کد خبر: 913765
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
تفاوت قیمت بین یک برند پروتئینی و سایر محصولات غیر برند و ناشناخته، بعضا آدمی را به شک می‌اندازد که چرا برخی سوسیس و کالباس‌ها ارزان به فروش می‌رسند.
جوان آنلاین: تفاوت قیمت بین یک برند پروتئینی و سایر محصولات غیر برند و ناشناخته، بعضا آدمی را به شک می‌اندازد که چرا برخی سوسیس و کالباس‌ها ارزان به فروش می‌رسند.

برخی از نمایندگان حوزه سلامت در قوه مقننه، بر این عقیده اند که بخشی از سوسیس و کالباس‌های مصرفی بدون رعایت موازین بهداشتی و به صورت غیراستاندارد، زیرپله‌ای و زیرزمینی تهیه و تولید می‌شود. این در حالی است که مسئولین سازمان غذا و دارو، بار‌ها بر این موضوع تاکید داشته اند که هرآنچه به عنوان سوسیس و کالباس در فروشگاه‌های معتبر پروتئینی عرضه می‌شود و پروانه وزارت بهداشت را دارند، مورد تایید هستند.

اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با هشدار نسبت به اینکه مصرف سویس و کالباس به شیوع بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت دامن زده است، گفت: حتی محتویات سوسیس و کالباس‌هایی که به صورت استاندارد و با رعایت تمامی موازین و استاندارد‌های سازمان غذا و دارو تولید می‌شوند عوارض و مشکلاتی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد و باید کمتر مصرف شوند.

وی با تاکید بر حذف سوسیس و کالباس از سبد غذایی، افزود: در تهیه سوسیس و کالباس از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود و مواد نگهدارنده خود عامل بروز انواع سرطان‌ها است و از سویی امکان تخلف در تهیه و تولید فرآورده‌های گوشتی زیاد است.

ترکی با هشدار نسبت به افزایش تعداد فست فودفروشی‌ها در کشور، تصریح کرد: متاسفانه بخشی از سوسیس و کالباس‌های مصرفی بدون رعایت موازین بهداشتی به صورت غیراستاندارد، زیرپله‌ای و زیرزمینی تهیه و تولید می‌شود البته در تمامی صنوف افراد سودجو و متخلفی وجود دارند که به دنبال صرف هزینه کمتر و درآمد بیشتر هستند بنابراین برای تامین سلامت مردم و جلوگیری از تخلفات برخی از کارخانجات سوسیس و کالباس می‌طلبد واحد‌های نظارتی نظارت مناسبی را بر عملکرد این مراکز داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم روی آوردن مردم به غذا‌های باکیفیت و سالم، ادامه داد: باید تا حد امکان از مصرف فرآورده‌های گوشتی پرهیز کرد و در غیر این صورت باید از سوسیس و کالباس‌های دارای استاندارد و مشخصات با کد بهداشتی و درمانی استفاده کنند.

ترکی با تاکید بر اینکه کیفیت فرآورد‌های گوشتی باید درجه بندی شود، گفت: برند‌های استاندارد سوسیس و کالباس باید به مردم معرفی شود.

وی با بیان اینکه قیمت ارزان و سهولت پخت به افزایش مصرف فست و فود‌ها دامن زده است، تصریح کرد: با توسعه زندگی شهری و به تقلید از کشور‌های غربی مصرف فست و فود‌ها نیز در ایران افزایش یافت و امروزه کمتر خیابانی را در شهر‌ها مشاهده می‌کنیم که در آن اثری از فست فودفروشی‌ها نباشد.

این در حالی است که سازمان غذا و دارو، به عنوان دستگاه ناظر بر سلامت محصولات غذایی فرآوری شده، همواره بر این نکته تاکید دارد که هر محصول دارای مجوز وزارت بهداشت که در بازار عرضه می‌شود، قابل اطمینان بوده و مشکلی برای مصرف ندارند.

اما، آنچه مسلم است، کیفیت سوسیس و کالباس‌هایی که عرضه می‌شود، به قدری متفاوت است که شاهد تفاوت زیاد قیمت‌های حداقلی و حداکثری در فروش این قبیل محصولات غذایی هستیم.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار