کد خبر: 914740
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸
گفت‌وگو با محسن جوادیان محافظ رهبر انقلاب در حادثه ترور سال 60:
آن زمان من سمت چپ حضرت آقا نشسته بودم. حضار از ایشان دو‌تا سوال پرسیدند؛ یکی این‌که ما شنیده‌ایم داماد شما وزیر است و دیگری این‌که چرا خانم نمی‌تواند قاضی شود؟ آقا تا آمدند این سوالات را جواب بدهند، بلندگو سوت شدیدی کشید و آقا خودش را از بلندگو کنار کشید که انفجار رخ داد.
جوان آنلاین:‌ تابستان سال 60، فصل تلخی برای انقلابی بود که تازه به پیروزی رسیده بود. هشت ماه از حمله رژیم بعث عراق به کشورمان می‌گذشت و همه تمرکز دولتمردان و مسئولان روی دفاع از مرزها و انقلاب بود. خیانت بنی‌صدر باعث عزل او از ریاست جمهوری شده، در همین شرایط بود که منافقان فعالیت‌‌های تروریستی خود را شروع کرده و اعضای گروهک فرقان ترور شخصیت‌های مهم و کلیدی انقلاب اسلامی را در دستور کار قرار دادند. اولین ترور تابستان60 در ششم تیرماه اتفاق افتاد. ترور آیت‌ ا... خامنه‌ای که آن زمان امام جمعه تهران بودند، طراحی و در مسجد ابوذر عملی شد که نافرجام ماند.

هفتم تیرماه حزب جمهوری اسلامی منفجر شد و آیتا... بهشتی و تعداد زیادی از یاران و همفکران ایشان در یک روز به شهادت رسیدند. هشت شهریور سال 60 هم دفتر ریاستجمهوری منفجر شده و محمدعلی رجایی؛ رئیسجمهور و محمدجواد باهنر؛ نخستوزیر به شهادت رسیدند. در سی و هفتمین سالگرد ترور نافرجام آیتا... خامنهای با محسن جوادیان یکی از محافظان ایشان همصحبت شدیم تا این حادثه را بازخوانی کنیم. جوادیان معتقد است « به خواست خداوند همه اتفاقات دست به دست هم داد تا آیتا... خامنهای به عنوان حافظ انقلاب اسلامی از اتفاقات و حوادث زیادی جان سالم بدر ببرند تا با تدابیر خود، ایران اسلامی را تا به امروز حفظ کنند و انشاءا... آن را به صاحب اصلیاش امام زمان (عج) ؛ تحویل دهند.»

ماجرای ضبط صوتی که باعث انفجار در مسجد ابوذر و مجروح شدن آیت ا... خامنهای شد، چه بود؟

آن روز یکی از اعضای گروهک فرقان ضبط استوانهایشکل آیوا نقرهایرنگ را روی تریبون مقابل سینه آقا گذاشت و دکمه ضبط را فشار داد، ما متوجه شدیم که ضبط شروع نشد اما مرد جوان ضبط را رها کرد و رفت! در واقع او با فشردن دکمه چاشنی بمب را فعال کرد...

آن زمان شما به رفتار آن مرد شک نکردید؟

آن سال ما پنج، شش نفر بودیم که مراقبت از آقا را به عهده داشتیم و تعداد و امکاناتمان به آن اندازه نبود که جمعیت زیادی که به مسجد آمده بودند را چک کنیم و یا قبل از عزیمت آقا به مسجد آنجا را از نظر امنیتی بازبینی کنیم. آن روز آیتا... خامنهای برای دیدار با امام خمینی(ره) به جماران رفته بودند و بعد ما ایشان را به مسجد ابوذر بردیم. روال این بود که نماز ظهر روزهای شنبه در مسجد حاجابوالفتح میدان قیام به امامت آقا برگزار میشد. اما گفتند بهتر است چرخشی باشد و هر هفته در یک مسجد برگزار شود. هفته اول بعد از این تصمیم، مسجد جدید را معرفی نکردند، هفته دوم روز شنبه مصادف شد با عزل بنیصدر و آقا درگیر بودند و هفته سوم قرار شد نماز در مسجد ابوذر برگزار شود، منافقان سه هفته فرصت داشتند که برای این ترور برنامهریزی کنند. از لحظهای که آن منافق دکمه ضبط را فشار داد تا لحظه انفجار یک دقیقه طول کشید.

آن زمان من سمت چپ حضرت آقا نشسته بودم. حضار از ایشان دوتا سوال پرسیدند؛ یکی اینکه ما شنیدهایم داماد شما وزیر است و دیگری اینکه چرا خانم نمیتواند قاضی شود؟ آقا تا آمدند این سوالات را جواب بدهند، بلندگو سوت شدیدی کشید و آقا خودش را از بلندگو کنار کشید که انفجار رخ داد. البته انفجار باعث تخریب محیطی نشد و ضبط بیشتر شبیه یک کلت عمل کرد که بازو، ترقوه، کتف و سینه آقا را نشانه گرفته و به شریان اصلی خون آسیب زد و بخشی از سینه ایشان را سوراخ کرد.

مگر مراقبتها و تمهیدات حفاظتی اندیشیده نشده بود؟

آن موقع در تیم حفاظت آقا فقط یک ماشین داشت و یک موتور. سازمان حفاظت تازه شکل گرفته بود و تجربه کافی نداشتند. آقا اجازه نمیداد که حتی دو تا ماشین داشته باشیم. آن سال آیتا... خامنهای هم باید به مجلس میرفتند هم به جبهه سرمیزدند و هم خدمت امام راحل میرسیدند، سازمان حفاظت، برنامهریزی برای ایشان نداشت و آقا هرجا که میگفتند، بلافاصله حرکت میکردیم و میرفتیم. آن زمان آقا امامجمعه تهران هم بودند و وقتی جبهه بودند باید برای نماز به تهران برمیگشتند و حــــتی مــــتن خــــطبه نــماز را در مــسیر آماده میکردند. حجم کار خیلی زیاد بود و برنامهریزی به عهده خود ما بود و فرصتی برای چک و بازرسی محل و جمعیت نبود.

زخمی شدن ایشان را چگونه اطلاعرسانی کردید؟

اول به مرکز پیام اطلاع دادیم و تعدادی از پزشکانی که روز هفتم تیر در انفجار حزب جمهوری اسلامی شهید شدند، به بیمارستان بهارلو آمدند که آقا را به آنجا برده بودیم. تعدادی از مجلسیها هم آمدند و مرحوم آیتا... هاشمی رفسنجانی هم به بیمارستان آمد. اما شهید بهشتی آن روز فرصت نکردند که به بیمارستان بیایند و روز بعد هم که شهید شدند. اگر ترور روز ششم تیر اجرایی نمیشد، حضرت آقا روز هفتم تیر در حزب جمهوری اسلامی کنار شهید بهشتی نشسته بودند. خواست خدا بود که آیتا... خامنهای برای انقلاب حفظ شوند و رهبری انقلاب را به عهده بگیرند. بنا به توصیه پزشکان تا دو هفته در اتاق ایشان نه تلویزیون بود و نه رادیو و نه روزنامه. 14 روز خبر شهادت شهید بهشتی و یارانشان را از ایشان مخفی نگه داشتیم.

تا اینکه بعد از دو هفته آقا اعتراض کردند که چرا ایشان را از اخبار دور نگه داشتهایم و روز سختی بود تا بتدریج خبر انفجار حزب جمهوری اسلامی را به ایشان دادیم و اول گفتیم که آیتا... بهشتی مجروح شده است. تا اینکه آقای رفسنجانی و سید احمدآقا به بیمارستان آمدند و خبر شهادت شهید بهشتی و یارانشان را به ایشان دادند.

تابستان سال 60 منافقان بهترین یاران امام(ره) و انقلاب را ترور کردند، گویا از عزل بنیصدر بدجوری عصبانی شده بودند؟

بله! اسرائیل و آمریکا هم از آنها حمایت میکردند تا به خیال خود نظام را نابود کنند. اما نمیدانستند که مردم گوش به فرمان امام خمینی (ره) بودند و اعتقادات دینی‌‌شان از انقلاب اسلامی محافظت میکرد. الان که فکر میکنم، متوجه میشوم که حکمت خداوندی بود که آیتا... خامنهای از ترور و جبهههای جنگ جان سالم به در بردند تا انقلاب را رهبری کنند. بعد از ترور دو سال ایشان خیلی سختی دیدند اما تحمل کردند. الان چشم همه مسلمانان و شیعیان دنیا به ایشان است. از خداوند برای ایشان سلامتی و طول عمر آرزو میکنم.

امروز ایران یکی از امنترین کشورهای منطقه است و داعش نتوانست صدمهای مهمی را به کشور ما وارد کند. بنا به تجربهای که دارید مردم چگونه میتوانند قدر این امنیت را بدانند و آن را حفظ کنند؟

اگر آگاهانه تاریخ انقلاب و چهار دهه که از پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد را مطالعه کنیم، متوجه میشویم ما چند کودتا از جمله کودتای نوژه را پشت سر گذاشتیم. ترور شخصیت‌‌های سیاسی و مردم از سوی منافقان را دیدیم، جنگ به ما تحمیل شد و ... همه اینها ثابت میکند که دشمن در هر شرایطی تلاش کرد که کشور ما را به دوره حکومت پهلوی برگرداند اما موفق نشدند. مردم کشور ما بسیار صبور و شریف هستند. من معتقدم مسئولان باید قدردان مردم باشند، مردمی که همهجوره پای انقلابشان ایستادند و از آن مراقبت کردند. رهبر بسیار هوشمند، مدبر و توانایی داریم که اگر ایشان نبودند کشور ما به عراق و افغانستان و... دیگری تبدیل میشد. شرایط خیلی سخت است و دشمن از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به ما ضربه میزند اما چون به لطف خدا پای رهبر و انقلابمان ایستادهایم کشورمان حفظ شده است. امیدوارم رهبر معظم، انقلاب اسلامی را به صاحبش امام زمان (عج) تحویل دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۹
0
0
بار الها :
سر به سجده شکر می سائیم و از عنایت و لطف تو در حق خودمان و اسلام و انقلاب اسلامی و همه مستضعفان جهان نسبت به بازگرداندن وجود رهبری به امت اسلامی و جهان بشریت با نهایت تعظیم شکر و سپاس بجای می آوریم که چنین رهبر فرزانه ای را پس از معمار کبیر انقلاب ، حضرت امام خمینی رحمه الله علیه به ما عطا فرمودی .
بار الها :
ما میدانیم که شکر نعمات و داده های تو را نمی توانیم بجای آوریم ؛ اما تو خود رحیمی و کریمی و غفوری و...
ما را به قصور و تقصیرمان مؤاخذه نفرمای و این انقلاب را به انقلاب جهانی حجت خود ؛ حضرت قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف متصل فرموده و پرچم این انقلاب را با دست مجروح امام خامنه ای ، به دستان پرتوان صاحب الامر ، حضرت مهدی فاطمه بسپار .
ای ارحم الراحمین مددی .
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و اهلک اعدائهم اجمعین .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار