کد خبر: 913951
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
سکه در بازار آزاد و بورس کالا رکورد زد
قیمت هر سکه آتی برای تحویل در آبان‌ماه ۹۷ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مرز ۳ میلیون تومان هم پشت‌سر گذاشت و همین چشم‌انداز قیمتی کافی است تا بازار سکه نیز با جهش بیشتری همراه شود و خود را به محدوده ۲ میلیون و ۷۰۰ تومان برساند. این در حالی است که بورس کالای ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا در این بازار خبر داد.
هادی غلامحسینی
قیمت هر سکه آتی برای تحویل در آبان‌ماه ۹۷ در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مرز ۳ میلیون تومان هم پشت‌سر گذاشت و همین چشم‌انداز قیمتی کافی است تا بازار سکه نیز با جهش بیشتری همراه شود و خود را به محدوده ۲ میلیون و ۷۰۰ تومان برساند. این در حالی است که بورس کالای ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا در این بازار خبر داد.
به گزارش «جوان»، قیمت در بازار‌ها به موازات یکدیگر در حال رشد است، زیرا قیمت‌ها همگام و هماهنگ با یکدیگر خود را به سطوح بالاتری می‌رساند. روز گذشته قیمت‌های عجیب و غریبی در رابطه با بهای ارز انعکاس یافت، اما رشد بهای سکه، طلا و سکه بازار آتی مجدداً نظر‌ها را به خود جلب کرد، زیرا بهای سکه در بازار آزاد و سکه آتی بورس کالا رکورد جدیدی را منصه ظهور رساند. قیمت هر سکه آتی برای تحویل در آبان‌ماه ۹۷ در آخرین روز معاملاتی خردادماه رکورد زد و به بیش از سه میلیون و یکصد هزار تومان رسید. سکه طرح جدید نیز روزگذشته در بازار رکورد جدیدی را به ثبت رساند. به‌طوری که بهای سکه به محدوده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان نزدیک شد.

اعمال محدودیت در بورس کالا

روز پنج‌شنبه ۳۱ خردادماه در بالاترین رقم به بیش از ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید، بورس کالا نیز از محدودیت‌های جدید در بازار آتی سکه رونمایی کرد.

افزایش ۹۰ درصدی وجه تضمین خرید

بورس کالای ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از تغییر در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا در این بازار خبر داده است. بر این اساس از روز دوشنبه ۴ تیرماه ۱۳۹۷ تغییرات جدید در مشخصات قرارداد آتی سکه طلا مطابق با بند‌های ۱۲ و ۱۹ مشخصات قرارداد‌های آتی سکه طلا اعمال خواهد شد. حداقل وجه تضمین مطابق با تغییر بند ۱۲ قرارداد آتی سکه طلا برای موقعیت‌های تعهدی باز خرید معادل ۹۰ درصد وجه تضمین اولیه و برای موقعیت‌های تعهدی باز فروش معادل ۶۰ درصد وجه تضمین اولیه خواهد بود. از سوی دیگر مطابق با تغییر بند ۱۹ مشخصات قرارداد در رابطه با تغییرات سقف مجاز موقعیت‌های تعهدی باز فروش قرارداد آتی سکه و اضافه شدن محدودیت سقف مجاز معاملات، موقعیت‌های باز فروش اشخاص حقیقی معادل با ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و محدود به ۴۰۰ موقعیت در تمامی نماد‌های معاملاتی است. برای اشخاص حقوقی نیز موقعیت‌های باز فروش معادل با ۲۰۰ موقعیت در هر نماد معاملاتی و قابل افزایش تا ۱۰ درصد سرمایه ثبتی شرکت است که محدود به ۱۰ درصد موقعیت‌های تعهدی باز بازار در آن نماد معاملاتی در هر زمان خواهد بود.

محدودیت سقف معاملات

سقف مجاز معاملات نیز در این اطلاعیه دستخوش تغییراتی شده، به طوری که برای اشخاص حقیقی در طول یک روز معاملاتی محدودیت انجام معامله منجر به ایجاد موقعیت تعهدی باز خرید به میزان حداکثر ۱۵۰ قرارداد تعیین شده است. همچنین محدودیت کل معاملات اعم از خریدوفروش برای اشخاص حقیقی حداکثر ۶۰۰ قرارداد در طول یک روز معاملاتی تعیین شده است. مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا تأکید کرد، درخصوص بند ۱۹ دارندگان موقعیت‌های تعهدی فروشی که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه موقعیت‌های تعهدی بیش از ۲۰۰ قرارداد دارند، موظف به بستن موقعیت‌های مازاد خود نیستند. نگاهی به افزایش شدید قیمت‌ها که اعتراض مردم را نیز در پی داشت، نشان از این دارد که نه تنها عزمی در دولت برای مهار گرانی وجود ندارد، بلکه بی‌عملی مسئولان در مواجهه با افزایش قیمت‌ها فرصت را برای دلالان و سودجویان نیز مهیا کرده تا با خیال راحت کالا‌های خود را احتکار کرده و منتظر باشند تا گران شوند.

رشد بهای سکه

سکه طرح جدید روزگذشته در بازار رکورد جدیدی را به ثبت رساند و حدود ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد، به‌طوری که بهای سکه به محدوده ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان نزدیک شد. سکه طرح قدیم با ۱۰۵ هزار تومان رشد با قیمت ۲ میلیون و ۵۲۳ هزار تومان به فروش رسید. نیم‌سکه هم با ۸۲ هزار تومان افزایش یک‌میلیون و ۳۳۲ هزار تومان، ربع سکه با رشد ۲۵ هزار تومانی ۷۲۲ هزار تومان، سکه گرمی با ۱۰ هزار تومان رشد ۴۰۶ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۷ هزار و ۸۸۰ تومان افزایش ۲۳۱ هزار و ۹۱۰ تومان فروخته شد.
قیمت اونس (هر اونس معادل ۱۳۲/۳۱ گرم) طلا در بازار جهانی طلا با ۱۶ سنت کاهش هزار و ۲۶۹ دلار و ۴۹ سنت درج شد. در بازار ارز، یورو ۹ هزار و ۴۹ تومان، پوند ۱۰ هزار و ۳۰۲ تومان و درهم ۲ هزار و ۱۱۴ تومان معامله می‌شود. به دلیل چالش در مالیه دولت ایران و همچنین هرج و مرج در بخش پولی کشور، کارشناسان اقتصادی ریز بین نه تنها وضعیت کنونی و نوسانی قیمت در بازار‌ها را طبیعی می‌خوانند، بلکه براین باورند که دولت باید خود را برای شرایط نوسانی‌تری در بازار‌ها آماده کند، زیرا آنقدر ریال بدون پشتوانه تولید شده است که اشتهای سفته‌بازی و دلالی در بازار‌ها به شدت تقویت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار