کد خبر: 913711
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶
مردم بازنده اصلی بازی نمادین دولت و مجلس هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: کارهای‌تان را با نگاه منفی دنبال نکنید. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری مسائل و مشکلات فراوانی را در مدیریت شهری به‌وجود آورده است.
اكبر محمودی
درحالی‌که رئیس شورای عالی استان‌ها در ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها به بی‌توجهی مجلس شورای اسلامی به جایگاه شورای عالی استان‌ها واکنش نشان داد و گفت، در حال حاضر استفاده از ظرفیت شورای عالی استان‌ها برای وضع قوانین مدیریت محلی موضوعی فراموش شده است، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: کارهای‌تان را با نگاه منفی دنبال نکنید. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری مسائل و مشکلات فراوانی را در مدیریت شهری به‌وجود آورده است. شهردار تهران در این زمینه از کاهش ۳۳ درصدی سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده خبر داد و بر فروش تراکم مجاز برای اداره شهر تأکید کرد. گویا بازی نمادین مجلس و دولت حالا در زمین شهرداری و شورا مسائل و مشکلات بسیاری را برای مدیریت شهری ایجاد کرده است. بازنده نهایی این بازی شهروندان خواهند بود که کیفیت زندگی‌شان در قبال افزایش پرداخت‌ها کاهش خواهد یافت.
مشکلات اداره شهر حالا به مثلث مجلس، شورای عالی استان‌ها و شهرداری رسیده است. هفته گذشته ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی؛ محمدعلی افشانی، شهردار تهران؛ محمدحسین مقیمی، استاندار تهران و محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران برگزار شد. در این جلسه الویری ضمن انتقاد به مجلس اعلام کرد که لوایح ارائه شده از سوی شورای عالی استان‌ها در مجلس بلوکه می‌شود.
وی در ادامه انتقاد از مجلس افزود: در قوانین اعلام می‌شود طرح‌های مصوب شورای عالی باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد، اما در عمل و واقعیت این مأموریت به شکل کارآمد و مؤثر اتفاق نمی‌افتد و محصول این نبود هماهنگی، ناکارآمدی قوانین وضع شده در حوزه مدیریت شهری و روستایی کشور است.
نبود سازو‌کار مشخص در روند رسیدگی به لوایح ارائه شده سبب شده تا طرح‌ها و لوایحی که در مجلس شورای اسلامی در حوزه مدیریت محلی در کمیسیون‌ها در حال بررسی و نهایی شدن است، بدون حضور شورای عالی استان‌ها رسیدگی شود. آنچه باید بدان توجه شود آنست که بسیاری از طرح‌ها و لوایح ارائه شده از شورای عالی استان‌ها برآیند مسائل و مشکلات در حوزه‌های مدیریت شهری است که به مجلس ارائه می‌شود.
در این خصوص بحث افزایش سهم شهرداری از مالیات ارزش افزوده از سوی رئیس شورای عالی استان‌ها عنوان شد تا مجلس سازو‌کاری را ترتیب دهد که سهم شهرداری‌ها به ۵۰ درصد افزایش یابد و کسری ۳۳ درصدی در این خصوص جبران شود که رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقادات رئیس شورای عالی استان‌ها اعلام کرد: با نگاه مأیوسانه کار نکنید، اکنون باید قرص و محکم و با نگاه امیدوارانه کار شود. این تلقی هم نباید شود که کسی می‌خواهد جایگاه شورا‌ها را کاهش دهد، چون این تلقی غلط به کار شما آسیب می‌زند.

افشانی: فروش تراکم منبع درآمد است باید ادامه یابد

شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه یکی از منابع درآمدی پایتخت فروش تراکم است، اعلام کرد: این موضوع باید براساس ضوابط، قانون و همین‌طور طرح تفصیلی ادامه پیدا کند.
محمدعلی افشانی درباره مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: این موضوع به‌عنوان عوارضی بوده که شهرداری‌ها برای اداره امور شهر دریافت می‌کنند و با توجه به اینکه این عوارض توسط دولت و شهرداری از مردم اخذ می‌شد و تعدادشان هم زیاد بود، برای اینکه مردم در چند مورد عوارض ندهند طرح تجمیع عوارض صورت گرفت. بنابراین از طریق مالیات بر ارزش افزوده ۵۰ درصد از درآمد‌های آن به دولت و ۵۰ درصد دیگر به شهرداری‌ها پرداخت می‌شد که هم‌اکنون سهم شهرداری‌ها به ۳۳ درصد کاهش یافته است.
موضوع درآمد‌های پایدار به بحث پرداخت نکردن سهم دولت کشانده شد و شهردار اعلام کرد: بخشی از هزینه‌های پایتخت را باید دولت پرداخت کند و در حال حاضر نیز اعتبارات توسعه مترو باید افزایش پیدا کند؛ دولت در این بخش به تعهدات خود عمل کند.
گریز شهرداری به تراکم‌فروشی و فروش هولوگرام به این موضوع ختم شد که افشانی اعلام کرد: عوارض حتماً گرفته می‌شود؛ چراکه یکی از منابع درآمدی تهران همین عوارض است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا فروش تراکم در تهران ادامه خواهد داشت یا خیر گفت: یکی از منابع درآمدی پایتخت فروش تراکم است و باید براساس ضابطه، قانون و همین‌طور طرح تفصیلی باشد.

از حرف تا عمل فاصله بسیار است

لوایح شورای عالی استان‌ها در مجلس خاک می‌خورد و از طرفی تا عمل جدی مجلس در این رابطه هم فاصله زیادی هست. بخش زیادی از مسائل و مشکلات شهری هم به تأمین منابع درآمدی ثابت و تعیین تکلیف مدیریت یکپارچه شهری گره خورده است. حال چه زمانی این گره‌ها باز خواهد شد تا شهر با فروش تراکم بیش از این متراکم‌تر نشود، مشخص نیست؛ چراکه دولت در پشت سر مجلس پنهان شده تا سهم خود را به شهر شهروندان پرداخت نکند و مجلس هم در این بازی نمادین نقش‌آفرین است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار