کد خبر: 915639
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
کارگردان سریال «سرّ دلبران» درباره دغدغه‌های محتوایی این اثر می‌گوید
در «سرّ دلبران» راجع به این نکته صحبت می‌کنیم که روحانیون باید عامل به عمل باشند.
مسیح محمدی
کارگردان سریال «سرّ دلبران» در رابطه با تولید و ساخت این سریال می‌گوید: امروز نام اهل‌بیت (ع) را ضمیمه مؤسسات مالی و اعتباری می‌کنیم و همان رویه غیرمجاز را ادامه می‌دهیم، یعنی بهره دادن و بهره گرفتن. ما در «سرّ دلبران» راجع به این نکته صحبت می‌کنیم که روحانیون باید عامل به عمل باشند.
محمدحسین لطیفی که در سابقه کاری‌اش آثار موفقی مانند «صاحبدلان» را ثبت کرده است در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم درباره جانمایه‌های اصلی ساختن سریال «سرّ دلبران» که در ماه مبارک رمضان روی آنتن رفت، نکات جالبی را مطرح می‌کند.
لطیفی در رابطه با علت ورودش به بحث‌هایی مانند ربا و مشکلات بانکداری ربوی می‌گوید: به عنوان یک ایرانی صحبت از مسائل و مشکلات بانکی در کشوری می‌کنیم که آزادی بیان وجود دارد. همان طوری که مراجع و بزرگان ما دغدغه‌هایشان را بیان می‌کنند ما هم حق داریم درباره این مشکلات و دغدغه‌ها صحبت کنیم. بنده به طورکل بانکداری ایرانی را اسلامی نمی‌دانم و با توجیه هم سروکار ندارم. در «سرّ دلبران» با تمام وجود ایستادم تا زندگی خلق کنم، البته از جایی که ضدقهرمان داستان ما وارد قصه می‌شود سریال یک فرم بهتری به خود می‌گیرد.
کارگردان سریال «سرّ دلبران» درباره حذفیات و سانسور بخش‌هایی از سریال ضمن اشاره به اینکه می‌توانستند بیش از این‌ها حذف کنند، می‌افزاید: یک سکانسی که حذف شد در آن سیدسلیم روحانی قصه ما این طور می‌گوید: «شما فکر کنید در همه جای این مملکت انقلاب شده الّا بانک». البته مثلاً سکانسی که در بانک شخصیت ما به کنایه می‌گوید «این اسمش وام نیست...» را حذف نکردند. اینجا به عنوان اعلام نظرشخصی با وجود اشرافی که به اتفاقات بانکی کشور دارم و خودم هم یک روزی وامی گرفته‌ام، این دغدغه را فریاد می‌کنم. به طورکل من چیزی را که اعتقاد دارم، می‌سازم. سفارشی‌ترین کاری که پذیرفتم و واقعاً در آن لحظه به مشکل مالی برخورده بودم، سریال «وفا» بود. این فیلم موضوع و موقعیتی داشت که احساس می‌کردم به من ربطی ندارد، اما وقتی رفتم در دل ماجرا دیدم به من ربط دارد، البته نشان داده‌ام که هرچه هم برای من نباشد با اعتقادم آن اثر را به سرمنزل مقصود می‌رسانم. من می‌خواهم درددل کنم؛ می‌دانید چرا «صاحبدلان»، «صاحبدلان» شد؟! چون ۲۳ قسمت از ۳۰ قسمت این سریال آماده بود و ما تصمیم گرفتیم این کار را شروع کنیم، در واقع ما با یک طرح مواجه نبودیم، یک فیلمنامه کامل از نویسنده‌ای متمرکز و کاربلد به نام علی طالب‌زاده را به دست گرفتیم. بنابراین این فرصت به کارگردان داده می‌شود کارگردانی‌اش را انجام دهد. درست است که «سرّ دلبران» توانست سر و شکل خودش را حفظ کند ولی از این به بعد فیلمنامه تا ۲۵ قسمت دست من نباشد، اعلام آمادگی برای پیش‌تولید نخواهم کرد.
لطیفی در ادامه ضمن شرح تجربه شخصی‌اش از بانک و بازپرداخت وام اظهار می‌دارد: یکبار ۵۰ میلیون وام ۱۰ ساله گرفتم ماهی یک میلیون تومان و در بازپرداخت با ۱۱۷ میلیون مواجه شدم که بالغ بر ۶۴ میلیون بهره بانکی بود. روزگاری در جامعه با موضوع بهره و نزول مغضوبانه برخورد می‌شد، به گونه‌ای که وقتی در محله پیروزی زندگی می‌کردیم با نزول‌خور جهود ساکن آن منطقه برخورد داشتیم و برای او منزلتی قائل نبودیم، اما امروز نام اهل‌بیت (ع) را ضمیمه مؤسسات مالی و اعتباری می‌کنیم و همان رویه غیرمجاز را ادامه می‌دهیم یعنی بهره دادن و بهره گرفتن!
این کارگردان سینما و تلویزیون در پایان خاطر نشان می‌کند: این سیستم اقتصادی باعث می‌شود هر روز جرم و خلاف به خاطر این فاصله طبقاتی، افزایش پیدا کند. وقتی تولید نداریم و دلالی و انباشت پول در بانک به اوج خودش می‌رسد باعث می‌شود لقمه حرام فراگیر شود. این را هم بدانید که در تمام دنیای غرب کشوری نداریم که بالای ۴ درصد بهره بگیرد، چون ملاک آن‌ها ارزش کاری است، اما این رویه را ما از برخی مدیران آموخته‌ایم که کسی کار نکند و بهره بگیرد. از سوی دیگر ما در «سرّ دلبران» راجع به این نکته هم صحبت می‌کنیم که روحانیون باید عامل به عمل باشند. یک واحدی وجود دارد و آن توجه به زندگی است. من همیشه سعی می‌کنم که تا می‌توانم وجوب تصویری و نمایشی‌ام را به زندگی نزدیک کنم. در این سریال، یکسری اعتقاد داشتند که برخی از شخصیت‌ها، اضافی بودند، اما به نظرمن همه زندگی بودند. ما گاهی اوقات از تأثیرگذاری برخی از شخصیت‌ها در زندگی غافل می‌شویم که همان‌ها هدایتگر و راهبر اصلی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار