کد خبر: 913778
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
وزیر امور خارجه کشورمان روز ۳۱ خردادماه، در پاسخ به خواسته‌ها ۱۲گانه وزیرامورخارجه آمریکا از ایران، فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر و تأکید کرد کشوری که برجامِ مورد تأیید شورای امنیت را زیرپا می‌گذارد، نباید از ایران انتظار مذاکره مجدد داشته باشد.
جوان آ‌نلاین: وزیر امور خارجه کشورمان روز ۳۱ خردادماه، در پاسخ به خواسته‌ها ۱۲گانه وزیرامورخارجه آمریکا از ایران، فهرستی از مطالبات ایران از آمریکا را منتشر و تأکید کرد کشوری که برجامِ مورد تأیید شورای امنیت را زیرپا می‌گذارد، نباید از ایران انتظار مذاکره مجدد داشته باشد.

در ۳۱ اردیبهشت‌ماه و بعد از خروج آمریکا از برجام، «مایک پمپئو» از استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران رونمایی و اتهامات بی‌پایه و اساسش را با عصبانیت تکرار کرد، عصبانیتی که از ماندن ایران در برجام و مذاکره با ۱+۴ ناشی می‌شد، او همچنین شروطی را برای انعقاد «توافق جدید» با ایران مطرح کرد. او در سخنانی متوهمانه و شروطی ۱۲ گانه خواستار محدود شدن نفوذ منطقه‌ای و متوقف شدن برنامه دفاعی موشکی ایران و حمایت ادعایی تهران از تروریسم شده بود! سخنان پمپئو، اما بی‌جواب نماند و علاوه‌بر مسوولان جمهوری اسلامی، متحدان اروپایی آمریکا هم نسبت به آن انتقاد کردند.
بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد که واشنگتن از قبل باخته است و موگرینی تأکید کرد توافق جدید در کار نخواهد بود حال بعد از گذشت یک ماه، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با انتشار مقاله‌ای به درخواست‌های دوازده‌گانه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد و تأکید کرد که واشنگتن باید به فهرست بلندی از اشتباهاتی که در گذشته انجام داده اعتراف کند. ظریف همچنین شماری از مواردی را که می‌تواند خواسته‌های ایران از آمریکا باشد نیز برشمرده است.

فهرست کوتاهی از مطالبات بحق مردم و دولت ایران از دولت ایالات متحده آمریکا
۱. دولت آمریکا باید به استقلال و حق حاکمیت ملی ایران احترام بگذارد و تضمین دهد بر اساس تعهدات این کشور در عهدنامه ۱۳۵۹ الجزایر به مداخلات خود در ایران خاتمه خواهد داد.
۲. دولت آمریکا باید تهدید و استفاده از زور به عنوان یک ابزار سیاست خارجی علیه جمهوری اسلامی ایران و سایر کشور‌ها را رسماً کنار بگذارد.
۳. دولت آمریکا باید به مصونیت دولت جمهوری اسلامی ایران که از اصول اساسی حقوق بین‌الملل به‌شمار می‌آید احترام گذارد.
۴. دولت آمریکا باید اقدامات غیرقانونی خود علیه مردم ایران در طول دهه‌های گذشته را پذیرفته، خسارات وارده به مردم ایران را جبران کند.
۵. دولت آمریکا باید سیاست‌های تجاوزکارانه تجاوز مستمر اقتصادی خود در ۴ دهه گذشته علیه مردم ایران را متوقف نموده، تحریم‌های ظالمانه و گسترده مستقیم و فرامرزی علیه ایران را باطل کند.
۶. دولت آمریکا باید فوراً بدعهدی‌ها و نقض صریح برجام را که صد‌ها میلیارد دلار خسارت مستقیم و غیرمستقیم ناشی از جلوگیری از تجارت با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران وارد کرده است متوقف نموده، خسارات مردم ایران را جبران نماید.
۷. دولت آمریکا باید همه شهروندان ایرانی و غیر ایرانی را که به دلیل اتهامات جعلی و ساختگی نقض تحریم‌های ایران در آمریکا در زندان به سر می‌برند و یا با فشار‌های غیرقانونی دولت آمریکا توسط سایر دولت‌ها برای استرداد به آمریکا دستگیر شده و تحت سخت‌ترین شرایط در بازداشت غیرقانونی به سر می‌برند فوراً آزاد کند.
۸. دولت آمریکا باید عواقب لشکرکشی تجاوزکارانه و مداخله‌جویانه به منطقه از جمله عراق، افغانستان و نیز خلیج فارس را پذیرفته، نیرو‌های خود را از منطقه خارج نموده و به مداخله در امور منطقه خاتمه دهد.
۹. دولت آمریکا باید به سیاست‌ها و اقداماتی که به ایجاد گروه تروریستی و ضدانسانی داعش و سایر گروه‌های افراطی منجر شد پایان داده و متحدین منطقه‌ای خود را وادار نماید که حمایت‌های مالی، تسلیحاتی و سیاسی از گروه‌های افراطی در منطقه و جهان را به صورت قابل راستی‌آزمایی متوقف کنند.
۱۰. دولت آمریکا باید از تأمین سلاح برای طرف متجاوز در یمن و مشارکت در حملات مکرر به مردم مظلوم یمن و قتل و کشتار هزاران نفر و تخریب کشور دست بردارد و متحدان خود را وادار به پایان تجاوز علیه مردم یمن و جبران خسارات وارده نماید.
۱۱. دولت آمریکا باید با احترام به حقوق و قوانین بین‌المللی، حمایت بی‌حد و مرز خود از رژیم صهیونیستی را متوقف نموده، سیاست آپارتاید و نقض مداوم حقوق‌بشر توسط آن رژیم را محکوم نموده و از حقوق مردم فلسطین به ویژه حق تعیین سرنوشت و ایجاد دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس شریف عملاً حمایت نماید.
۱۲. دولت آمریکا باید فروش سالیانه صد‌ها میلیارد دلار سلاح‌های مرگبار - و نه زیبا - به مناطق بحرانی جهان و به ویژه منطقه غرب آسیا را متوقف سازد.
۱۳. دولت آمریکا باید از مخالفت با خواست پنج دهه جامعه بین‌المللی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح کشتارجمعی در خاورمیانه دست برداشته، رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی را وادار به خلع سلاح اتمی کرده و بزرگ‌ترین خطر واقعی برای صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی یعنی قرار داشتن مخرب‌ترین سلاح‌ها در اختیار متجاوزترین و جنگ‌افروزترین رژیم در تاریخ معاصر را خاتمه دهد.
۱۴. دولت آمریکا باید به تمامی طرف‌های قراردادی خود و به جامعه بین‌المللی تعهد دهد اصل وفای به عهد را که مهمترین قاعده حقوق بین‌الملل و بنیان روابط متمدنانه بشری است رعایت نموده و دکترین خطرناک استفاده ابزاری از حقوق بین‌الملل و سازمان‌های بین‌المللی تنها به‌عنوان «یکی از ابزار‌ها در جعبه ابزار ایالات متحده» را به صورت رسمی و مهم‌تر از آن در عمل خاتمه دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار