کد خبر: 915871
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۰
روحانی در سوئیس عرصه را بر پرگویی این روز‌های امریکا تنگ کرد
روحانی در واکنش به درخواست رئیس‌جمهور سوئیس برای به رسمیت شناختن اسرائیل: ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع و فعالیت‌هایش را در منطقه تجاوزکارانه می‌داند
مهدی پورصفا
خیلی‌ها در داخل و خارج منتظر شنیدن این پیام ایران بودند که «اگر مانع صادرات نفت ایران شوید، نفت بقیه منطقه هم در چاه‌ها می‌ماند.» امریکایی‌ها قبلاً هم در سال‌های دور در چنین مواجهه‌ای با ایران فهم کردند که ایران نمی‌پذیرد امنیت خلیج «فارس» را تأمین کند و آنگاه روی عرشه نفتکش‌های خود بنشیند و برای نفتکش‌های دیگری که با اضافه تولید «منطقه» می‌خواهند از «تنگه» عبور کنند، دست تکان دهد و آرزوی موفقیت کند! برخی، اما معتقد بودند این پیام را ایران در روز‌های بسیار سخت‌تر از این - اگر پیش آید – مطرح خواهد کرد و امریکایی‌ها هم همین احتمال را می‌دادند که تا رسیدن به این پیام ایران می‌توانند بازار نفت را تا آنجا که می‌توانند، به هم بریزند و با دوستانشان در منطقه، طرح و نقشه بریزند، اما روحانی دیروز موعد دور را نزدیک و حرف را تمام کرد: «معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما (غرب) توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید!» 

این روز‌ها اخبار گوناگونی در خصوص قطع صادرات نفت ایران مطرح می‌شود و سیگنال‌های گوناگونی در خصوص اظهارات مقامات امریکا در این باره به خریداران بزرگ نفت ایران ارسال می‌شود. برخی خبرگزاری‌ها از تلاش امریکایی‌ها برای قطع کامل صادرات نفت ایران سخن می‌گویند و عده‌ای دیگر نیز از ارائه معافیت‌های موردی برای صادرات نفت ایران سخن می‌گویند.
با این حال سفر حسن روحانی به دو کشور سوئیس و اتریش فرصتی را فراهم کرد که مقامات ایرانی بتوانند به صراحت درباره این تهدید جدی امریکایی‌ها صحبت کنند. تهدیدی که این روز‌ها بازار‌های هدف نفت ایران را نیز متلاطم کرده است.

آغاز سفر اروپایی روحانی
سفر روحانی به کشور سوئیس اولین سفر اروپایی روحانی پس از خروج ترامپ از برجام است. سفری که اگر چه پیش از این برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل تحولات اقتصادی اهمیتی بیش از یک سفر روتین یافته است. سوئیس قلب بانکداری دنیاست که بسیاری از تبادلات مالی بزرگ دنیا از طریق بانک‌های این کشور صورت می‌پذیرد. همچنین بانک‌های این کشور یکی از اصلی‌ترین مسیر‌های حمل و نقل مالی برای خرید دارو از ایران هستند.
در کنار این اتریش هم اکنون رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا است. مخالفت اتریش، اسپانیا و ایتالیا با توجه به اجماعی بودن فرایند رأی‌گیری تحریم‌های اقتصادی عملاً دور جدید تحریم‌های اروپایی را قفل کرد.

اگر توانستید نفت ایران را قطع کنید
سفر اروپایی روحانی برای سفر به این دو کشور از شهر برن آغاز شد. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و کنفدراسیون سوئیس شامگاه دوشنبه به وقت برن، درباره راه‌های توسعه و تعمیق روابط مشترک در همه حوزه‌های مورد علاقه، گفت و گو و تبادل نظر کردند. پس از آن نیز نوبت به مذاکرات مشترک دو کشور رسید که موضوع اصلی آن حفظ برجام و گسترش همکاری‌های دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی بود. با این حال آنچه بیشتر در رسانه‌ها انعکاس داشت، سخنان روحانی در جمع ایرانیان مقیم دو کشور در خصوص صادرات نفت دو کشور بود.
روحانی در جمع ایرانیان مقیم سوئیس با اشاره به اینکه منطق ملت ایران را در مذاکره با قدرت‌های جهانی اثبات کردیم، گفت: در مذاکراتی نفس‌گیر و طولانی با قدرت‌های بزرگ دنیا به‌رغم همه فشارها، سختی‌ها و پیچ و خم‌ها به توافقی بزرگ دست یافتیم که به نفع هر دو طرف بود. وی اظهار داشت: در نتیجه اجرای این توافق تعامل و تبادلات اقتصادی و علمی کشورمان با جهان رونق گرفت و میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف به ویژه از سوی ایرانیان مقیم خارج انجام شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه برجام بر مبنای نفع ایران و جهان امضا شد، گفت: منطق ایران تغییر نکرده؛ یک طرف بی منطق از برجام خارج شده که هدفش فشار به ملت ایران است.
دکتر روحانی ادامه داد: هدف واقعی امریکا از تحریم، فشار به زندگی مردم است، اما آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌خواهند به دولت ایران فشار وارد کنند، اما وقتی واردات مایحتاج ضروری مثل دارو و نهاده‌های دامی را تحریم کنند، به چه کسی فشار وارد خواهد شد؟ امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آن‌ها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.
البته این تهدید برای اولین بار نیست که از سوی روحانی مطرح شد، بلکه چندی پیش سردار سلامی جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم روز قدس به صراحت از این موضع ایران سخن گفت. همچنین در سال ۲۰۱۲ و پس از اوج‌گیری تحریم‌های نفتی علیه ایران مقامات ایرانی از امکان عدم صدور نفت از تنگه هرمز سخن گفتند.

امریکایی‌ها گزافه گفتند
تنگه هرمز به عنوان یک آبراه دریایی نزدیک به ۳۰ درصد نفت دنیا را از خود عبور می‌دهد و هر گونه اختلال در آن می‌تواند تغییرات سنگینی در قیمت نفت ایجاد کند. این مسئله در نشست مشترک خبری بین رؤسای جمهور ایران و سوئیس نیز مطرح شد و روحانی در پاسخ به اینکه واکنش ایران نسبت به تهدید امریکا برای قطع صادرات نفت این کشور چیست وآیا ممکن است شما تنگه هرمز را ببندید، گفت: به نظر من حرفی که برخی از مقامات امریکایی زدند که می‌خواهیم صادرات نفت ایران را به صفر برسانیم گزافه‌گویی است که هیچ وقت قادر نیستند به آن عمل کنند.
روحانی تصریح کرد: حرف امریکا در این زمینه یکجانبه گرایی، تحمیل مقررات سرزمینی به فراسرزمینی و نقض همه مقررات و قواعد بین‌المللی در زمینه انرژی و تجارت است. از نظر من اینکه فرض بگیریم در یک روزی همه کشور‌های تولیدکننده نفت، نفت اضافه خود را صادر خواهند کرد و ایران تنها کشوری است که نمی‌تواند نفت خود را صادر کند تصور نادرست است.

رژیم صهیونیستی نامشروع است
یکی از دیگر سوژه‌های خبر‌ساز در سفر روحانی به سوئیس موضع وی در خصوص درخواست به رسمیت شناخته شدن رژیم صهیونیستی از سوی رئیس جمهور سوئیس بود که گویا در مذاکرات خصوصی رؤسای جمهور دو کشور مطرح شده بود.
در نشست خبری بین دو رئیس جمهور، آلن برسه رئیس جمهور سوئیس در پاسخ به سؤالی درباره نظر امریکا درباره تبادلات ایران و سوئیس گفت: گفت‌وگو‌های ما درباره موضوعات مختلف بود؛ مشخص است که درباره برجام صحبت کردیم، چون الان در شرایط نامطمئنی هستیم وعلاقه‌مند و مایل هستیم این عدم اطمینان را کاهش دهیم. ما در موضوعات دیگر که اختلاف داشتیم صحبت کردیم، از جمله درباره حقوق بشر و من موضع سوئیس درباره وضعیت خاورمیانه و لزوم به رسیمت شناختن دولت اسرائیل را یادآور شدم.
در پاسخ به این سؤال روحانی به ارائه موضعی قاطع پرداخت و گفت:، چون آقای رئیس جمهور اشاره کردند به مسئله رژیم صهیونیستی من می‌خواهم تأکید کنم بر اینکه در صحبت‌های دیروز با آقای رئیس جمهور به صراحت گفتم ایران رژیم صهیونیستی را نامشروع می‌داند و فعالیت‌هایش را در منطقه تجاوزکارانه می‌داند.

ثابت کردیم به تعهدات پایبندیم
روحانی همچنین در جمع تجار سوئیسی نیز حضور یافت و با اشاره به اینکه اساس سیاست جمهوری اسلامی ایران همواره تعامل سازنده با جهان است، اظهار داشت: ما در دوران مذاکرات هسته‌ای و پس از توافق برجام به خوبی نشان دادیم که بر هر عهدی که می‌بندیم پایبند خواهیم بود. یکی از ویژگی‌های فرهنگی و ارزش‌های ایرانیان در طول تاریخ حاکم بودن خصوصیات وفای به عهد به عنوان پایه اعتماد در روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها بوده و هست. به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران به قوانین بین‌المللی و معاهدات عدم اشاعه پایبند بوده و خواهد بود و همکاری‌های خود را با سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد. رئیس جمهور تصریح کرد: به دنیا اعلام می‌کنیم که ایران خواهان روابطی عادلانه، قانونی، صلح‌آمیز و با ثبات با جهان است و در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا خواهد کرد.

امضای ۳ تفاهمنامه با سوئیس
همچنین در جریان این سفر، ایران و سوئیس سه سند همکاری علمی، بهداشتی و اقتصادی امضا کردند. دو بیانیه همکاری علمی و بهداشتی و یک موافقت‌نامه همکاری حمل و نقل جاده‌ای با حضور رؤسای جمهور ایران و سوئیس، بین مقامات دو کشور به امضا رسید.
سفر روحانی امروز با سفر به شهر وین و آغاز دیدار با مقامات اتریشی آغاز خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
0
آقای روحانی :
وقتیکه تجربیات چهل سال گذشته ایران با شیطان بزرگ , امریکا و اذنابش نشان میدهد که این جمعیت نه قابل اعتمادند و نه در مذاکرات قدمی برای ثبات منطقه و کشورهای اسلامی و حقوق بشر و.... برداشته اند و نه دلشان برای ملتها سوخته و یا طپیده است ; حال شما بعنوان مقام بلند پایه اجرائی کشور ; چه چیزی را دنبال مینمائید که رهبری نظام اسلامی و امام المسلمین , حضرت امام خامنه ای به آن نپرداخته و دنبال ننموده باشند و چه راهی را می روید که رهبری نرفته و تبیین ننموده باشند؟!!!
چرا نمی خواهید در برابر تعهدی که به مردم ایران در مقابل رأیی که به شما داده اند و شما در مجلس شورای اسلامی , در برابر کلام خدا , قرآن کریم , قسم یاد نمودید که به تعهداتتان در مقابل قانون اساسی و ملت و رهبری پایبند باشید ; سر تسلیم فرود آورید و تعهدات خود را اجرائی نمائید!؟؟؟!!!
چرا شما در مقابل موضعگیریهای رهبری , موضع می گیرید و خود را تافته جدا بافته میدانید و مواضعتان با رهبری تفاوت می کند؟!!
ملت سکان کشتی دولت جمهوری اسلامی ایران را به شما سپرد تا در چهارچوب قانون اساسی و شرع مقدس و ولایت فقیه , به امورات کشور رسیدگی نموده و خادم ملت باشید ; نه اینکه خود را آقا بالا سر ملت و... دانسته و دائما لفاظی نموده و اوقات را با اما و اگر و وعده و وعید سپری نمائید و از هرگونه رفتار غیر اخلاقی , غیر قانونی , و... حتی بعضا غیر دینی ابائی نداشته باشید.....
آقای روحانی :
این ره که می روید به ترکستان است.....
said
|
Switzerland
|
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
سلام. به این کثافت ها اعتماد نکنید ....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار