کد خبر: 913526
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸
یک مقام حشدالشعبی عراق تهدید کرد در صورتی که حمله یک شنبه شب به مقر این نیرو در مرز سوریه و عراق کار رژیم صهیونیستی باشد، عراق به مقابله با آن کشیده خواهد شد. همزمان، سفارت امریکا در عراق، از بیم انتقام حامیان مقاومت، تدابیر شدیدی را در اطراف و بر فراز منطقه سبز بغداد اتخاذ کرده است.
داگلاس سیلیمان، سفیر امریکا در بغداد، با حضور در دفتر جریان حکمت ملی، با سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد، ملاقاتی که به نظر می‌رسد هدفش متقاعد کردن رهبران سیاسی عراق برای اجتناب از انتقام از حمله روز یک شنبه به مقر حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه است. همزمان، یک منبع امنیتی از تشدید اقدامات امنیتی در اطراف سفارت امریکا در منطقه سبز بغداد و رفت و آمد پر شمار هواپیما‌های شناسایی خبر داد. به نوشته پایگاه خبری المعلومه، یک منبع امنیتی در این باره گفته است که در ساعت‌های گذشته، اقدامات امنیتی بی‌سابقه‌ای در اطراف سفارت امریکا در بغداد به کار گرفته شده است و ترس آن وجود دارد که در پاسخ به حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به گردان‌های حزب‌الله عراق در مرز با سوریه، عملیات تلافی‌جویانه علیه سفارت امریکا در بغداد صورت گیرد. این منبع افزود: در داخل و بیرون از منطقه سبز نیز تدابیر امنیتی شدیدی اتخاذ شده است. ترس از انتقام نیرو‌های حامی مقاومت در عراق از امریکایی‌ها تا جایی است که به گفته یکی از فرماندهان حشدالشعبی در استان الانبار به نام «طارق العسل»، مستشاران امریکایی حاضر در پایگاه «عین الاسد» به پناهگاه‌های القاعده فرار کرده‌اند. جعفر الحسینی، سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله عراق که مقرش در مرز عراق و سوریه یک شنبه شب مورد حمله هوایی ناشناس قرار گرفت دیروز در مصاحبه‌ای با شبکه المیادین گفته است حمله هوایی اخیر امریکا با هدف شکستن محاصره داعش در این منطقه بود، اما نتوانست آن را به دست بیاورد و به اهداف خود نرسید. به گزارش ایرنا، برخی منابع امریکایی با انکار دست داشتن واشنگتن در این حمله آن را کار تل‌آویو دانستند. الحسینی می‌گوید بعید نیست که این حمله کار اسرائیلی‌ها باشد، ولی با هماهنگی امریکایی‌ها صورت گرفته است. این مقام بلندپایه حشدالشعبی دلیل این حمله را موفقیت نیرو‌های مقاومت در قطع ارتباط پایگاه‌های امریکا با تروریست‌های سوریه به‌ویژه در پایگاه التنف در مرز سوریه و نیز کوتاه کردن دست امریکایی‌ها از بخش وسیعی از مرز عراق با سوریه دانست.
بلاتکلیفی تشکیل ائتلاف اکثریت
با نزدیک شدن به پایان دوره پارلمان کنونی عراق، شمارش معکوس برای خلاً قانون اساسی در عراق شروع شده است و گفته می‌شود که در صورت تشکیل نشدن ائتلاف اکثریت برای تشکیل کابینه عراق، ممکن است عراق وارد دوره‌ای از آشوب شود و بروز احتمالات مختلف را در پی داشته باشد. تحت چنین شرایطی، نوری مالکی اعلام کرد: ائتلاف دولت قانون برای تشکیل ائتلافی فراگیر جهت روی کار آمدن دولت اکثریت وارد عمل شده است. نوری مالکی، رئیس «ائتلاف دولت قانون» عراق هم روز گذشته به جرگه تلاش‌کنندگان برای تشکیل «فراکسیون بزرگ‌تر» پیوست و ائتلاف خود را ائتلافی جامع متشکل از اهل سنت، شیعه و کرد‌ها برای تشکیل دولتی خواند که اکثریت را دربر داشته باشد. مالکی در بیانیه‌ای که دفترش منتشر کرد، نسبت به ورود عراق به خلأ قانون اساسی پس از ۳۰ژوئن، زمان پایان دوره پارلمان کنونی ابراز نگرانی کرد و گفت: ائتلاف دولت قانون به دنبال تشکیل ائتلافی کامل متشکل از اهل سنت، شیعه و کرد‌ها برای تشکیل دولتی با اکثریت است. هرکس که به اکثریت اعتقاد دارد، یک شریک خواهد بود و هرکس که به آن اعتقادی ندارد می‌تواند طبق مکانیزم‌های دموکراسی به مخالفان بپیوندد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار