کد خبر: 915172
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
دبیر کمیسیون ماده 16 ضمن بیان تاریخچه و عملکرد این کمیسیون گفت: در سال 1396 از 953 پرونده شکایتی در دیوان عدالت اداری تنها تعداد 9 پرونده منجر به نقض رأی کمیسیون و رأی به ورود شکایت شده است که نشان‌دهنده قانون‌گرایی و صحیح بودن آرای صادره در کمیسیون ماده 16 است.

به گزارش «روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران» علیرضا اسماعیلی با اشاره به تاریخچه شروع به کار کمیسیون ماده 16 گفت: روند رسیدگی به شکایات در طول زمان به تاریخ قبل از سال 1386 و بعد از سال 1386 قابل تقسیم است و دلیل آن تغییر رویکرد مدیریتی در خصوص شکل رسیدگی و کمیت و کیفیت رسیدگی است. در سال‌های قبل از 1386 روند تشکیل و رسیدگی در پایتخت متمرکز بود و آمار و بازخورد رسیدگی در آن سال‌ها نامشخص است و آمار و اطلاعات ضعیفی از آن زمان وجود دارد.
وی افزود: در سال 1377، 18 جلسه در کمیسیون ماده 16 برگزار شد که نتیجه آن صدور 228 رأی در آن سال بود. در سال 1378 نیز تعداد جلسات به 33 جلسه افزایش یافت و آراء صادره نیز به 461 پرونده رسید. روند رسیدگی در سال‌های 1379، 1380، 1381، 1382 و 1383 نیز به همین منوال بوده است. آمار تعداد جلسات در سال 1384، به صورت چشمگیری افزایش یافت و به 80 جلسه در طول سال و آراء صادره نیز به 2181 پرونده رسید.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان تصریح کرد: مجدداً در سال 1385 تعداد جلسات به 41 جلسه و آراء صادره به 481 پرونده کاهش یافت. از سال 1386 با توجه به تغییر ریاست کمیسیون ماده 16 از حالت متمرکز در پایتخت، روند تشکیل پرونده به نمایندگی‌های استان واگذار شد. این نحوه فعالیت باعث شد بسیاری از ایثارگران به جای مراجعه به مرکز، در همان استان خود تشکیل پرونده داده و از مشاوره کارشناسان حقوقی استان، جهت تکمیل دادخواست استفاده کنند.
اسماعیلی با اشاره به رویکرد جدید و تقسیم کار صورت گرفت گفت: با این کار روند رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت بیشتری انجام شد و آمار، اطلاعات و نمودارهای به وجود آمده، نشان‌دهنده افزایش چشمگیر در تعداد جلسات و آرا صادره است.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان، با اشاره به آمارهای مربوط به سال 1386 گفت: در این سال 103 جلسه کمیسیون برگزار شد و در طی این جلسات به 1679 پرونده شکایتی رسیدگی و منجر به صدور رأی شد. در سال 1387 نیز تعداد جلسات به 118 جلسه و تعداد پرونده‌های منجر به صدور رأی، به 1510 فقره رسید و این روند افزایشی در هر سال ادامه داشت.
وی افزود: با تصویب بند «ک» ماده 7 قانون بودجه کل کشور در سال 1389 که در آن آمده «فرزندان شهدا از کلیه امتیازات مقرر در قوانین مختلف برای جانبازان 50درصد به استثنای معافیت از مالیات حقوق و دستمزد، بیمه درمان، بازنشستگی، تسهیلات خودرو، حق پرستاری و کاهش ساعات اداری برخوردار هستند» نیز تعداد شکایات واصله به دبیرخانه افزایش یافته است، به‌طوری‌که در سال 1391، تعداد جلسات به 130 و آراء صادره به 2085 پرونده رسیده است.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان ادامه داد: با تشکیل دولت تدبیر و امید و حمایت‌هایی که از طرف ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران از دبیرخانه کمیسیون انجام شد، روند رسیدگی سرعت بیشتری پیدا کرد، به‌طوری‌که در سال 1396 تعداد جلسات به 147 جلسه و تعداد آراء به 3517 پرونده افزایش یافت.
وی در خصوص جمع کل جلسات برگزارشده از سال 1392 تا پایان سال 1396 گفت: از زمان شروع به کار دولت یازدهم تا آخر سال 1396، 727 جلسه در دبیرخانه کمیسیون برگزار و تعداد کل شکایات وارد شده به دبیرخانه در این مدت، 15948 پرونده است که از این تعداد به 12869 پرونده رسیدگی و منجر به صدور رأی شده است.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان در خصوص آمارهای تفکیکی 12869 پرونده رسیدگی شده در این مدت گفت: از این تعداد پرونده‌ها، 4134 پرونده مربوط به احراز جانبازی و 8735 پرونده به شکایت از دستگاه‌ها اختصاص داشته است.
اسماعیلی با اشاره به بازخورد آرای صادرشده توسط کمیسیون ماده 16 گفت: بهترین راه برای سنجش و ارزیابی عملکرد درستی صدور آرا در کمیسیون، آرای صادره قطعی دیوان عدالت اداری در خصوص شکایات انجام‌گرفته از رأی کمیسیون ماده 16 است، به‌طوری‌که در سال 1395 از 662 پرونده شکایتی در دیوان عدالت اداری، تنها 3 پرونده منجر به نقض رأی کمیسیون و رأی به ورود شکایت توسط دیوان عدالت اداری صادر شد. در سال 1396 نیز از 953 پرونده شکایتی در دیوان عدالت اداری به تعداد 9 فقره پرونده منجر به نقض رأی کمیسیون و رأی به ورود شکایت توسط دیوان عدالت اداری صادر شده است که به ترتیب 36 صدم درصد و 8 صدم درصد کل شکایات در دیوان هستند. این آمار نشان‌دهنده قانون‌گرایی و صحیح بودن آرای صادره در کمیسیون ماده 16 است.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات جانبازان در خصوص موضوع شکایات طرح شده از سوی ایثارگران در این کمیسیون گفت: بیشترین شکایات وارده به دبیرخانه کمیسیون ماده 16، به ترتیب شامل ماده 4 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و ماده 60 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در خصوص اعاده به کار است. ماده بعدی که شامل میزان بالایی از شکایات می‌شود ماده 8 قانون تسهیلات با موضوع تبدیل وضعیت استخدامی و ایجاد امنیت شغلی است.
اسماعیلی افزود: همچنین ماده 9 قانون تسهیلات با موضوع کسر ساعت کاری و بحث تنزل پست و ایجاد پست هم‌طراز، ماده 12 قانون تسهیلات استفاده از مأموریت آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و استفاده از ماده 18 قانون تسهیلات از نظر مزایا و امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر از دیگر موارد شکایتی است.
دبیر کمیسیون ماده 16 در ادامه گفت: به استناد تبصره 2 بند «ب» ماده 2 قانون تسهیلات، کمیسیون ماده 16 مرجع تشخیص و تطبیق جانبازی در موارد اختلاف‌نظر بین بنیاد و نیروهای مسلح است و تا قبل از تصویب قانون جامع و آیین‌نامه مصادیق عملی شهید و امور ایثارگران و در حکم شهید مصوب هیئت دولت در سال 1393، سهم به سزایی از شکایات را شامل می‌شد، که خواسته شاکی عدم احراز جانبازی در بنیاد بوده است.
اسماعیلی در خصوص بیشترین موادی از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که در جلسات کمیسیون ماده 16 مطرح می‌شوند گفت: عمده این مواد عبارت‌اند از ماده 13 در خصوص تأمین 100 درصد هزینه بهداشتی درمانی خانواده شاهد، جانبازان و آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، ماده 21 در خصوص تأمین 25 درصد نیازهای استخدامی دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون جامع از جامعه ایثارگری، ماده 27 در خصوص مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، آزادگان و شهدا در جبهه قبل از استخدام و اشتغال که جزو سنوات قابل قبول از لحاظ بیمه و بازنشستگی محسوب می‌شود و ماده 37 در خصوص کسورات بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون جامع است.
وی افزود: همچنین ماده 40 در خصوص حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی، ماده 51 در خصوص فوق‌العاده ایثارگری، ماده 56 در خصوص معافیت از پرداخت مالیات افراد شاغل دستگاه‌های موضوع ماده 2 قانون جامع، ماده 60 در خصوص اعاده به کار افراد مشمول، ماده 66 در خصوص تأمین و پرداخت 100 درصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان مطابق آئین‌نامه، ماده 70 در خصوص اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها مؤسسات آموزش عالی و ماده 71 در خصوص تأمین 10 درصد اعضای هیئت‌علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها از بین جامعه ایثارگران از دیگر موادی از قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران هستند که در جلسات کمیسیون ماده 16 مطرح می‌شوند.
اسماعیلی یادآوری کرد: عزیزان جانباز و فرزندان شهدا و خانواده محترم شاهد جهت طرح شکایت، نیازی به مراجعه به مرکز ندارند و صرفاً از طریق نمایندگی‌های مستقر در بنیاد استان مربوطه می‌توانند شکایت خود را از طریق سیستم سجایا به مرکز منتقل کنند.
دبیر کمیسیون ماده 16 رسیدگی به شکایات در پایان با اشاره به تلاش‌ها و زحمات پرسنل دبیرخانه کمیسیون ماده 16 و اعضای کمیسیون گفت: همکاران ما و نمایندگی‌های دبیرخانه در استان‌ها، عموماً دارای تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی و بالاتر عمدتاً در رشته حقوق هستند و کاملاً دلسوزانه و ایثارگرانه و با نهایت تلاش به امور مربوط به ایثارگران رسیدگی می‌کنند و زحمات تک تک این عزیزان، قابل‌تقدیر و تشکر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار