶ کشور غربی را کل جهان می‌داند!

مصطفی خوش‌چشم هم در ادامه گفت: خیلی مواقع این سؤال می‌شود که دولت از عمد یا از روی جهل چنین وضعیتی را ایجاد کرده است، همین قدر که از سال ۹۲ تاکنون می‌گذرد، عملکرد دوستان بیشتر روشن‌کننده است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اینکه نتیجه یک عمل منجر به ضربه زدن به انقلاب بشود، یعنی اینکه قصوری صورت گرفته است.
وی ادامه داد: امریکایی‌ها بورس‌هایی را دارند که نخبگان هر کشوری را شناسایی می‌کنند در رده‌های مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری. این‌ها سال‌ها در محیط و جامعه امریکا بزرگ می‌شوند و در حقیقت تمایلات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی آنجا به خورد آن‌ها می‌رود و با آن تفکرات امریکایی عجین می‌شوند، به همین علت خیلی از کشور‌ها اجازه نمی‌دهند سفیرانشان بیش از اندازه در آن جامعه باشد. شما اگر تیمتان یا آن تیم مذاکره‌کننده‌تان که تصمیم‌های اصلی را می‌گیرد از آدم‌هایی باشند که یکی دو دهه در آن جامعه حضور داشته باشند، ناخواسته تمایلاتشان به این سمت خواهد رفت.
خوش‌چشم گفت: مثلاً آقای روحانی می‌گوید ما می‌خواهیم به جایی برسیم که برد- برد بین ایران و جهان صورت گیرد، در واقع او مجموعاً ۳۶ کشور غربی را جهان می‌داند ولی صد و خرده‌ای کشور عضو جنبش عدم‌تعهد را نمی‌بیند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
حامیان حاج قاسم سلیمانی 313
ای بسیجی ...

تا وقتی که پرچم اسلام را در افق نصب نکردی ، حق نداری استراحت کنی .

#احمدمتوسلیان

"سلطانی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار