کد خبر: 914352
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۵
جواد محرمی
رفتار برخی تماشاگر‌های ایرانی نزدیک هتل اقامت تیم فوتبال پرتغال که بازتاب منفی هم به همراه داشت یکبار دیگر اهمیت پیوست‌های فرهنگی کارآمد را گوشزد کرد و اینکه جام جهانی هم پیوست فرهنگی می‌خواهد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته درباره رفتار‌های برخی تماشاگر‌های ایرانی نوشت: «صد‌ها نفر از تماشاگران ایران ساعت‌هایی از شب را در اطراف هتل تیم ملی فوتبال پرتغال گذراندند تا با ایجاد صدا‌های بلند استراحت تیم حریفشان در بازی دوشنبه شب را مختل کنند. کریستیانو رونالدو در تصاویری که شبکه RTP تلویزیون پرتغال به تصویر کشیده است، از تماشاگران ایران می‌خواهد که ساکت باشند، اما در بامداد روز دوشنبه هم هنوز تعدادی از تماشاگران نزدیک هتل آهنگ‌هایی با صدای بلند پخش می‌کردند.»
اینکه برخی از تماشاگران ایرانی نمی‌دانند پیروزی در مقابل حریف بدون اخلاق پیروزی واقعی نیست و اساساً پیروزی به هر قیمتی اصلاً پیروزی نیست و هدف نباید وسیله را توجیه کند، موضوعی است که وزارت ورزش و جوانان درباره آن مسئولیت اصلی را دارد. رسانه‌ها و برنامه‌های پرمخاطبی، چون ۹۰ نیز ایضاً در این باره مسئولیت دارند.
وقتی اسپانسر‌ها قرار باشد در همه مسائل حرف اول و آخر را بزنند، فرهنگ آسیب‌پذیرترین بخش خواهد بود. ورزش بیش از هر چیز دیگری جنبه فرهنگی دارد و بار فرهنگی ورزش بر هر چیز رجحان دارد.
اصطلاح فیر پلی یا بازی جوانمردانه مدت‌هاست که در فوتبال تبدیل به یک اصل شده است؛ اصطلاحی که ارتباط مستقیمی با مسئله اخلاق پیدا می‌کند. جوانمردی خصیصه اصلی ایرانیان است. اینکه پهلوان بودن مقدم بر قهرمان شدن است یک شعار جدی در ورزش ایران قلمداد می‌شود، اما اینکه این اصل چقدر در ورزش کشور نهادینه و درونی شده جای تأمل جدی دارد.
گفته می‌شود تماشاگری فوتبال با شور و حرارت توأم است، سلمنا، اما نمی‌توان پذیرفت که شور تماشای فوتبال با اخلاق عجین نباشد. اخلاق اگر به طور عادی پیش نیاز و بایسته همه امور نباشد، حاصل چیزی جز خسران نخواهد بود.
در مقدمه نظامنامه پیوست فرهنگی کشور می‌خوانیم: پیوست فرهنگی فرصتی ارزشمند به منظور جاری ساختن سیاست‌های‌کلان فرهنگی، ابزاری برای ایجاد مصونیت و پیشگیری از پیامد‌های منفی در عرصه فرهنگ و همچنین اقدامی در راستای ایجاد تحول و پیش‌برندگی در فرایند‌ها و روش‌های مدیریت فرهنگی کشور مبتنی بر ارزش‌های فرهنگ اسلامی و در نهایت عامل مؤثر در جهت ارتقای بهره‌وری محسوب می‌گردد.
مهم‌ترین هدف نظام‌نامه پیوست فرهنگی ایجاد زمینه و شرایطی است که با ایجاد گفتمان فراگیر اصلاح عملکرد فرهنگی تصمیمات مدیریتی در همه سازمان‌های اجرایی کشور، ضمن اینکه طرح‌های مهم به نحو مطلوبی اجرا می‌شوند، ارزش‌های دینی، ملی و انقلابی نیزحفظ و تقویت گردند.
رهبر معظم‌انقلاب در دیدار اعضای شورای عالی‌انقلاب‌فرهنگی در آذرماه سال ۱۳۸۶ ضرورت تهیه پیوست‌فرهنگی برای طرح‌های‌گوناگون کشور را مورد تأکید قراردادند و فرمودند: «در طرح‌های گوناگون که در کشور تنظیم می‌شود، حتماً یک پیوست فرهنگی وجود داشته باشد» و همچنین در نخستین بند سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب و نیز در ماده (۲) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تهیه پیوست‌فرهنگی برای طرح‌های مهم و جدید توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد تأکید و تصویب قرار گرفته است.
با توجه به وجود الزامات و دستورات بالادستی، موضوع ضرورت پیوست فرهنگی برای همه امور باید مسئولان را به این مهم توجه بدهد که ریشه همه مشکلات کشور در ضعف فرهنگ است. وقتی اخلاق به حاشیه برود گام‌های پیشرفت و توسعه در همه ابعاد تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
رفتار برخی تماشاگرنما‌های ایرانی نزدیک هتل اقامت تیم فوتبال پرتغال که بازتاب‌های منفی زیادی به همراه داشت یکبار دیگر اهمیت پیوست‌های فرهنگی کارآمد را گوشزد کرد و اینکه جام جهانی هم پیوست فرهنگی می‌خواهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار