کد خبر: 914146
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
طی سال‌های گذشته اکنون شاهد تعداد زیادی گود رها شده در پایتخت هستیم که از آن‌ها به عنوان گود‌های مرگبار یاد می‌شود.
این روز‌ها خبر‌های زیادی مبنی بر عدم تاب‌آوری و ناپایداری تهران می‌خوانیم. دلایل عدم‌تاب‌آوری تهران بسیار زیاد است که شاید مهم‌ترین آن‌ها وجود بیش از ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده باشد که بیش از ۱۵ درصد جمعیت شهر را در خود جای داده است. علاوه بر این وجود شبکه‌های فرسوده آب، گاز، برق و فاضلاب نیز این شهر را در برابر بحران‌ها آسیب پذیرتر کرده است. علاوه بر این بخشی از شهر که در بافت فرسوده قرار ندارد هم مانند پل‌ها و معابر مقاومت لازم را در برابر سوانح وحوادث ندارند. در این بین به دلیل مدیریت اشتباه شهر تهران طی سال‌های گذشته اکنون شاهد تعداد زیادی گود رها شده در پایتخت هستیم که از آن‌ها به عنوان گود‌های مرگبار یاد می‌شود.
طی سال‌های گذشته شهرداری به منظور درآمدزایی بیشتر بدون طی فرآیند‌های قانونی و کارشناسی، تنها با اخذ هزینه به مالک مجوز موقت می‌داد و مالک نیز کار گودبرداری را شروع می‌کرد، اما با وجود گذشت زمانی طولانی، هنوز بسیاری از طرح‌ها در مرحله گودبرداری قرار دارد و کاری جلو نرفته است. این در حالی است که هم‌اکنون عمر مقاوم‌سازی جداره دیواره بسیاری از گود‌ها یا نیلینگ (شیوه‌ای برای پایداری خاک) آنها، به پایان رسیده و باید هرچه سریع‌تر فرآیند ساخت انجام شود یا گود پر شود.
هر چند علی اعطا، سخنگوی شهر تهران در نشستی خبری خود تعداد گود‌های رها شده پایتخت را ۳۳۰ عدد برشمرد و گفت که لزوماً همه آن‌ها خطرناک نیستند، اما آمار‌های مختلفی درباره تعداد گود‌های رها شده تهران وجود دارد. سیده فاطمه ذوالقدر، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تعداد گود‌های پرخطر تهران را ۲۰۰ گود برشمرد و این گود‌ها را تهدیدی جدی برای ساختمان‌ها و خیابان‌های اطراف دانست که منجر به ریزش و فرونشست آن‌ها می‌شود.
آبان ماه سال گذشته نیز افشین حبیب‌زاده، در مورد وضعیت گود‌های رها شده گفت: مدت‌هاست که سازمان نظام مهندسی مکاتباتی را با شورا پیرامون مشکلات گود‌های رها شده در سطح شهر و گود‌های پرخطر داشته است. به گفته وی، تعداد گود‌ها زیاد نیست به گونه‌ای که حدود ۳۵ گود رها شده و ۳۵ گود پرخطر داریم که الزاماً رها شده نیستند. صرف نظر از تعداد گود‌های رها شده از شهردار جدید انتظار می‌رود تا هر چه زودتر نسبت به حل این مشکل اقدام کند و تدابیر خاصی برای کاهش آثار منفی این گود‌ها بیندیشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار