کد خبر: 914101
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
تجربه پل سیدالشهدا تکرار نمی‌شود
ترافیک به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات شهری زنجان شناخته می‌شود که شهروندان زنجانی همواره به اجبار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند...
پروانه سهری‌بیگلو
معضلی که کارشناسان یکی از راهکار‌های اصلی برای رفع آن را ساخت زیرگذرها، روگذر‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح عنوان می‌کنند. شیوه‌ای که علاوه بر حل مشکلات ترافیکی و عبور و مرور به منزله بخشی از پیکره و کالبد شهر مورد توجه است و نقشی مهم را در شکل‌گیری سیما و مناظر شهری بر عهده دارد. بنابراین بعد از شروع به کار پل سیدالشهدا که در بخش جنوبی شهر زنجان تا حدودی از بار ترافیک شهر کاسته، احداث تقاطع غیرهمسطح گلشهر کاظمیه در شرق در دستور کار مسئولان شهری قرار گرفته است تا بخشی از مشکلات شهری شهر زنجان را کاهش دهد.

آذر سال ۹۵ بود که زمزمه‌هایی درباره برگزاری مسابقه طراحی تقاطع غیرهمسطح گلشهر به گوش رسید. از آنجایی که در این منطقه مشکلات زیادی در زمینه تردد خودرو‌ها و گره‌های ترافیکی وجود دارد، مدیریت شهری بر حسب ضرورت، تصمیم به عملیاتی شدن تقاطع غیرهمسطح گرفت. همچنین به این دلیل که تقاطع گلشهر کاظمیه با اتصال به اتوبان ۲۲ بهمن، بلوار شهید شهریاری و ارتباط مهم بین شهرک‌های منطقه دارای اهمیت است، ایجاد یک تقاطع غیرهمسطح هم ضرورت می‌یابد. از همین رو شهردار زنجان با اشاره به اینکه برنامه‌های توسعه شهری در زنجان بر مبنای تمرکززدایی از مرکز تاریخی شهر است، می‌گوید: «سعی داریم تا ترافیک شهری را به سمت اطراف هدایت کنیم که احداث پل‌های سیدالشهدا و نیز پل گلشهر در این راستا برنامه‌ریزی شده است.»

‌مسیح‌الله معصومی به روند اجرای پروژه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «البته یک نگرانی در بین مسئولان شهری در خصوص پروژه‌ها وجود داشت که کلنگ پروژه جدیدی بر زمین زده شود و نتواند به موقع به بهره‌برداری برسد.» وی ادامه می‌دهد: «این پروژه باید طی یک سالی که برای اجرای آن برنامه‌ریزی شده به بهره‌برداری برسد. از همین رو هر ۱۰ روز یک بار از آن بازدید میدانی انجام می‌گیرد تا در صورت عقب افتادن زمان اجرای آن، موضوع به سرعت اطلاع‌رسانی شود.» معصومی با اشاره به اینکه پیمانکار، پروژه را در دو شیفت اجرا می‌کند تا بتواند حداکثر بهره‌برداری از فصل کار شهر زنجان داشته باشد و با سرما مواجه نشود، می‌گوید: «پیمانکار موظف به نصب تابلوی روزشمار اجرای پروژه شده و قرار است این تقاطع غیرهمسطح تا اول خرداد سال ۹۸ تحویل داده شود.»

تقاطع گلشهر مسیر دروازه توسعه شهر

تقاطع گلشهر را مسئولان به عنوان دروازه توسعه شهری زنجان معرفی می‌کنند و معاون معماری و شهرسازی شهردار زنجان ضمن تأیید مطالب فوق می‌گوید: «ملاک طراحی این تقاطع این است که مسیر دروازه توسعه شهر باشد و با ایجاد یک نقطه بصری ویژه در این محدوده بسیار مهم در امتداد بزرگراه‌های بعدی نقطه شاخصی محسوب شود و از طرفی نیز به ارتقای هویت شهر کمک کند.»

مهرداد سلطانی می‌افزاید: «این تقاطع دارای چند مؤلفه مهم است. اول این که در این محدوده نیاز به یک تقاطع به عنوان یک اولویت مطرح بود و دوم این‌که اگر قرار بر اجرای این تقاطع باشد با توجه به ویژگی‌های محیطی، در این محل باید مؤلفه‌های معماری و شهرسازی لحاظ شود و تنها برای رفع ترافیک نباشد. این محدوده محل تقاطع دو بزرگراه شرقی و غربی و همچنین ورودی شرقی اصلی شهر زنجان در آینده است.»

وی با اشاره به این‌که در بزرگراه شمالی و جنوبی که میدان بسیج را به محلات بالاتر وصل می‌کند تقاطع گلشهر نقش مهمی دارد، ادامه می‌دهد: «قرار است همچون پل سیدالشهدا در جنوب زنجان، این تقاطع نیز در شرق شهر به نقطه هویت جدیدی تبدیل شود و تنها یک بزرگراه ترافیکی نباشد چراکه از نظر ویژگی‌های شهری اهمیت بسیاری داشته و با توجه به توسعه عمده شهر زنجان در سمت شرق لزوم توجه به معماری این تقاطع را بیش از بیش حساس کرده است.»

تجربه پل سیدالشهدا تکرار نمی‌شود

البته با توجه به اینکه مراحل ساخت پل سیدالشهدا پیش از آنکه انتظار می‌رفت طولانی شده بود، امید است روند احداث این تقاطع غیرهمسطح طولانی نشود. سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان در این باره می‌گوید: «سعی بر این خواهد بود که تجربه پل سیدالشهدا تکرار نشود.»

سجاد خدایی با بیان اینکه اجرای این طرح با توجه به افق جمعیتی گلشهر کاظمیه و شهرک‌های اطراف آن از یک طرف و احتمال تغییر مسیر ورودی شهر زنجان از این مسیر از ضروریات و الزامات زیرساختی است، می‌افزاید: «این طرح به منظور روان‌سازی و هدایت ترافیکی منطقه احداث می‌شود.» وی ادامه می‌دهد: «برای اطمینان از عملیاتی شدن مطلوب طرح و برای اینکه دچار سرنوشت پروژه پل سیدالشهدا نشویم، مقرر شده این طرح و همه طرح‌های بزرگ در کمیته ویژه بررسی طرح‌های کلانشهری به منظور بازمهندسی پروژه‌های عمرانی مطرح شود تا طرح بازنگری شده و طرح نهایی ارائه شود.» در حال حاضر جمعیت گلشهر و شهرک‎های اطراف آن در حال توسعه است.
 
از همین رو ساخت پل در این محل امری ضروری است. با توجه به این‌که مسیر ورودی گلشهر در آینده از سمت شرق به نقطه اتصال مهم ورودی شهر به داخل شهر تبدیل خواهد شد به نظر می‌رسد ضرورت ایجاد یک المان معماری در این بخش از شهر که به نوعی ورودی شرقی شهر نیز محسوب می‌شود بسیار مهم باشد. از طرفی انتخاب نام مناسب و سازگار با هویت شهر و شهروندان به جاذبه توریستی آن نیز در معرفی شهر زنجان خواهد افزود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار