کد خبر: 915437
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
اماراتی‌ها می‌گویند که عملیات را برای فرصت دادن به دیپلماسی مارتین گریفیت، نماینده ساز مان ملل متوقف کرده‌اند، ولی ناظران تعلیق عملیات را نتیجه ضربات انصارالله یمن به نظامیان ائتلاف می‌دانند.
امارات بعد از ۱۸ روز عملیات نافرجام، عملیات نظامی برای کنترل بندر استراتیک الحدیده در کرانه دریای سرخ را یکجانبه متوقف کرد، عملیاتی که علاوه بر امارات و عربستان، دولت فرانسه نیز برای موفقیت آن نیروی ویژه اعزام کرد. اماراتی‌ها می‌گویند که عملیات را برای فرصت دادن به دیپلماسی مارتین گریفیت، نماینده ساز مان ملل متوقف کرده‌اند، ولی ناظران تعلیق عملیات را نتیجه ضربات انصارالله یمن به نظامیان ائتلاف می‌دانند.
عملیات کنترل بندر استرات‍ژیک الحدیده که دو ماه قبل آغاز و از ۱۸ روز پیش وارد فاز اجرایی شده بود، دیروز متوقف شد. هدف عملیات الحدیده، کنترل این بندر استراتژیک کرانه دریای سرخ بود، جایی که تنها مجرای تنفس دریایی انصارالله با دنیای خارج بود. محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در همان روز‌های آغاز عملیات ائتلاف برای کنترل بر الحدیده اعلام کرده بود که اجازه نخواهد داد ائتلاف کنترل این منطقه را در دست بگیرد: «این منطقه گورستان متجاوزان خواهد شد.» عملیات ائتلاف سعودی – اماراتی روز ۲۳ خرداد ۹۷ با حضور نیرو‌های وی‍ژ‌ه فرانسوی و حمایت تسلیحاتی و لجستیکی امریکا و انگلیس شروع شد و طی این مدت، منابع خبری دست‌کم دو مرتبه مدعی سقوط فرودگاه الحدیده شدند، ادعایی که انصارالله هر بار آن را تکذیب کرد. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات حالا بدون اشاره به شرایط میدانی، از تعلیق موقت عملیات نظامی ائتلاف خبر داده است. قرقاش در حساب توئیتری خود نوشته که ائتلاف پیشروی خود به سوی مرکز شهر الحدیده را با هدف اعطای فرصت به مارتین گریفیت، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن برای قانع کردن نیرو‌های جنبش «انصارالله» به خروج بی‌قید و شرط از شهر و بندر راهبردی آن، از روز شنبه برای یک هفته متوقف کرده است. قرقاش گفته که منتظر نتیجه سفر گریفیت به شهر صنعاست و از تلاش‌های وی برای از سر‌گیری مذاکرات میان طرف‌های درگیر در این کشور نیز استقبال کرد. همزمان پیتر سیمنبی، سفیر سوئد در صنعا نیز که به دیدار مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی «جنبش انصارالله» رفته، ضمن ابراز مخالفت با حمله ائتلاف سعودی به شهر الحدیده، آمادگی کشورش برای میزبانی دور بعدی مذاکرات صلح یمن را اعلام کرد. سیمنبی گفته که کشورش توجه زیادی به روند سیاسی در یمن دارد و با مارتین گریفیت، فرستاده سازمان ملل به یمن ارتباط مداوم دارد. سیمنبی تأکید کرد که پرونده یمن امروز مهم‌ترین پرونده است و این مرحله مهمی از جنگ یمن است. رئیس شورای سیاسی جنبش انصارالله برای اعتمادسازی مجدد از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا و رفع موانع از بندر الحدیده، تبادل اسیران دو طرف، برقراری آتش‌بس و توقف شلیک موشک در برابر توقف بمباران‌ها، چندین پیشنهاد ارائه داده است.
نقش موازنه میدانی و خروج مالزی
عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور برکنار شده و فراری یمن گفته، برقراری صلح در سرزمین یمن و برگزاری مذاکرات صلح تنها به عقب‌نشینی انصارالله از بندر الحدیده بستگی دارد. مارتین گریفیت، نماینده سازمان ملل در یمن هم روز پنج شنبه از تمایل طرف‌های درگیر در این کشور برای از سرگیری مذاکرات صلح خبر داده و برقراری آتش‌بس در الحدیده را خواستار شده بود. با این حال، ناظران می‌گویند که توقف یکجانبه عملیات ائتلاف علیه الحدیده به دلیل خسارت‌های میدانی است که ائتلاف سعودی در عملیات متحمل شده است. روزنامه الاخبار لبنان روز شنبه نوشت، نیرو‌های ائتلاف عربی در نزدیکی فرودگاه (حدود هزار و ۲۰۰ نفر) و در دو منطقه دیگر در محاصره نیرو‌های یمنی قرار گرفته‌اند و مهلت یک هفته‌ای ابوظبی به شبه‌نظامیان وابسته به خود برای شکستن این محاصره بدون نتیجه، روز جمعه پایان یافته است. خروج مالزی از ائتلاف سعوی نیز نقش روانی عمده‌ای در این زمینه داشته است. محمد سبو، وزیر دفاع مالزی روز پنج شنبه از خروج کشورش از ائتلاف ضدیمن خبر داد و اعلام کرد نظامیان این کشور را از عربستان خارج می‌کند. محمد سبو گفت، با توجه به تلاش مالزی برای حفظ سیاست بی‌طرفی در جنگ یمن و اینکه کوالالامپور نمی‌خواهد از ایدئولوژی سیاسی هیچ یک از قدرت‌ها طرفداری کند، این تصمیم در نشست هفته گذشته کابینه اتخاذ شده بود. عبدالسلام علی جابر، سخنگوی دولت نجات ملی یمن از تصمیم دولت مالزی استقبال کرده و گفته است: این تصمیم دولت مالزی به رهبری «مهاتیر محمد» بیانگر رویکرد مسئولانه و حکیمانه [این نخست‌وزیر]در سیاست خارجه‌اش است و این موضع به نفع مالزی و رهبری آن است که به سیاست‌های متعادل و پخته شناخته می‌شوند. این موضع شجاعانه مالزی در قبال ائتلاف متجاوز به یمن در واقع غلبه منافع مالزی و امت اسلام بر هژمونی امریکایی - صهیونیستی است. با این حال، انصارالله معتقد است که ائتلاف تمایلی برای متوقف کردن جنگ ندارد. بر اساس گزارش شبکه المسیره، مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته که طرف خارجی از جمله امریکا و کشور‌های حامی ائتلاف متجاوز عربی نمی‌خواهند که صادرات سلاح و کارخانه‌های اسلحه‌سازی متوقف شوند، زیرا در صورت توقف آن‌ها اموال هنگفتی که از کشور‌های حاشیه خلیج فارس به دست می‌آورند نیز متوقف می‌شود. المشاط همچنین تصریح کرد: ما ابتکارات مختلفی را جهت بستن راه به‌روی تبلیغات و دروغ‌های گمراه‌کننده کشور‌های ائتلاف متجاوز عربی و اشغالگران مطرح کردیم و آنچه که در خصوص بندر الحدیده ارائه دادیم، بهترین دلیل برای آن است. ما با مارتین گریفیتس، نماینده سازمان ملل در یمن رایزنی‌های زیادی انجام دادیم که امیدوار هستیم تلاش‌های وی در این زمینه ثمربخش باشد. وی همچنین عنوان داشت: به نماینده سازمان ملل طرح‌های متعددی را برای اعتمادسازی از جمله بازگشایی فرودگاه صنعا، لغو محاصره بندر الحدیده، تبادل اسرا، آتش‌بس و توقف حملات هوایی در مقابل حملات موشکی پیشنهاد دادیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار