کد خبر: 914494
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید:
معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید گفت: جانبازان ۷۰ درصد به هر دلیلی فوت کنند، شهید محسوب می‌شود اما جانبازان غیر ۷۰ درصد به دلیل عوامل طبیعی فوت کنند، شهید محسوب نمی‌شود و تنها درحالی شهید محسوب می‌شوند که در اثر آسیب‌های مانده از جنگ باشد. همچنین جانبازانی که در دفاع مقدس حضور داشتند و به هردلیلی به غیر از عوارض جبهه فوت کنند، جانبازی‌شان ۲۵ درصد می‌شود.

به گزارش خبرنگار جوان، مهدی ایزدی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در نشست خبری در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع اشتغال جامعه ایثارگری بیان کرد: در این حوزه تا قبل از تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تکلیف چندان مشخص نبود اما پس از تصویب این قانون افراد مشمول تحت پوشش قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران توسعه یافت. همچنین سامانه مشخصی برای اطلاعات ایثارگران در دست نبود اما اکنون با راه‌اندازی سامانه «سجا»، ایثارگران می‌توانند بر خط اطلاعات خود را مشاهده یا بروز کنند. در پی همین پالایش آماری در حوزه افراد جویای کار صورت گرفت و اکنون آمار واقعی را متناسب با توانایی‌های افراد در اختیار داریم که به دستگاه‌های مختلف معرفی خواهند شد.

ایزدی با اشاره به تصمیم نادرستی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ در دولت دهم اتخاذ شد، بیان کرد: در سال ۹۰ و ۹۱ در دولت دهم تصمیمی اتخاذ شد که شاید کارشناسی نبود. در این سال‌ها بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار سهمیه استخدامی و مجوز تبدیل وضعیت صادر شد که ظرفیت استخدامی دوره‌های آینده را پیشخور کرد و در دو دولت بعد از خود ظرفیت استخدامی بسیار پایین آمد.

وی یادآور شد: از آذرماه ۹۴ تا آذرماه ۹۵، ۲۳۸۰ سهمیه اشتغال اختصاص یافت و اکنون سهمیه استخدامی با توجه به تصمیماتی که در دولت دهم گرفته شد به حداقل رسیده است چرا که ما باید به طور عادی بین ۶۰ تا ۸۰ هزار نفر از افراد تحصیلکرده را جذب کنیم. با اقدامی که بنیاد شهید و امور ایثارگران انجام داد ۱۷۰ میلیارد تومان از بانک‌های مختلف به عنوان وام‌های قرض‌الحسنه در اختیار ایثارگرانی که در حوزه اشتغال و کارآفرینی فعال هستند قرار گرفت و در سال ۹۶ نیز ۶۵۰۰ نفر از تسهیلات استفاده کردند.

ایزدی در ادامه افزود: عمده جذب ما نیز در سازمان مالیاتی، وزارت بهداشت و آموزش و پرورش صورت گرفت و علیرغم اینکه دولت در کشور ۱۵ هزار مجوز استخدامی صادر کرد ما برای جامعه ایثارگری ۱۱ هزار فرصت استخدامی در نظر گرفتیم. در ابتدای سال ۹۶ حدود ۶۷ هزار نفر از ایثارگران جویای کار بودند که ۲۴ هزار نفر آن‌ها تحصیلکرده و ۴۲ هزار نفر آن‌ها نیز زیر دیپلم هستند. افرادی که تحصیلات چندانی نداشتند را با تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان فنی و حرفه‌ای و بنیاد شهید و امور ایثارگران منعقد شد برای گذراندن دوره‌های فنی مهارتی معرفی کردیم که در این راستا ۳۳۷۲ نفر آموزش دیدند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید ادامه داد: اکنون میانگین سن اشتغال آزادگان و جانبازان ۵۸ سال است که از سن اشتغال خارج شده‌اند. میانگین سنی والدین شهدا ۸۰ سال و همسران شهدا ۶۵ سال است. بنابراین گروهی که در سن اشتغال قرار دارند فرزندان شهدا و جانبازان هستند که اولویت با فرزندان جانبازان ۷۵ درصد است. ما به ندرت جانبازی داریم که تحصیلکرده فاقد شغل باشد. نرخ بیکاری اکنون در جامعه ایثارگری حدود چهار درصد است. با سازمان تاکسیرانی نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است که ۵۰۰۰ سهمیه تاکسی در ۸۸ شهر و ۱۳ استان در اختیار جامعه ایثارگران قرار بگیرد.

ایزدی در بخش دیگر سخنان خود در رابطه با ترمیم و بازسازی گلزار شهدا در کشور گفت: ۲۳۲ هزار و ۶۲۰ مزار شهید داریم که در ۲۰ هزار و ۱۵۵ گلزار واقع شده‌اند. از این آمار ۱۴ هزار و ۹۸۰ گلزار مناسب‌سازی شده‌اند و ۵۴۰۲ گلزار هم باقی مانده است. تمام مناسب‌سازی‌ها پس از اخذ رضایت از خانواده شهدا انجام می‌شود.

وی درباره وام مسکن و تسهیلات نیز گفت:‌ برای امسال منتظریم تا طرح پیشنهادی ما در رابطه با اعطای وام مسکن و افزایش مبلغ آن بررسی و تصویب شود. سال گذشته ۴۶ هزار و ۹۲ نفر برای دریافت وام معرفی شدند. در حوزه کمیسیون ماده ۱۶ نیز باید بگویم روند پیگیری پرونده‌ها و ارجاعاتی که به بنیاد شهید و امور ایثارگران شده است پیشرفت و دقت بسیاری داشته‌ایم. عمده مراجعات در این حوزه مربوط به عدم احراز جانبازی و تعیین درصد جانبازی بوده است.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در ادامه افزود: در کمیسیون ماده ۱۶ در سال ۹۵ از دوهزار و پانصد و هشتاد و نه رأی صادر شده ۶۰۲ نفر اعتراض‌شان را به دیوان عدالت اداری برده‌اند و از این تعداد سه رأی مثبت شده است. در سال ۸۶، هشتاد و چهار شکایت به دیوان عدالت اداری ارائه شده که از این تعداد ۳۳ شکایت وارد بوده است که نزدیک به ۹/۵ بوده است.

ایزدی با اشاره به صدور کارت ایثارگران هم توضیح داد: ۶۵۰ هزار ایثارگر مشمول دریافت این کارت هستند که ۳۰۰ هزار نفر تاکنون در سامانه سجا ثبت نام کرده‌اند. تاکنون ۲۱۵ هزار کارت چاپ شده است و ۸۵ هزار کارت دیگر در دست اقدام است. باید یادآور شوم که کارت فعلی ایثارگران تا پایان تیرماه امسال اعتبار خواهد داشت.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید خاطر نشان کرد: در سال ۹۶-۹۵، ۳۰ هزار نفر به جامعه ایثارگری اضافه شده‌اند که والدین، همسران و فرزندان شهدا نیز در همین دسته قرار دارند. در این بین سالانه ۶ تا ۷ هزار نفر از والدین شهدا به دلیل کهولت سن از دنیا می‌روند.

ایزدی در پایان خاطر نشان کرد: بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است اما نسبت به بودجه عملکرد ۴۰۰ میلیون تومان کاهش بودجه در سال ۹۷ داریم که ممکن است ما را با مشکل مواجه کند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عباس مظفری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۰
2
4
پدرم جانباز ۵۰ درصد بنیاد جانبازان و ۵۴ درصد ارتش که دارای ۸۲ ترکش در پا میباشد و دارای ۵ درصد اعصاب روان که بعلت سکته قلبی به رحمت خدا رفت ۹۸/۱/۲۹ آیا نباید جزء شهدا محسوب شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار