کد خبر: 914026
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
روحانی چگونه #چرخ_زندگی مردم را پنچر کرد؟
جریان رسانه‌ای غربگرا در تلاش است تا همچنان با پیوند زدن اقتصاد کشور با سیاست خارجی، ریشه مشکلات را از این ناحیه معرفی کند در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقدند بی تدبیری‌های مسئولین نقش پر رنگ تری در اوضاع فعلی اقتصاد کشور دارد.
جوان آنلاین: در شرایطی که اغلب شاخص‌های اقتصادی کشور حال و روز خوشی ندارد و در مواردی، چون بازار سکه، دلار، مسکن و خودرو شاهد افزایش قیمت‌های نجومی و لحظه‌ای هستیم، جریان رسانه‌ای غربگرا در تلاش است تا همچنان با پیوند زدن اقتصاد کشور با سیاست خارجی، ریشه مشکلات را از این ناحیه معرفی کند در حالی که کارشناسان اقتصادی معتقدند بی تدبیری‌های مسئولین نقش پر رنگ تری در اوضاع فعلی اقتصاد کشور دارد.

با خروج آمریکا از برجام و شکست عملی راهبرد دولت روحانی مبنی بر سازش با غرب برای حل مشکلات، انتظار می‌رفت تا دولتی‌ها با تغییر ریل جهت گیری ها، توان خود را مصروف بهره از ظرفیت‌های داخلی کشور برای حل مشکلات نمایند، اما ظاهرا در همچنان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و دولتی‌ها ریشه مشکلات کنونی اقتصاد را هم خروج آمریکا از برجام و به عبارتی باز هم سیاست خارجی می‌دانند.

این ادعا در حالی این روز‌ها در رسانه‌های حامی دولت پمپاژ می‌شود که یکی از اصلی‌ترین علل اوضاع فعلی اقتصاد و انفجار قیمت‌ها در بازار ناشی از افزایش بی سابقه حجم «نقدینگی» در ۵ سال گذشته است. اتفاقی که نه به خاطر تحریم‌ها و فشار خارجی بلکه به خاطر بی تدبیری و عملکرد بد دولت در عرصه اقتصاد بوده است.
کاربران فضای مجازی به راه‌اندازی پویشی با نام #چرخ_زندگی به مطالبه اصلاح ساختار‌های اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم از دولت و مجلس پرداختند. زینب صفری با انتقاد از تک محصولی بودن درآمد‌های دولت نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
زهرا احمدی با هشدار در مورد وابستگی به واردات در کالا‌های اساسی گفت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
سحر محمودی از مسئولان اشرافی خواست تا با درآمد مردم عادی یک ماه زندگی کنند و نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
سجاد خادم با انتقاد از مسئولینی که خارج‌نشینند گفت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
دولت چگونه بازار را به هم زد؟
همانطور که تمامی کارشناسان اقتصادی نیز تاکید می‌کنند، افزایش نقدینگی ارتباط مستقیمی با افزایش تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم دارد و متاسفانه دولت فعلی توجهی طی ۵ سال گذشته به این موضوع نداشته و امروز شاهد تحمیل هزینه این بی توجهی بر قدرت خرید مردم هستیم.
طبق گزارش بانک مرکزى نقدینگی در ابتداى این دولت بین ۴۵۰ تا ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود که امروزه این رقم بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است!
علاوه بر موضوع نقدینگی، بی انضباطی مالی دولت، افزایش هزینه‌های جاری و همچنین برنامه نداشتن دولت برای بهبود شاخص‌های اقتصادی را می‌توان نمونه‌هایی از دلایل داخلی مشکلات امروز اقتصاد ایران دانست که اتفاقا ارتباطی نیز به سیاست خارجی نداشته و دولت می‌توانست طی سال‌های گذشته با تدبیر مناسب مانع بحران اقتصادی امروز کشور شود. به عنوان مثال هزینه‌های جاری جارى آخرین سال دولت دهم ۸۸.۹ هزار میلیارد تومان بود و ظرف سال‌های ۹۱ تا ۹۴ به دو برابر یعنی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.
روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود
خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بهمن نقدینگی هر روز به سمت بازار‌های مختلف از جمله ارز، سکه، خودرو و مسکن در حرکت است، گفت: بر اساس برآورد‌ها روزانه هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. وی همچنین به بلاتکلیفی در بحث تولید، واردات و محیط کسب و کار اشاره و مشکل اصلی را ساختار داخلی اقتصاد کشور معرفی نمود.
خوانساری همچنین به موضوع ارز اشاره کرد و گفت:‌حدود یک ماه قبل نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم و اشکالات سیستم جدید ارزی را ضمن تشکر از اقدامات انجام شده برای کنترل بازار ارز بیان کردیم. در این نامه بیان کردیم که قیمت ارائه شده برای ارز واقعی نیست و باعث شد تقاضا برای ارز افزایش یابد چنانچه دولت اعلام کرد که در دو ماه گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات شده است. با این روند قطعاً دولت نمی‌تواند تمام نیاز‌های وارداتی را با ارز ۴۲۰۰ تومان تأمین کند.
فاطمه مهربان روایتی از دختری که دم بخت است و مشکلات اقتصادی دارد ارائه کرد و گفت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
کاربر دیگری از رانتی که عده‌ای با تفاوت نرخ ارز دولتی و بازار آزاد در حال استفاده هستند یاد کرد و گفت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
دیاکو هم در توییتی کنایه‌آمیز نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
از سویی راضیه رضایی با انتقاد از کسانی که با افتخار جنس خارجی را می‌خرند و می‌فروشند نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
به نظر می‌رسد مقامات دولتی بهتر است به جای فرافکنی و یا حواله ریشه مشکلات اقتصادی امروز در حوزه های، چون مسکن، خودرو و یا دلار و سکه به سیاست خارجی، از تجربه برجام درس گرفته و پس از پنج سال وقت کشی در پیگیری "سراب حل مشکلات با نرمش در سیاست خارجی"، توان خود را در شناسایی و تکیه به ظرفیت‌های بیشمار داخلی متمرکز نمایند در غیر این صورت باز هم باید منتظر بدتر شدن وضعیت بازار شد، زیرا اقتصاد کشور با شعار و حرف درست نخواهد شد بلکه با تدبیر و برنامه ریزی صحیح سامان خواهد گرفت.
آرما با انتقاد از واردات گسترده توسط دولت اعتدال گفت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
معصومه ایمانی با یادکردی از جمله تاریخی جهانگیری در مورد قاچاق دختر مظلوم وزیر نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
محمدعلی الفت‌پور نیز روایتی از کم‌کاری دولتی‌ها و ارتباط آن با وضعیت بد اقتصادی مردم نوشت:
روحانی چگونه با داس #چرخ_رندگی مردم را پنچر کرد؟
منبع:‌ خبرگزاری دانشجو
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
بعضی ها فکر میکردند روحانی یلسین ایران است ولی در واقع روحانی پینوشه ایران بوده است.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار