کد خبر: 914006
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
شاید در نگاه اول عنوان مقاله عجیب به‌نظر برسد؛ اما حمایت از تولید ملی در آمریکای شمالی مساله پراهمیتی است.

جوان آنلاین: شاید در نگاه اول عنوان مقاله عجیب به‌نظر برسد؛ اما حمایت از تولید ملی در آمریکای شمالی مساله پراهمیتی است. حتما شعار انتخاباتی ترامپ را شنیده‌اید؛ «کارخانه‌ها را به آمریکا برخواهم گرداند و همراه آن، میلیون‌ها شغل احیا خواهم کرد.»

به نقل از «رویترز»، طی دو دهه گذشته از هر چهار کارخانه، یک کارخانه در آمریکا بسته شده است. اینکه این کارخانه، دستگاه و تشکیلات خود را به کشوری با نیروی کار ارزان انتقال داده یا محصولاتش در رقابت با محصولات مشابه چینی تاب رقابت نیاورده‌اند و کارخانه ورشکست شده است، مهم نیست و فرقی نمی‌کند. کم‌شدن یک کارخانه از هر چهار کارخانه به‌معنای آمار قابل‌توجهی نیروی کار بیکارشده است. آمار می‌گوید درصد نیروی کار در کارخانه‌های آمریکایی فقط طی سال‌های 1997 تا 2014، 30 درصد افت داشته است که البته بخشی از این کاهش به‌دلیل مکانیزه‌شدن خطوط تولیدی‌هاست. به هر حال مساله نیروی کار و کارخانه‌هایی که یکی پشت دیگری در آمریکا بسته می‌شوند، پویش‌های «فقط آمریکایی بخرید» را سر زبان‌ها انداخته است؛ پویش‌هایی که در کلیپ‌ها و خط‌های خبری با جملاتی چون «یادتان باشد چیزی که همیشه در آمریکا مهم بوده، خود آمریکاست»، «حمایت از تولید داخلی یعنی به خودمان اعتماد داریم»، «حمایت از تولید داخلی یعنی خودمان برای خودمان مهم هستیم»، «به میزانی که ما بیشتر محصول داخلی مصرف کنیم، به همان میزان در اقتصاد کشورمان همکاری بیشتری نشان داده‌ایم» و «چرا فکر نمی‌کنید شما می‌توانید کارآفرین باشید؟ اگر هرکدام از ما در سال فقط چند دلار بیشتر محصولات آمریکایی مصرف کنیم، میزان قابل توجهی شغل برای مردم آمریکا ایجاد کرده‌ایم.» ‌باعث انگیزه و شوردهی می‌شود.

این پویش‌ها، اقدامات عملیاتی جالبی را اجرا کرده‌اند، به‌طور مثال افزایش درخواست‌های مردمی برای خرید محصولات تولید آمریکا، باعث شده است مجموعه فروشگاه‌های «والمارت» در آمریکا اهمیت بیشتری به عرضه محصولات با برچسب «تولید آمریکا» نشان دهند، اتفاقی که البته خانم سیندی مارسگلیو که سمت معاونت مجموعه بزرگ کمپانی‌های والمارت را در آمریکا برعهده دارد، آن را سخت می‌خواند چون پیدا کردن محصولات صددرصد آمریکایی در این کشور کار دشواری شده است. البته او معتقد است با اینکه پرکردن فروشگاه‌ها از محصولات فقط آمریکایی کار زمانبری است، ولی بالاخره باید از یک‌ جایی شروع کرد.

یکی دیگر از اتفاق‌های جالب در راستای حمایت از محصولات «ساخت آمریکا» را فروشگاه بزرگی در شهر کوچک «الما» آغاز کرده است. این فروشگاه بزرگ خود را ملزم کرده تنها محصولات ساخت آمریکا را عرضه کند. فروشگاه کار خودش را با 50 محصول آغاز کرده و در حال حاضر بیش از سه‌هزار محصول ارائه می‌دهد. هر محصولی که وارد این فروشگاه می‌شود توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد تا نه‌تنها محصول برچسب آمریکایی داشته باشد، بلکه تمام مواد مصرفی آن نیز تولید خود آمریکا باشد. صاحب فروشگاه در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌ها می‌گوید: «در هر کشوری، مصرف‌کننده‌ها خیلی قدرت دارند. آنها به‌راحتی می‌توانند کشور را تغییر دهند.» افتتاح این کارخانه تلاش اوست برای تغییر کشورش به یک وضعیت بهتر برای نیروی کار.

از دیگر کارهای پویش‌های مردمی «حمایت از تولید آمریکایی»، گزارش‌ها و کلیپ‌های زیادی است که مردم از محصولاتی تهیه می‌کنند که لیبل‌های «آمریکایی» دارند، اما درواقع «ساخت آمریکا» نیستند. هدف از این گزارش‌ها جمع‌کردن بساط شرکت‌هایی است که محصولات غیرآمریکایی را به‌جای محصولات آمریکایی جا زده و به مشتریان می‌فروشند. به‌علاوه معرفی شرکت‌ها و کارخانه‌های داخلی آمریکایی و گپ‌وگفت با کارکنان‌شان در برخی برنامه‌های تلویزیونی، جایگاه ثابتی پیدا کرده است. برای اینکه تاثیر چنین برنامه‌هایی را روی مردم ببینید فرض کنید هر شب دوربین یک خبرگزاری داخلی مثلا 20:30 سراغ کارگران و مهندسان یک کارخانه‌ که در تولید داخلی فعالیت دارد، برود و گپ‌وگفتی را از کار و کوشش صادقانه آنها انعکاس دهد. این ارتباط‌های پنج تا 15 دقیقه‌ای منظم با کارکنانی که از خرید محصولات ایرانی کار و کسب‌شان می‌چرخد، بین تولیدکننده و مصرف‌کننده صمیمیت و رابطه‌ای ایجاد می‌کند که شما را در انتخاب محصول خارجی در خرید بعدی‌تان مردد خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار