کد خبر: 913528
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
نگاهی به مسئولیت‌نشناسی رسانه‌ای در مواجهه با یک خبر کذب
طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تغییر کلیشه‌های منفی درباره سیستان و بلوچستان از سوی رسانه‌ها و برخی فعالان فرهنگی انجام گرفته است، اما شایعه‌ای که با هشتگ دختران ایرانشهر از مرز‌های ایران هم فراتر رفت
فرزین ماندگار
طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تغییر کلیشه‌های منفی درباره سیستان و بلوچستان از سوی رسانه‌ها و برخی فعالان فرهنگی انجام گرفته است، اما شایعه‌ای که با هشتگ دختران ایرانشهر از مرز‌های ایران هم فراتر رفت بار دیگر چهره‌ای خشن، جرم‌خیز و منفی از این استان به جهان مخابره کرد.
همان منبعی که ابتدا خبر تجاوز گروهی به ۴۱ دختر ایرانشهری را اعلام کرده بود روز گذشته آن را کذب محض خواند، اما خبر کار خود را کرده و سیستان و بلوچستان برای چند روز در صدر اخبارداخلی و خارجی قرار گرفته است؛ استانی که طی سال‌های گذشته تلاش زیادی برای تغییر کلیشه‌های منفی درباره آن صورت گرفته بود به خاطر یک شایعه یا حداقل مبالغه دچار همان کلیشه‌های سابق و شاید هم بدتر از آن شد. امام جمعه اهل سنت ایرانشهر روز گذشته اعلام کرد که تجاوز به ۴۱ دختر در ایرانشهر کذب محض است چراکه آن‌ها فقط سه نفر بودند. در این خصوص نهاد‌ها و دستگاه‌هایی مانند شورای تأمین، دادستانی و فرمانداری و... موظف به پیگیری هستند و مردم باید منتظر اطلاع‌رسانی از سوی این مراجع باشند. متأسفانه این جریان از سوی برخی افراد که اطلاعات اندکی داشتند اعلام شده که این امر باعث بدنامی شهر ایرانشهر شده است.
مولوی کریم زایی، در گفت‌و‌گو با سایت عصر هامون، با تکذیب خبر تجاوز به ۴۱ دختر ایرانشهری از مردم خواست به دستگاه قضایی و امنیتی اعتماد کنند. در این جریان جای نگرانی برای هیچ کس وجود ندارد، بزرگ کردن این موضوع دسیسه دشمنان است این در حالی است که شیعه و سنی در استان سیستان وبلوچستان و به خصوص ایرانشهر وحدت و اتحادی فوق‌العاده دارند و هیچ یک به مال و جان و آبروی دیگری تعرض نمی‌کنند؛ این گونه اتفاقات و بزرگنمایی‌ها از تفرقه‌های دشمن به حساب می‌آید که برخی از روی نادانی به آن می‌پردازند.
نوید برهان زهی، فعال رسانه‌ای است که سال گذشته در جریان مراسم خبرنگار خوب به خاطر خبر‌های مثبت و امیدبخشش از سیستان و بلوچستان مورد تقدیر قرار گرفت، اما فضاسازی رسانه‌ای که درباره خبر مشکوک تجاوز گروهی در این استان مخابره شد به نظر می‌رسد تا حدود زیادی تلاش‌های او برای نشان دادن چهره مثبت از استانش را بی‌اثر کرده است. همان زمان خبر‌های خوب او از استانش بهانه‌ای شد برای گفت و گوی «جوان» با او درباره اینکه سیستان سعی دارد نگاه کلیشه‌ای به سیستان و بلوچستان را در چشم مردم ایران و جهان تغییر دهد: «همواره تلاش کرده‌ام تا نگاه کلیشه‌ای نسبت به سیستان و بلوچستان را تا حدودی و به اندازه توانم تغییر دهم. به نظرم رسانه‌های استانی در این‌باره اصلاً موفق عمل نکرده‌اند. استان ما را همواره با فقر، خشکسالی، بی‌سوادی، قاچاق مواد مخدر و اشرار می‌شناسند، در حالی که این استان قشنگی‌های زیادی دارد. من دوست داشتم این زیبایی‌ها را نشان دهم، البته در کنار آن معتقدم باید مشکلات مردم را هم بازتاب داد و این کار را هم می‌کنم، اما دلیلی ندارد صرفاً روی نکات منفی تکیه کنم. برای همین هر چیز خوبی را که به نظرم می‌رسید بلافاصله توئیت می‌کردم. این رویکرد در توئیتر برای خیلی‌ها جالب بود. حتی خیلی از ایرانی‌های خارج از کشور از این مسئله استقبال کردند. آن‌ها می‌گفتند که من تصویر ذهنی‌شان از سیستان و بلوچستان را تغییر داده‌ام. آدم مثبت‌اندیشی هستم و ایران را دوست دارم. معتقدم رسانه در کشور ما رسالت خود را فراموش کرده است. مردم احتیاج به امید دارند.» ایرانشهر را می‌توان استعاره از ایران گرفت؛ شهری که فقط متعلق به سیستان و بلوچستان نیست و جزئی از ایران است؛ شهری که شایعه‌سازی مشکوک رسانه‌ای آن را بر سر زبان‌ها انداخت تا سیستان و بلوچستان باردیگر با قیدی منفی شناخته شود.
رسانه‌ها و فعالان میهن دوست فضای مجازی در این زمینه باید هوشیاری خود را نشان دهند. شایعه خیلی وقت‌ها مثل بمب عمل می‌کند و می‌تواند ویرانگر باشد. برای قتل عام آدم‌ها صرفاً لازم نیست بی‌خبر میان آن‌ها یک بمب منفجر شود. کافی است یک نفر داد بزند بمب و عده‌ای زیر دست و پای آدم‌هایی که در حال فرار برای نجات جان خود هستند کشته بشوند. رسانه‌ها مسئولیت بزرگی در پیشگیری از چنین تهدید‌هایی بر عهده دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار