کد خبر: 915009
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
بيژن يانچشمه
با گسترش استفاده از شبکه‌های مجازی معاون بیمه سازمان تأمین اجتماعی از بیمه شدن صاحبان کسب و کار در عرصه‌های مجازی و حتی بازی‌های رایانه‌ای خبر داد. این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی هنور در ساماندهی کارگاه‌ها و بخش‌های تولیدی و خدماتی اندرخم یک کوچه باقی مانده است.
با افزایش جمعیت و فعالیت‌های کوچک به خصوص فعالیت‌های مختلف در شبکه‌های مجازی نیاز است تا اینگونه فعالیت‌ها ساماندهی و از پشتوانه بیمه‌ای برخوردار شوند. قرار است بزرگ‌ترین سازمان چتر بیمه‌ای خود را بر فعالان شبکه مجاز بگستراند. در این خصوص معاون بیمه سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده است: سازمان تأمین اجتماعی نمی‌تواند در قبال درخواست‌های شاغلان کسب و کار‌های مرتبط با استارت‌آپ‌ها و آینده نیروی کار شاغل و خانواده آنان در این حوزه بی‌تفاوت باشد. به همین منظور مذاکراتی با تعدادی از شرکت‌های بزرگ مرتبط با حوزه استارت‌آپ‌ها داشته است که در چارچوب این مذاکرات تلاش می‌شود شاغلان در این نوع کسب و کار با استفاده از بیمه‌های توافقی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند شوند.
نبود اطلاعات، موضوع دیگری بود که این مسئول به آن اشاره کرد و اعلام داشت که در صورتی که این افراد شناسایی و اطلاعات آن‌ها در اختیار تأمین اجتماعی قرار گیرد، این سازمان می‌تواند به صورت نامحدود و توافقی این افراد را بیمه کند.
اینکه قرار است سازمان بیمه‌گر این افراد را بدون فعالیت در کارگاه یا بدون کد کارگاهی، بیمه توافقی کند، اقدام پسندیده‌ای است که باید مورد اهتمام قرار گیرد، اما به تجربه ثابت شده است در بحث بیمه کارگران ساختمانی و برخی مشاغل دیگر که به صورت غیرمتمرکز می‌باشد، اقدامات بیمه‌ای انجام شده است و در ادامه بیمه‌گر به دلیل واریز نشدن سهم دولت بیمه‌گذار سرگردان شده است. موضوع دیگر آن است که سازمان تأمین اجتماعی باید یک ساز و کار مشخصی را برای بیمه‌کردن این افراد که به صورت موردی در شبکه‌های مجازی مشغول فعالیت خدماتی و اقتصادی هستند، به کار گیرد.
بسیاری از بیمه‌گذاران به صورت موقت پس از زمان پرداخت بیمه، بیکار شده‌اند و یا به دلایلی نمی‌توانند حق بیمه خود را واریز کنند، بنابراین بیمه‌های آنان در طول فعالیتشان سرگردان می‌شود. بنابر خبر‌های شنیده شده چندین میلیون روز بیمه به صندوق بیمه تأمین اجتماعی واریز شده است که صاحبان آن یا مشخص نیستند و یا نتوانسته‌اند از خدمات و پشتوانه‌های آن بهره‌مند شوند.
از آنجایی که سازمان تأمین اجتماعی با داشتن ۴۲ میلیون نفر بیمه شده و مستمری‌بگیر ۱۸ نوع خدمات بیمه‌ای و درمانی به افراد زیر پوشش ارائه می‌کند، چه بهتر که سازمان تأمین اجتماعی فقط به دنبال درآمدزایی از مشاغل موجود نباشد، بلکه با سیاست‌های راهبردی و کاربردی پیگیر این موضوع شود که بیمه‌شدگان با بسته‌ها تشویقی به ادامه بیمه‌پردازی روی بیاورند. به هر حال این انتظار می‌رود که سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی در جهت حل مسائل و مشکلات بیمه‌ای افراد نیز گام‌های بلندی بردارد و با کاهش بوروکراسی اداری خدمات ارائه شده برای بیمه‌شدگان را تسهیل کند.
به هر رو، این اقدام در صورتی موفق و منتج به نتیجه خواهد شد که سازمان به مرور زمان و رفع کاستی‌ها و نواقص، چارچوب مشخصی را برای استفاده بیمه‌شدگان فراهم آورد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار