کد خبر: 915344
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
جدا شدن از خانواده برای تحصیل نخستین سنگ‌بنای زندگی‌های مجردی است
تغییرات وسیع در سبک زندگی و شیوه‌های آن تنها بخشی از تغییرات گسترده‌ای است که به سمت و سوی تضعیف نهاد خانواده پیش می‌رود و در این میان نوک پیکان این تهدیدات به سمت و سوی زنان و دختران نشانه گرفته شده است
زهرا چیذری
‌نمی‌داند از کی تصمیم گرفت خودش به تنهایی یک خانواده باشد! شاید نخستین بار زمانی که دانشگاه قبول شده بود و باید به غربت می‌رفت تا ادامه تحصیل بدهد و دانشجو بشود زندگی مجردی حتی در تصورش هم نمی‌گنجید. فکرش را هم نمی‌کرد روزی برسد بدون حضور پدر و مادر خانواده تصمیم بگیرد تا خودش باشد و خودش و خانه‌ای که تنهایی‌اش را پشت دیوارهایش پنهان کند و نام خانه تنهایی‌اش را بگذارد «زندگی مجردی»؛ اما پس از تحصیل و چند سال دوری از خانه و خانواده نخستین گام را برای جدایی از آن‌ها برداشت به‌خصوص وقتی از گردونه ازدواج خارج شد. حالا او ناگزیر است خودش یک خانواده باشد؛ خانواده‌ای تک‌نفره!
افزایش زندگی مجردی در میان زنان به چالشی جدی در کشور تبدیل شده است. آنطور که معاون مرکز آمار ایران می‌گوید با افزایش خانوار‌های تک‌نفره مواجهیم و مهم‌ترین دلیل این پدیده هم بالا رفتن تعداد افراد مجرد در کشور است. علیرضا زاهدیان می‌افزاید: طی ۳۰ سال آینده جمعیت سالمند ایران رو به افزایش است و به بحران تبدیل می‌شود.
با وجود این تنها عامل بالا رفتن تعداد خانواده‌های تک‌نفره و رواج زندگی مجردی در بین زنان کشورمان ازدواج نکردن دختران و عبور آن‌ها از سن ازدواج نیست بلکه بخش مهمی از زنانی که مجردی زندگی می‌کنند یا سرپرست خانوار هستند را زنان مطلقه تشکیل می‌دهند.

زنان نوک پیکان تهدید زندگی مجردی

هنوز هم به‌رغم تمام تغییرات ارزشی و فرهنگی رخ داده در جامعه، اما زندگی مجردی به‌خصوص برای دختران در فرهنگ ایرانی چندان پذیرفته نیست. این رویه در برخی کلانشهر‌ها و به تعداد محدودی وجود دارد، اما برخی معتقدند این پدیده رو به افزایش است و میزان آن زنگ خطری برای کانون خانواده است. فاصله گرفتن خانواده ایرانی از موقعیت سنتی خود در دهه‌های اخیر، با تبعیت از الگو‌های غربی، تغییرات مهمی ازجمله موارد زیر را در شکل‌گیری و نحوه تداوم این نهاد اجتماعی ایجاد کرد؛ معاشرت‌های قبل از ازدواج، تغییر الگوی همسرگزینی و گرایش به برون‌همسری و ازدواج با غیر بستگان و خویشاوندان، تغییر در ساختار هرم قدرت در خانواده، تضعیف روابط خویشاوندی و احساس تنهایی خانواده و تغییرات وسیع در سبک زندگی و شیوه‌های آن تنها بخشی از تغییرات گسترده‌ای است که به سمت و سوی تضعیف نهاد خانواده پیش می‌رود و در این میان نوک پیکان این تهدیدات به سمت و سوی زنان و دختران نشانه گرفته شده است.

افزایش سن ازدواج و طلاق عامل زندگی مجردی

گرایش‌ها به سمت و سوی زندگی مجردی به‌خصوص از سوی زنان و دختران چالش‌برانگیز شده است.
سلمان خدادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم درباره رواج زندگی مجردی در کشور و به‌خصوص درباره زنان هشدار می‌دهد و می‌افزاید: «متأسفانه تشویق به زندگی مجردی و تنهازیستی در میان خانواده‌های متدین و مذهبی نیز دیده می‌شود.»
خدادادی با بیان وجود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور، تأکید می‌کند: «این زنان به دلیل فوت همسر یا طلاق تنها زندگی می‌کنند؛ در واقع سالانه ۱۷ هزار نفر در سنین ۲۵ تا ۳۲ جان خود را در تصادفات رانندگی از دست می‌دهند و با فوت این ۱۷ هزار نفر زندگی زنان و فرزندان زیادی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.»
نماینده مردم ملکان در مجلس دهم معتقد است: «مطلقه‌ها، زنان سرپرست خانوار، مجرد‌های سن بالا و افرادی که تمایلی به ازدواج ندارند افرادی هستند که به تنهازیستی روی آورده‌اند.»
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی ناشی از زندگی مجردی در حال افزایش است، درباره آین آسیب‌ها می‌گوید: «مهم‌ترین آسیب‌های زندگی مجردی، پیری جمعیت، افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج است.»

چالش‌های ثانویه زندگی مجردی

خدادادی با اشاره به آمار‌های افزایش زندگی مجردی در میان زنان کشور تأکید می‌کند: «سن ازدواج نیز در حال افزایش است؛ متأسفانه تمایل جوانان به تنهازیستی و افزایش سن ازدواج جمعیت کشور را به سمت پیری سوق داده و از سویی در ۲۱ استان کشور جمعیت خانواده‌های تک‌فرزندی بیشتر از خانواده‌های دوفرزندی است.»
وی نسبت به اینکه جمعیت کشور به صورت غیرمنطقی در حال پیشروی به سمت پیری است، هشدار می‌دهد و خاطرنشان می‌کند: «در ۲۵ سال آینده با بحران نیروی انسانی مواجه خواهیم شد. این در حالی است که اروپا طی ۱۰۰ سال به این بحران می‌رسد.»
فاصله فرزندآوری که در گذشته سه تا پنج سال بود در حال حاضر در حال افزایش به هفت سال است و این زنگ خطری جدی است زیرا شاخص‌های توسعه‌یافتگی دنیا بر اساس منابع انسانی صورت می‌گیرد و به طور قطع اگر ما به این سمت و سو پیش برویم کشور با چالش‌های اساسی روبه‌رو می‌شود.

ریشه‌یابی زندگی مجردی

ریشه‌های گرایش به زندگی مجردی و تنهازیستی در میان زنان و دختران را، اما باید در جای دیگری جست‌وجو کرد. دکتر ایرج وثوق، جامعه‌شناس بر این باور است که دختران به بهانه ادامه تحصیل از شهر و خانواده خود جدا می‌شوند و این اولین قدم در روی آوردن به زندگی مجردی در سال‌های بعد است. به اعتقاد وی بهترین الگوی استقلال دختران جوان در ایران، استقلال در سایه نظارت خانواده و حمایت آن‌ها با در نظرگرفتن حقوق فردی دختران است.
محمد زاهدی اصل، رئیس سابق انجمن مددکاری کشور معتقد است افزایش سن ازدواج باعث می‌شود جوانان احساس کنند سربار خانواده‌های خود هستند به همین دلیل است که به زندگی مجردی روی می‌آورند.
این تمایل جوانان به هر دلیلی که باشد این روز‌ها بیش از پیش افزایش یافته و در حال مواجه شدن با مشکلی به نام زندگی‌های مجردی در کشور هستیم. این امر به طور حتم باعث افزایش انحراف‌های اجتماعی نیز می‌شود.
وی ازدواج را راهکاری برای کاهش این مشکل می‌داند و تسهیل شدن این امر مقدس را از مسئولان امر خواستار است.
صرف‌نظر از اینکه از کی و کجا تصمیم گرفت تا مجردی زندگی کند، اما حال گاهی وقت‌ها خیلی احساس تنهایی می‌کند و احساس می‌کند دیگر وجودش برای کسی مهم نیست. آنقدر احساس تنهایی می‌کند که بار‌ها و بار‌ها با خودش فکر می‌کند چه شد تصمیم گرفت تا تنها زندگی کند و قرار است خانه تنهایی‌اش کی ویران شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر