کد خبر: 913412
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
گفت و گوی «جوان آنلاين» با مجید ملانوروزی درباره تابلوهای مستهجن نمایشگاه «قاراچوخا اویان»
به تازگی نمایشگاهی از آثار نقاشی در تهران برپا شده است که مصداقی از مانور ترویج بی‌عفتی، برهنگی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به شمار می‌آمد در این نمایشگاه، تعدادی از نقاشیهایی از تصویر زنان برهنه‌ به نمایش درآمده است که حجابی شبیهِ مقنعه به سر دارند!

سرويس فرهنگي جوان آنلاين- بهنام صدقي: به تازگی نمایشگاهی از آثار نقاشی در تهران برپا شده است که مصداقی از مانور ترویج بی‌عفتی، برهنگی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام به شمار می‌آمد.
در این نمایشگاه، تعدادی از نقاشیهایی از تصویر زنان برهنه‌ به نمایش درآمده است که حجابی شبیهِ مقنعه به سر دارند!
بعد از رسانه اي شدن اين موضوع صبح روز گذشته سرانجام پس از مكرر پيگيري هاي رسانه اي، مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از از جمع آوري چهار تابلو ناهنجار از نمایشگاه «قاراچوخا اویان» خبر داد. از همين به سراغ او رفتيم و با او همكلام شديم.
ملانوروزي در گفت و گو با خبرنگار «جوان آنلاين» اذعان داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز نگارخانه ها را صادر مي كند و روال كار ما بدين ترتيب نيست كه ما خودمان مجوز هر اثري را بدهيم. اين در حالي است كه مسئوليت انتخاب آثار هنرمند با نگارخانه است و اگر نگارخانه نسبت به كاري يا اثري شبهه اي داشته باشد، آن را براي تائيديه براي ما ارسال مي كند و به نوعي ارشاد استعلام از ما مي گيرد و ما تا از صحت و سالم بودن اثر آگاه نشويم به آن مجوز نمي دهيم.
وي در پاسخ با اين سئوال كه آيا شما قبل از به نمايش گذاشتن اين آثار كه عنوان مستهجن لقب گرفته اند آنها را ديده بوديد، مي گويد: من نقاشی‌ های دنیا رستمی را که در قالب نمایشگاه «قاراچوخا اویان» در گالری ماه روی دیوار رفت اروتیک نمی دانم و نوع کار، طراحی و رنگ آمیزی کارها، روایی است نه اروتیک. با اينكه ما هيچ گونه دسترسي به اين قبيل آثار نداريم اما بنده قبل از هر چيز اين آثار را ديدم و به نوعي آنها برايم نشانگر موضوعات ضد ديني و جنسي نبودند اما به خاطر استفاده از طراحي هاي كودكي هنرمند اين آثار را ناهنجار تلقي كردم و همين طور هم شد.
ملانوروزي با اشاره به اينكه در حال حاضر اين آثار از نگارخانه ها و گالري ها جمع آوري شده اند ادامه مي دهد: اين آثار با پيگيري هاي رسانه اي تحت عنوان ناهنجار به جامعه و مردمي كه از آنها بازديد كرده بودند معرفي شدند. به همين خاطر بنده عصر روز گذشته سريعا دستور جمع آوري و برچيدن آنها را دادم و دوستان و همكاران عزيز ما هم زحمت كشيدند و اين آثار را جمع آوري كردند. بنده قبلا خودم از اهالي رسانه بودم و بارها كار رسانه اي و خبري كرده ام. به همين خاطر از شرافت كاري خبرنگاران و سبك بالان عرصه خبر اطلاع دارم و شخصا از رسانه ها جهت پيگيري هاي شان تشكر مي كنم و سپاسگزار پيگيري هاي رسانه اي خبرنگاران جهت جمع آوري آثار ناهنجار هستم. من معتقدم در اين آثار مذكور تكنيك، نوع بيان، رزومه هنرمند، و.... نشانگر مسائل اروتيك، جنسي، ضد ديني، مغاير با سبك ايراني - اسلامي و فحشا نبودند اما تا حد زيادي ناهنجار بودند.
ملانوروزی با بیان اینکه دنیا رستمی نقاش غیراسلامی و مستهجن نیست، گفت: ما پیشینه هنرمند را در نظر می گیریم، چرا که کارهای قبلی این هنرمند قابل قبول است و نمره منفی ندارد. البته از گالری ماه خواستیم تا آثار فیگوراتیو این هنرمند را از نمایشگاه جمع کنند و امروز نیز خودم به تماشای این نمایشگاه می روم تا اقدامات لازم را صورت دهم.
مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اين همكلامي خاطر نشان مي كند: امروزه ما در جامعه با خيل عظيمي از جوانان هنرمند رو به رو هستيم كه به خاطر افزايش آمار بيكاري و نبود و يا حتي كمبود شرايط استخدامي آنها ناچار به امرار معاش از طريق فروش آثار هاي متفاوت هنري هستند و معيشت شان هم از اين راه است اما متاسفانه به خاطر اينكه معمولا در نگارخانه ها فروش زياد نيست و تعداد محدودي از آثار خاص مورد بازديد علاقه مندان قرار مي گيرند اين شرايط براي هنرمند دردآور است. شايان ذكر است كه عمده بازديد كنندگان هم از دوستان خود هنرمندان هستند و شايد تعدادشان در مجموع به 30 نفر هم نرسد.

مجید ملانوروزی مدیر کل دفتر امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پايان اين مصاحبه تأكيد مي كند: جامعه اليت و تخصصي و همچنين نمايش عمومي براي مردم وجود ندارد. نگارخانه هاي ما خصوصي هستند و بازديد زيادي از آنها نمي شود. خيلي هم اشاعه فحشا در فضاي عمومي نبوده و اين اخبار هستند كه بيشتر به اين گونه مسائل و فضاها دامن مي زنند. معتقدم هر كسي از هنر تلقي خاص خود را دارد. به همين دليل بنده اين آثار را قبل از جمع اوري هم براي چندين هنرمند ارسال كردم تا پس از بررسي دقيق نظرشان را نسبت به آنها اعلام كنند. خيلي نگاه اروتيك به آثار نيست و اصلا تصاوير در اين تابلوها شهواني نبودند اما روايت هايي هست كه نبايد به ناهنجار بودن آثار ارسالي ختم شود و چون اين تابلوها از قوانين تبعيت نكرده بودند روز گذشته جمع آوري شدند. بايد بگويم اگر اين تابلو قرار بود كه در نمايشگاه هاي دولتي و عمومي و جشنواره ها و.... در معرض ديد عموم قرار بگيرند، به هيچ عنوان اجازه نمايش آنها را نمي داديم به خاطر سريعا نسبت به گوشزد آن به نگارخانه مربوطه اقدم كردم و به لطف دوستان خبرنگار و رسانه ها كه نقش بي بديلي در ياد آوري ايرادات و نواقص و معايب دارند اين آثار را از معرض ديد عموم جمع آوري كرديم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار