کد خبر: 915434
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
شکست تروریست‌ها در مرز جولان
رونـد بازگشت نیرو‌های دولتی به مناطق جنوبی سوریه چه از طریق مذاکره و چه از طریق نظامی به مرحله‌ای غیرقابل برگشت رسیده و انتظار می‌رود پرونده این مناطق به زودی بسته شود، این تحولات باعث شده رژیم‌صهیونیستی با قبول واقعیت‌ها رسماً اعلام کند تنها با حضور ارتش سوریه در جنوب موافق است که به معنای بازگشت وضعیت امنیتی منطقه به قبل از شروع بحران سوریه است.
رونـد بازگشت نیرو‌های دولتی به مناطق جنوبی سوریه چه از طریق مذاکره و چه از طریق نظامی به مرحله‌ای غیرقابل برگشت رسیده و انتظار می‌رود پرونده این مناطق به زودی بسته شود، این تحولات باعث شده رژیم‌صهیونیستی با قبول واقعیت‌ها رسماً اعلام کند تنها با حضور ارتش سوریه در جنوب موافق است که به معنای بازگشت وضعیت امنیتی منطقه به قبل از شروع بحران سوریه است.
ارتش سوریه روز گذشته در ادامه پیشروی‌های خود در جنوب سوریه به دو‌کیلومتری مرز با اردن رسید. نیرو‌های ارتش سوریه پس از تسلط بر ریف شهر درعا مسیر خود را برای یکسره کردن پرونده جنوب پیش می‌برند در این بین برخی تروریست‌های مستقر در روستا‌ها تا آخرین لحظه به مقابله با دولت پرداختند و برخی هم داوطلبانه خود را تسلیم کرده و اهالی آن به آغوش دولت بازگشتند. عملیات ارتش سوریه با پشتیبانی روسیه از هفته قبل شروع شد که پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای تسلیم تروریست‌ها صورت گرفت. عملیات نظامی خیلی زود نتایج خود را نشان داد و نیرو‌های دولتی موفق شدند با قطع کردن شریان حیاتی گزینه‌ای جز تسلیم یا شکست برای تروریست‌ها باقی نگذاشتند. یک مسئول میدانی در این خصوص به روزنامه «الوطن» سوریه خبر داد: ارتش سوریه ارتفاعات راهبردی الزمیطیه در غرب شهر درعا را به کنترل خود درآورد و از این طریق موفق شد تنها شریان کمک‌رسانی به تروریست‌ها را که به جاده جنگی معروف بود مسدود کند این مسیر حومه غرب درعا را به جنوب‌شرق آن متصل می‌کند. با تسلط بر این مسیر، ارتش سوریه فاصله بین مرز‌های سوریه و اردن از طرف مقابل ارتفاعات الزمیطیه را که قریب به ۲‌کیلومتر تا اردن فاصله دارد، مسدود کرد و بدین ترتیب حومه‌های شرقی و غربی درعا هم از یکدیگر جدا شدند. به موازات آن، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از پیوستن شماری از شهرک‌ها و روستا‌های حومه درعا به فرایند آشتی با دولت سوریه خبر داد و گفت: خبر‌هایی از آشتی شهر‌های طفس و المزیریب در حومه غربی درعا رسیده است آن‌هم پس از اینکه در روستا‌ها و شهرک‌های داعل، الغاریه الشرقیه، تلول خلیف و تل الشیخ حسین تروریست‌ها سلاح خود را تحویل ارتش سوریه دادند تا وضعیتشان بر اساس قوانین و مقررات موجود حل و فصل شود. پیوستن روستا‌های حومه درعا به فرایند آشتی به‌رغم تهدید‌های مکرر سرکرده‌های گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان صورت گرفت به گونه‌ای که مرکز هماهنگی‌های تروریست‌ها پیام صوتی یکی از سرکرده‌های خود را منتشر کرد که در آن تهدید کرده بود هر کسی قصد آشتی با دولت یا ارتش سوریه را داشته باشد سرش بریده شده یا به هر نحوی به قتل خواهد‌رسید. خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از سخنگوی گروه‌های تروریستی آورده است که نشست عصر دیروز آن‌ها با روس‌ها در جنوب سوریه به شکست انجامیده است. سخنگوی گروه‌های تروریستی هم گفته که روس‌ها آماده شنیدن خواسته‌هایشان نبودند و تنها یک گزینه و آن هم تسلیم شدن را مطرح کردند. اما پیشروی نیرو‌های دولتی و بمباران جنگنده روسی که باعث شد بخش‌های مهمی از مواضع نیرو‌های شورشی از دست آن‌ها خارج شد و در نتیجه دوباره مجبور شدند روز یک شنبه به مذاکرات برگردند. به نظر می‌رسد اردن نیز نقش مهمی در بازگردان گروه‌های مسلح به پای میز مذاکرات داشته است. به گفته سخنگوی شورشیان، روز گذشته مقام‌های روسیه در رویارویی با نمایندگان ارتش آزاد سوریه در شهر بصری الشام خواستار تسلیم کامل آن‌ها شدند. نمایندگان ارتش آزاد حاضر به پذیرش این درخواست نشدند و به این ترتیب مذاکرات روز شنبه شکست خورد، اما در بامداد یک شنبه ۱۰ تیر، بالاخره شورشیان با میانجیگری اردن وارد مذاکره با نمایندگان روسیه شدند. کشور پادشاهی اردن در واقع نگران آن است که ناآرامی و جنگ در جنوب سوریه به مرز‌های شمالی این کشور نیز سرایت کند. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن از مدت‌ها پیش برای متقاعد کردن تمام طرف‌های درگیر جنگ سوریه به گفت‌وگو به طور جدی تلاش کرده است.
اسرائیل به بازگشت ارتش تن داد
همزمان با پیشروی نیرو‌های ارتش سوریه در استان «درعا» واقع در جنوب غرب این کشور، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی روز یک شنبه از استقرار واحد‌های زرهی، توپخانه و تانک‌های این رژیم در مرز جولان اشغالی خبر داد و گفت: قصد درگیری با ارتش سوریه را ندارد و بر تداوم اجرای توافقنامه عدم نزاع سال‌۱۹۷۴ با دمشق تأکید دارد. در بیانیه سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی با اشاره به اینکه اسرائیل انتظار درگیری با نیرو‌های ارتش سوریه را ندارد، تأکید شده‌است: «ارتش اهمیت زیادی برای ادامه اجرای توافقنامه عدم نزاع سال ۱۹۷۴ میان اسرائیل و سوریه قائل است. [اسرائیل]به سیاست پاسخ قاطع به هرگونه نقض حاکمیت اسرائیل و در معرض تهدید قرار دادن ساکنان آن، ادامه می‌دهد.» ناظران این بیانیه رژیم‌صهیونیستی را به معنای بازگشت وضعیت امنیتی جنوب به قبل از شروع بحران سوریه دانستند. رژیم‌صهیونیستی و سوریه در سال‌۱۹۷۴ قراردادی امضا کردند که بر‌اساس آن در مرز این کشور با اسرائیل منطقه حایل غیرنظامی ایجاد شد. طبق قرارداد نیرو‌های ناظر سازمان ملل در آنجا حضور یافتند و تا زمان شروع بحران اخیر در این منطقه فعال بودند. در طول ۴۰‌سال که از امضای قرارداد آتش‌بس میان سوریه و اسرائیل می‌گذرد دو طرف هیچ‌گونه درگیری مستقیم نظامی با یکدیگر در مرز‌های مشترک نداشته‌اند و در مرز میان آنها، جولان، کم‌ترین تنش‌ها به‌وجود آمده است. رژیم‌صهیونیستی در حالی به حضور نیرو‌های ارتش سوریه در جنوب تن داد که در طول چند سال گذشته تلاش کرده بود از طریق گروه‌های تروریستی یک منطقه حایل و خارج از حاکمیت مرکزی سوریه در جوار جولان اشغالی ایجاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار