کد خبر: 915675
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی:
سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی گفت: خانواده‌ها دقت لازم روی دوستان فرزندان خود داشته باشند زیرا طبق آمار ۷۰ درصد علت گرایش افراد به اعتیاد از طریق دوستان ناباب بود.

حمیدعلی باغبان اظهار کرد: در موضوع اعتیاد نگرش بسیار مهم است به طوریکه در ترک اعتباد اولین گزینه تغییر نگرش است، از این‌رو نباید توجیه استفاده از موادمخدر از طرف فرد معتاد را نگرش مثبت نامید، بلکه معتاد دچار باورهای غلط شده است.

وی با تاکید به اینکه باورهای غلط ناشی از برخی مسائل مانند مشکلات فردی است، تصریح کرد: باورهایی از قبیل اینکه هر وقت خواستم، می‌توانم ترک کنم و موادمخدر را کنار بگذارم، با مواد انرژی می‌گیرم، قوای بدنی و جنسی بالا می‌رود جزو همان باورهای غلط برای یک معتاد به موادمخدر است.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد افرادی که برای اولین بار مواد را شروع کرده و با این تفکر که می‌توانند کنار بگذارند، ادامه مصرف داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: باورهای غلط از عدم آگاهی ایجاد می‌شود و اکثراً برای توجیه مصرف مواد دلایل خود را نگرش مثبت می‌شمارند در حالیکه برای مصرف موادمخدر هیچ دلیل مثبتی وجود ندارد.

باغبان با تاکید به نقش خانواده، جامعه در موضوع اعتیاد افراد توضیح داد: خانواده‌ای که آلوده به مصرف موادمخدر هستند، هر قدر بخواهیم آموزش و پیشگیری انجام دهیم، اثرگذار نخواهد بود.

وی بیان کرد: بهترین راه برای پیشگیری از موادمخدر یادگیری اجتماعی است به طوریکه باید وارد مدارس شد و آموزش‌ها را از آنجا آغاز کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ادامه داد: متاسفامه آموزش و پیشگیری در مدارس از مقاطع دبیرستان است در حالیکه باید این آموزش‌ها را از سنین پایین آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه سیگار دروازه ورود به موادمخدر است، توضیح داد: چندین مورد مصرف سیگار در سنین نوجوانی را دیده‌ام، حتی با یک نوجوان کم  سن و سال نیز در خیابان صحبت کردم که مصرف سیگار را از سن 6 سالگی آغاز کرده بود چراکه پدرش سیگاری بود.

باغبان با تاکید به اینکه نقش خانواده بسیار موثرتر از نقش مدرسه و جامعه است، گفت: رفتاری که در یک خانواده تبیین می‌شود به اعضای آن خانواده منتقل می‌شود، از این‌رو خانواده در جمع خود به نحوه صحبت‌کردن، رفتار و عملکرد خود دقت کنند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: خانواده‌ها بیماری اعتیاد یکی از اعضای خانواده‌شان را چقدر می‌توانند، پنهان کنند زیرا هرقدر پنهان کاری صورت گیرد به همان میزان مشکلات فرد معتاد زیادتر می‌شود.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل برای حل بیماری اعتیاد این است که نه خود فرد و نه خانواده فرد متوجه هستند که چه باید بکنند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان با بیان اینکه وقتی فردی دچار سرماخوردگی می‌شود، به نحوی با مسیر درمان آشناست، گفت: بیماری اعتیاد به این شکل نیست و نه خود فرد و نه خانواده‌اش نمی‌دانند که چه باید بکنند.

وی خاطرنشان کرد: در قطع درمان فرد نیز باید خانواده و خود فرد با هم حرکت کنند چراکه اگر یک طرف کفه ترازو نتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند، قطعاً ثمری نخواهد داشت.

باغبان اذعان داشت: تجربه نشان داده که خیلی از معتادان گمان می‌کردند که کسی متوجه اعتیاد آنها نیست در حالیکه اعتیاد از اول در چهره و جسم و روح فرد اثر گذاشته و اگر چیزی گفته نشده، به دلیل این است که شاید نمی‌خواهند به روی فرد بیاورند.

وی با اشاره به اینکه اگر هر چقدر سریع‌تر بتوان اعتیاد را تشخیص داد و درمان آن را شروع کرد قطعاً راحت‌تر به سمت درمان سوق داده می‌شود، افزود: یکی از مشکلات اصلی در خانواده‌ها این است که اصلاً آنها نمی‌دانند که فرزندشان به سمت اعتیاد رفته و یا نرفته است.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان بیان کرد: گاهاً در کمپ شاهد خانواده‌هایی بودیم که با دیدن نتیجه مثبت اعتیاد فرزندشان باز قبول نمی‌کنند که فرزندش دچار اعتیاد شده است، از این‌رو نباید اعتماد بیش از حد نیز داشت و همیشه نظارت و دقت لازم روی فرزند باشد.

وی خطاب به خانواده‌ها مبنی بر شناخت اعتیاد در فرزندانشان خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواهیم اعتیاد را بشناسیم، باید به چندین اولویت و نکات مهم توجه لازم داشته باشیم.

باغبان توضیح داد: خانواده‌ها دقت لازم روی دوستان فرزندان خود را داشته باشند زیرا طبق آمار ۷۰ درصد علت گرایش افراد به اعتیاد از طریق دوستان ناباب بود.

وی افزود: متاسفانه خانواده‌ها نه اهمیتی به دوست‌یابی فرزندشان دارند و نه اینکه آیتم‌های لازم را برای انتخاب دوست را به فرزندانشان آموزش می‌دهند.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان دقت خانواده به رفتار فرزندانشان را شاخصه دوم برشمرد و گفت: چرا باید فرزندانمان تا دیروز مشتاق به رفت و آمد با اقوام بودند، امروز تمایلی نداشته و گرایش به تنهایی داشته باشند.

وی افزود: البته این گفته‌ها و نشانه‌ها بیانگر اعتیاد فرزندانمان نیست بلکه زنگ خطری برای خانواده‌هاست تا دقت روی رفتار فرزندانشان انجام گیرد.

باغبان با تاکید به اینکه اگر دست فرزندمان را نگیریم دیگران دستش را خواهند گرفت، تصریح کرد: پدر و مادر فقط وظیفه تاأین خورد و خوراک فرزندان را ندارند بلکه اصلی‌ترین وظیفه آنها تربیت است.

وی متذکر شد: کافی است کمی از خودمان غافل شده و فکر کنیم اعتیاد به سراغ ما نمی‌آید و بلای جان دیگران است در حالیکه باید به موضوع تربیت توجه داشته و به آموزه‌های دینی نزدیک شویم.

سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان خاطرنشان کرد: خود افراد معتاد دردشان را درد بی‌خدایی می‌دانند یعنی در زمان وقوع مشکلی به جای اینکه دردشان را به خداوند بگویند به موادمخدر گفته‌اند.

وی افزود: مدام فرزندان خود را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام می‌کنیم و ای کاش کلاسی به نام مهارت زندگی نیز بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر