کد خبر: 913762
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان:
یکم تیرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام تبلیغ و اطلاع رسانی دینی نامیده شده، امام راحل درباره نام این روز فرمودند که مسأله تبلیغات یک امر مهمی بوده و می‌شود گفت که در دنیا در رأس همه امور قرار گرفته است، دنیا بر دوش تبلیغات است، باید با تبلیغات صحیح، اسلام را آن گونه که هست به دنیا معرفی کنید.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت : امروزه جوانان بسیاری خود به دنبال آموزه‌های دینی هستند و سعی می‌کنند با تبلیغ و اطلاع رسانی درست و به موقع این مباحث را به دیگران نیز اطلاع دهند اما در این زمینه نیاز به کار و اقدامات بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی حوزه علمیه گفت : یکی از مهم‌ترین مراکز ما در حوزه فعالیت دینی است، درباره جایگاه اطلاع رسانی دینی و مبلغان در جامعه اسلامی که همه ابعاد زندگی بشر را پوشش می‌دهد و صرفا رابطه خدا و انسان را پوشش نمی‌دهد.

وی افزود: اسلام برای ابعاد اجتماعی، فردی، فراغت، سلامت و سیاست و غیره را برنامه دارد و جامعه‌ای را اسلامی می‌داند که در اضلاع مختلف مدنظر آموزه‌های دینی در آن اجرا شود، برای اینکه این اتفاق رخ دهد باید 3 مرحله داشته باشیم، مرحله نخست اینکه احکام فقهی را از سیره انبیا و قرآن استخراج کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: مرحله دوم اینکه یافته‌های به دست آمده را به جامعه منتقل کنیم و جامعه به آگاهی و شناخت دست پیدا کند و بر باوری برسد که این آموزه‌ها باید در زندگی اجرا شود، این مرحله را ابلاغ یا تبلیغ می‌نامند که در آن سن، جنس و تحصیلات تفاوتی ندارد و هر انسانی باید آموزه‌های دینی را یاد بگیرد.

وی تصریح کرد: مرحله سوم شامل همه افراد می‌شود و همه انسان‌ها در این مرحله وظیفه دارند به این آموزه‌ها عمل کنند تا به جامعه دینی برسیم، این حد وسط برای رساندن و ابلاغ به مردم حد وسط را تبلیغات دینی می‌گوییم، این 3 مرحله کلیات تبلیغات دینی است در نظام متعالی اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان کرد: پس از این 3 مرحله وارد مرحله‌ای می‌شویم که در منظومه‌ای مانند جمهوری اسلامی ایران می‌آییم، تفسیر این ابلاغ در کشور ما تبدیل به یک سری الگوهای عملیاتی شده و بخشی از این ابلاغ را رسانه‌های بزرگ انجام می‌دهند و بخشی از آن را سامانه‌های تربیتی، بخشی از آن نهادهای فرهنگی و بخشی از آن بر عهده مبلغان دینی است.

وی گفت: این مسائل مرز خاصی ندارد و از یکدیگر تفکیک نمی‌شوند، اما مدلی که در جامعه ما رخ داده این است که در 2 سطح برای آن تبلیغ کرده‌ایم که سطح نخست آگاهی دادن این پیام به جامعه بوده اما در بخش دوم در مرحله عملیات و اجرا یک سری الگوهای شرعی وجود دارد که صنف خاصی باید در راستای آن فعالیت کند، مانند نماز جماعت و نماز جمعه که مبلغان و طلاب انجام می‌دهند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: در فضای مذهبی بخشی از این ابلاغ مانند اقامه نماز جماعت ویژه است، مجموعه این رساندن پیام به جامعه را تبلیغات دینی می‌گوییم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت اطلاع رسانی دینی در عصر ارتباطات و اطلاعات افزود: زمانی که تبلیغ را حد واسط استنباط احکام و رساندن به مردم دانسته‌ایم دیگر این جا محدود به یک سری فعالیت شفاهی مانند منبر، سخنرانی و مشاوره نیست و می‌تواند از همه ابزارها و رسانه‌ها استفاده شود که امروزه نیز با بهره گیری از این ابزارها این کار را انجام می‌دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: روش‌ها و ابزارهای ما واسطه هستند، اصل این است که پیام خداوند به جامعه منتقل شود و این می‌تواند، کتاب، تصویر، نگارگری، کار حجمی و یا در رسانه صورت پذیرد و همه این ابزارها باید در گرو آگاهی و شناخت در جامعه باشد و جامعه عمل به دستورات را انجام دهد.

وی تصریح کرد: هر ابزاری که اسلام به کارگیری از آن را منع نکرده باشد می‌توان محملی برای انتقال پیام به مخاطب دانست، با شرایط امروز اگر بخواهیم درصد و سهمی را قائل شویم، فضای مجازی و رسانه‌های نوین سهم بالایی دارند، در فضای مجازی محدودیت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند و به صورت مستقیم در دست مردم است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: فضای مجازی ویژگی‌هایی دارد که کمک می‌کند پر کردن فاصله راحت‌تر و روان‌تر شود، ما امروز به شدت رشد در این فضا را دنبال کرده و طلاب را با مهارت‌های مختلف آموزش می‌دهیم که از این ابزار نو استفاده و پیام را منتقل کنند، ما هیچ محدودیت مرزی در فضای مجازی نداریم و با همه جای دنیا می‌توانیم ارتباط بگیریم.

وی گفت: در این فضا محدودیت فضای شفاهی را نداریم به طور قطع این راه را ادامه می‌دهیم، به تعبیر رهبر معظم انقلاب فضای مجازی یک فرصت و یک ظرفیت است تا مفاهیم را به جوامع و دنیا منتقل کنیم، امروز اگر یک جوان در دیگر جای دنیا سوالی داشته باشد با کمترین زمان و کمترین هزینه می‌توان سوالش را از یک عالم دینی بپرسد و ابزار فاصله را اینگونه کوتاه کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اظهار داشت: مرحله ابلاغ دین صرفا منحصر به مبلغ دینی نیست و ابتدا انسان فرهیخته می‌تواند یک مبلغ باشد و هر کس که بتواند دین را به یک جامعه‌ای منتقل کند یک مبلغ به شمار می‌رود، دوم اینکه تبلیغ دین صرفا شفاهی نبوده و سوم تکلیف ابلاغ تنها روی دوش مبلغان نیست.

وی افزود: خداوند در آموزه‌های دینی فرموده‌اند که اگر یک مبلغ دینی آموزه‌های دین را به ما آموزش نداد هر فرد موظف است که خود به سراغ مبلغ برود و شرایطی را فراهم کند که عملیات تبلیغ صورت پذیرد که در این راستا نیز مراجع در ابتدای رساله جمله‌ای را ذکر کرده‌اند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: بر هر فرد واجب است تا هر مسئله‌ای که به طور معمول در زندگی با آن مواجه می‌شود را یاد بگیرد، برای مثال اگر قرار است امسال به حج بروم بر حاجی واجب است احکام حج را فراگیرد و مبلغ باید به سمت یاددهی و آگاهی بخشی برود و اگر این‌ها را با یکدیگر ببینیم آن وقت همه جامعه ما دغدغه شان فهم دین، آگاهی از دین و عمل دین می‌شود و در این صورت بالندگی بیشتری صورت می‌پذیرد و جامعه زودتر به هدفش می‌رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار