کد خبر: 913760
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۹
مشاور عالی رئیس قوه قضاییه:
صدیقی گفت : دستگاه قضایی نظام اسلامی با دستگاه‌های نظام لیبرالی و استبداد تفاوت دارد، آن‌ها توجیه‌گر هستند و طبق بی‌قانونی‌هایی که از بالا تعیین می‌شود کار می‌کنند.

   به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، مشاور عالی رئیس قوه قضاییه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه و تقدیر از ایثارگران خدمت‌گذار در دستگاه قضایی استان اصفهان اظهار داشت: کشور ما در زمره کشورهای صبور و باوفاترین مردم‌ها نسبت به دین و فرهنگ و آرمان‌های شهدای‌شان است و نظام قضایی ما جایگاه خاص خود را دارد و تعداد ایثارگرانی که در دادگستری اصفهان خدمت می‌کنند، قابل توجه است.

حجت‌الاسلام کاظم صدیقی با بیان اینکه در هیچ کشوری هیچ دستگاه قضایی با این ویژگی‌ها وجود ندارد، افزود: جلسات قرآنی هرساله در این دستگاه برقرار است و چهره‌های برجسته‌ای افتخار آفرینی می‌کنند و تعدادی از همکاران قضایی با اجرای عدالت و پایبندی به قانون و اخلاق در درجات بالایی از قرب الهی مستقر هستند.

وی تصریح کرد: در دادگستری فعلی مردانی وجود دارند که خداوند آن‌ها را حجت و الگو و مایه مصونیت قرار داده است، تنها وظیفه دادگستری زندان‌کردن و اجرای حدود و وضع و رفع ید نیست و این‌ها امور حاشیه‌ای است‌.

حجت‌الاسلام صدیقی با تاکید بر اینکه دادگستری باید مایه انقلاب فرهنگی شود، ادامه داد: دستگاه قضایی باید فرهنگساز باشد، باید رفتار قضات دادگستری به نحوی باشد که هرکس با آن‌ها برخورد می‌کند تحت تاثیر او متحول شود.

مشاور عالی رئیس قوه قضاییه بیان کرد: قاضی باید قفل دل‌ها را باز کند و محیط فکر را از اسارت وسوسه‌های شیطانی، وابستگی‌ها و هنجارشکنی‌ها آزاد کند.

وی ادامه داد: قضات باید به فکر ذخیره خود باشند و به این بیاندیشند که تاکنون چند انسان را متحول کردند و چه نقشی در جامعه داشتند، چند جوان را به راه راست هدایت کردند و سبب تحول شدند.

امام جمعه موقت تهران افزود: دستگاه قضایی قوه قهریه نیست بلکه نقش درمانگاه و بیمارستان دارد و باید پیشگیری و درمان کند.

وی با بیان اینکه قضات باید بدانند که اگر این امور محقق نشده رسالت الهی خود را درست انجام نداده‌اند، گفت: زور محور نیست بلکه خرد و عقل  و محبت و عاطفه محور است.

صدیقی افزود: دستگاه قضایی نظام اسلامی با دستگاه‌های نظام لیبرالی و استبداد تفاوت دارد، آن‌ها توجیه‌گر هستند و طبق بی‌قانونی‌هایی که از بالا تعیین می‌شود کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: پاکدستی همه جا لازم است اما در دستگاه قضایی ما از اوجب واجبات است و یک مورد خلاف آن قابل قبول نیست.

مشاور قضایی رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان شهید بهشتی گفت: شهید بهشتی قبل از اینکه یک شخصیت اجتماعی با عناوین مختلف سمتی باشد یک انسان مومن و عنصر اخلاقی بود، عظمت روحی شهید بهشتی کم نظیر است.

وی گفت: او لیاقت‌های ذاتی داشت و بلند همت بود و آنچنان عالم برای او شناخته شده بود که واقعیت‌های عالم را با تخیلات خود ارزیابی نمی‌کرد و گرفتار تئوری‌های ذهنی نبود و واقع بینانه برخورد می‌کرد و بدنبال اماکن حساس بود.

حجت‌الاسلام صدیقی افزود: شهید بهشتی در زمان طاغوت مدرسه دین و دانش را در قم راه اندازی کرد و مدرسه حقانی را برای طلاب تاسیس کرد که مبدا تحول حوزوی، اخلاق محور، علم محور بود و اساتید از شهرهای دیگر برای تدریس در دروس مختلف در آنجا حضور پیدا می‌کردند.

وی تصریح کرد: شهید بهشتی از نظر اخلاقی انسانی صبور، دوراندیش و با ظرفیت بود که هیچ چیز او را منفعل نمی‌کرد برای همین سبب محبت مضاعف نسبت به ایشان می‌شد، ایشان همیشه بدنبال علت مشکلات بودند و برای رفع آن تلاش می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مدیریت شهید بهشتی گفت: مدیریت این شهید در کشور بی‌نظیر بود، دستگاه قضایی ما فرانسوی و با الگوهای غربی بود و بنای تحول داشت لذا شهید بهشتی با شناسایی استعدادها و جذب  و نگه داری آن‌ها پایه‌های دستگاه قضایی اسلامی را بنا گذاشت.

وی افزود: شهید بهشتی پلیس قضایی را تاسیس کردند و جزء ابداعات دستگاه قضایی ایران بود تا در تمامی امور مستقل باشد. دانشکده علوم قضایی را با این دیدگاه که باید جنس خودمان را خودمان تولید کنیم راه اندازی کرد.

حجت‌الاسلام صدیقی بیان کرد: دستگاه قضایی مستقل باید خودش کار کند، تربیت کند و اجرا کند تا زیر بار هیچکس نباشد و هیچکس نتواند این دستگاه را دستکاری کند.

وی ادامه داد: آیت الله بهشتی در کادرسازی برای دستگاه قضایی و خارج از آن، جلسات متعددی برگزار می‌کرد و پیش بینی می‌کرد شاید معلمین مورد اهانت دشمن قرار گیرند و باید افرادی با غیر از لباس روحانیت با تفکر ما آشنا و تربیت شوند.

مشاور قضایی رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: دشمن ظرفیت و سرمایه بزرگی را از ما گرفت، به معنی واقعی کلمه شهید بهشتی شخصیت تربیت شده در دامن اسلام بود. قضات ما همه نوع ارباب رجوعی دارند و باید در مقابل این افراد دریا باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر