کد خبر: 913380
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
لیلا صوفی زاده

نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال گفت برای پیگیری اعزام دختران نوجوان‌مان به المپیک آرژانتین جلساتی را با مسئولان تاثیر گذار در این حوزه داشتیم و تا جایی که قوانین به ما اجازه بدهد تلاش می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در پی قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان و بالا رفتن انتظارات جامعه ایران از فدراسیون فوتبال مبنی بر تکرار موفقیت‌های این تیم و همچنین تلاش برای کسب چنین موفقیت‌هایی در سایر رده‌های ملی فوتبال و فوتسال بانوان گفت‌وگویی را با لیلا صوفی زاده عضو هیئت رئیسه و نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال داشتیم.

در این گفت‌وگو علاوه بر موضوع قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان در آسیا و دیدارهای مسئولان فدراسیون فوتبال و بازیکنان این تیم با مسئولان سایر نهادهای کشور از جمله اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، اعضای شورای شهر تهران، سازمان شهرداری‌ها و مسئولین سازمان صدا و سیما و همچنین تمایل مسئولان مختلف کشور برای پخش تلویزیونی ورزش بانوان؛  موضوعات دیگری چون زمان پرداخت پاداش قهرمانی تیم ملی فوتسال، آخرین وضعیت اعزام تیم ملی فوتسال نوجوانان دختر به المپیک آرژانتین و دیگر برنامه‌های این فدراسیون برای فوتبال بانوان مطرح شد.

متن این گفت و گو را در ادامه می‌خوانید:

انتظارات از تیم ملی فوتسال بانوان بالا رفته است

 موفقیت تیم ملی فوتسال بانوان حاصل هدفگذاری، برنامه ریزی و توجه فدراسیون فوتبال به ویژه سازمان تیم های ملی، کمیته فوتسال و کمیته بانوان و دیگر عوامل پشتیبان جامعه ورزشی است که به نوعی از حامیان این تیم محسوب می‌شوند و خوشبختانه ریاست فدراسیون رویکرد مثبت و توسعه ای را نسبت به آینده فوتبال و فوتسال زنان دارند.

با توجه به اینکه این قهرمانی دومین بار است که برای فوتسال زنان ما به دست می‌آید انتظارات و مطالبات جامعه را از موفقیت‌های آینده بیشتر کرده، در نتیجه مسئولیت  فدراسیون فوتبال هم برای ارتقاء سطح این تیم بیشتر شده است، در این زمینه مهمترین برنامه‌مان کاهش سطح فنی، تکنیکی و عملکردی بازیکنان به عنوان قهرمان آسیا با تیم های برتر دنیا از جمله برزیل، اسپانیا، پرتغال و روسیه است. همانطور که در بخش مردان می‌توانیم بر سکوی سوم جهان بایستیم این موضوع برای بانوانمان هم دور از دسترس نیست.

از آنجایی که مسابقات جهانی فوتسال از طرف فیفا به صورت رسمی برگزار نمی‌شود از آقای کفاشیان که رییس کمیته فوتسال آسیا هستند درخواست کردیم که با دیگر کنفدراسیون‌ها برنامه‌ای را پیش ببرند که این مسابقه‌‎ها به شکل رسمی و برابر با شرایطی که برای آقایان وجود دارد برای بانوان در سطح جهانی نیز مصوب و برگزار شود.

مسابقه‌های جام گل کوچک،  سال ۲۰۱۵در گوآتمالا برگزار شد و بازیکنان توانستند آنجا نیز خوب ظاهر شوند، اما اکنون با کسب این قهرمانی مقتدرانه انتظارات جامعه متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و اگر چنین مسابقاتی حتی به صورت غیررسمی برگزار شود تیم فوتسال بانوان باید بتواند حرفی برای گفتن و ایستادن بر سکوهای اول تا سوم داشته باشد.  بنابراین برنامه‌ریزی‌هایمان را پس از یک دور استراحت کوتاه برای این تیم از طرف کمیته بانوان و تحت نظارت سازمان تیم های ملی و کمیته فنی فوتسال پیش می‌بریم. اردوها را پیش بینی کرده‌ایم و کادر فنی می‌تواند با نظر سرمربی برنامه هایش را در جهت چشم اندازی که وجود دارد، پیش ببرد.

هر سال تورنمنتی در روسیه برگزار می‌شود و در دیدار برگشت فقط تیم روسیه به ایران می‌آید در این تورنمنت چهارجانبه ایران، روسیه و دو تیم دیگر که یکی از آن‌ها همیشه اسپانیا است به علاوه پرتغال که برای ۲۰۱۹ در این تورنمنت اعلام آمادگی کرده است، حضور دارند پس هر سال با بهترین تیم‌های دنیا بازی می‌کنیم، اما  باید بتوانیم در رقابت با تیمی مثل اسپانیا، پرتغال و اگر در آینده مسابقه‌ی دوستانه‌ای با برزیل داشته باشیم نتیجه‌ی مثبت از این بازی‌ها کسب کنیم.

در مورد سرمربی هم باید بگویم که خانم مظفر یکی از سرمربی‌های خوب در فوتسال و از مدرسین مطرح هستند که برای ادامه همکاری با ایشان مشکلی نمی بینم و باتوجه به اتمام قرارداد ایشان مجددا این موضوع در کمیته‌های ذیربط مطرح و در این مورد و دیگر همکاران کادر فنی تصمیم گیری می‌شود.

 

پاداش‌ها به زودی پرداخت خواهد شد

امور مالی فدراسیون فوتبال به محض اینکه پاداش وزارت ورزش به حسابش واریز گردد طی یک دوره‌ی زمانی کوتاه مدت این پاداش‌ها را به بازیکنان می‌دهد. یعنی در اولین فرصتی که پاداش به حساب فدراسیون فوتبال واریز شود در کمترین مدت زمانی این پاداش‌ها به تیم داده می‌شود. پاداشی هم که خود فدراسیون در نظر می گیرد بعد از مسابقات جام جهانی و در جلسات هیئت رئیسه ای که خواهیم داشت طرح می‌شود و در دستور کار پرداخت قرار می‌گیرد.

هر پاداشی واریز شود حساب و سند مشخص دارد و کسی نمی‌تواند آن را جابه جا کند، هر چیزی سهم مشخصی دارد.  وقتی پاداش در شورای برون مرزی مطرح می‌شود هم وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون پروتکل خودش را دارد.

میزان پاداش هم برابر با مبلغی است که برای آقایان در مسابقه های آسیایی در نظر گرفته شده است و همان میزان هم با دستور ریاست محترم فدراسیون به بانوان تعلق خواهد گرفت.

پاداش  بازی‌های داخل سالن ترکمنستان  مربوط به بازی‌های داخل سالن المپیک آسیایی و زیر نظر کمیته ملی المپیک بود که در برنامه وجود دارد و به دلیل مشکلاتی که در فرآیند ارسال لیست وجود داشت، در دست انجام است و با برطرف شدن مشکل و انجام دستور مربوطه اهدا پاداش این بازی‌ها در برنامه‌ها هست و انجام خواهد شد.

 

فدراسیون  فوتبال برای پخش فوتسال بانوان برنامه دارد

تقدیری که مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، سازمان شهرداری‌ها، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ، صدا و سیما و بخش خصوصی بهمن موتور از تیم ملی فوتسال بانوان داشتند همه به نوعی قدردانی و تقدیر از زحمات بازیکنان، کادر و مدیریت تیم بود که  باعث شادی ملت ایران شدند و توانستند امید و نشاط را برای نسل جوان و ورزش دوستان به ارمغان بیاورند و باعث سربلندی همه جامعه ورزش شوند.

این ارگان‌ها  تلاششان بر قدردانی، نگاه مثبت با رویکرد حمایتی نسبت به قهرمانی این تیم بود. سازمان صدا و سیما و ریاست این سازمان به تصویر کشاندن و حمایت رادیو ورزش از فوتسال بانوان را به عنوان برنامه‌هایی که می‌تواند در آینده  باعث دیده شدن  و پیشرفت ورزش زنان شود را مطرح کردند و امیدواری دادند که در آینده اینگونه افتخارآفرینی‌ها با حفظ حجاب در میدان‌های بزرگ ورزشی انعکاس بیشتری را در رسانه ملی خواهد داشت.

فدراسیون همیشه پیگیری خود را برای به تصویر کشیدن ورزش زنان در این بخش داشته است  اما در این مورد سازمان صدا و سیما با دیگر نهادهای مرتبط از جمله وزارت ورزش و جوانان و دیگر حوزه های مرتبط باید بتوانند به یک نتیجه قطعی برای پخش مسابقه‌ها بویژه در سطوح آسیایی و جهانی برسند.

پخش بازی‌های آسیایی جاکارتا هم از اولویت‌های برنامه‌های وزارت ورزش است که بتواند این رویداد را از رسانه ملی پخش کنند، اما پیروزی تیم ملی فوتسال بانوان و بازتابی که در کل دنیا داشت مسئولیت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را در مقابل پخش مسابقاتی به این بزرگی، سنگین کرده  است و احتمالا آنها هم برنامه هایی برای تحقق این موضوع در پروتکلشان تعیین خواهند کرد. فدراسیون فوتبال هم برای پخش فوتسال بانوان برنامه‌ای را از طریق دیگر دنبال می‌کند.

 

حاشیه‌های پیراهن یار دوازدهم صدا و سیما

پیراهن یار دوازدهم هدیه ای از طرف فدراسیون فوتبال و تیم ملی فوتبال آقایان بود که به رئیس سازمان صداو سیما اهدا شد اما چون همزمان با دعوت از تیم ملی فوتسال زنان ما بود بعضی به اشتباه این پیراهن را اهدایی تیم زنان دانستند و حاشیه هایی ایجاد شد البته رسانه‌ها تاحدودی کم لطفی به خرج دادند. همین پیراهن یار دوازدهم را به شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم سیاسی و اجتماعی تقدیم کردیم؛ در شب تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی به آقا سیدحسن خمینی هم  همین پیراهن اهدا شد و همان شب هم تیم فوتسال بانوان در آن ضیافت افطار حضور داشتند.

 

پیگیر مشخص شدن وضعیت حضور دختران نوجوانمان هستیم

 پیگیری اعزام تیم ملی فوتسال دختران نوجوان به المپیک آرژانتین ادامه دارد و هنوز از حضور در المپیک قطع امید نکرده‌ایم. باید بگویم که قوانین را فدراسیون بین المللی هر رشته‌ی ورزشی که برای فوتبال فیفا است به همراه IOC از قبل تنظیم و مواردی را مطرح می کنند و نمایندگان فدراسیون ها و کنفدراسیون ها در جلسات مختلف حضور پیدا می‌کنند و تصمیمی از زوایای مختلف گرفته می‌شود که کشورها را محدود به اعزام یک تیم می‌کند حتی اگر هر دو تیم آقایان و بانوان آن کشور در یک رشته مدال طلا  کسب کنند. به این دلیل که امتیاز حضور به دیگر کشورهایی که موفق به کسب مقام اول یا دوم نشدند، تعلق گیرد تا آنها نیز بتوانند حضور در المپیک را تجربه کنند و از توسعه آن رشته ورزشی در کشور مربوطه حمایت گردد و انگیزه برای تقویت آن رشته در کشورشان داشته باشند. در نتیجه شرایط را برای  کشورهایی چون ایران که در بخش بانوان و آقایان مدال کسب کردند، سخت کرده است. تیم مردان قبل از بانوان معرفی شد و ما دنبال راهکاری برای حضور تیم ملی بانوان نوجوانمان در این رویداد هستیم.

معیارهای مختلفی برای معرفی تیم‌ها وجود دارد اما این موضوع که شانس پسران نوجوان برای کسب مدال بیشتر از ‌دختران است پس بهتر است پسران معرفی شوند درست نیست چرا که پیش بینی این موضوع در برابر تیم های مطرح دنیا کار سختی است و در حال حاضر بحث تقدم و تاخر زمانی در ثبت تیمی که باید حضور پیدا کند مطرح است، علاوه بر این با توجه به سابقه ای که در فوتسال زنانمان داشتیم احتمال درخشیدن دختران نوجوانمان هم وجود دارد اما نمی‌توانیم چیزی را پیش بینی کنیم.

برای پیگیری این موضوع جلساتی را با مسئولان تاثیر گذار در این حوزه از جمله  نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک، خانم دکتر محمدیان، آقای تاج و آقای کفاشیان داشتیم تا جایی که قوانین به ما اجازه بدهد پیگیر محقق شدن آرزوی دختران نوجوانمان هستیم.

 

 هدف تیم جوانان سرمایه سازی  برای بزرگسالان

سرمایه سازی برای تیم ملی فوتسال بزرگسالمان از مهمترین اهداف تیم دختران نوجوانمان است که با نام جوانان فعالیت می کند یعنی بازیکنانی را در رده‌ی نوجوانان و جوانان تربیت می‌کند. در بعضی از کشورهای آسیایی در این رده‌ی سنی تیم ملی فوتسال شکل نگرفته و ایران جز اندک کشورهایی است که تیم ملی جوانانش در قالب نوجوانان و جوانان تشکیل شده است.

دو سال از فعالیت این تیم می‌گذرد  اما با توجه به قهرمانی‌ای که تیم ملی فوتسال بزرگسالان در سال ۲۰۱۵ کسب کرد، مسئولیت فدراسیون فوتبال،  کمیته بانوان و کمیته فوتسال سنگین‌تر شده است که در نهایت تصمیم به تشکیل تیم ملی فوتسال نوجوانان  با هدف حضور در المپیک و سرمایه سازی برای رده‌ی بزرگسالان گرفته شد به همین دلیل بازی های آماده سازی برای این رده در برنامه هایمان وجود دارد.

 

بازی با رقیب به صلاح تیم ملی فوتسال بزرگسال بانوان نبود

دلیل اینکه قبل از مسابقه‌های جام ملت‌های فوتسال زنان آسیا با وجود حضور تایلند در ایران بازی با آنها انجام نشد این بود که تایلند رقیب آسیایی‌مان بود و  صلاح ندانستیم با آنها بازی کنیم در نتیجه مسابقه برگزار نشد اما بازی با این تیم یکی از اولویت‌های تیم ملی جوانمان بود که موفق به انجام آن  شد.

زمانی که در مسابقه‌های روسیه شرکت می‌کنیم چگونه آنها بازی با تیم‌های اسپانیا و چک را برایمان فراهم می‌کنند؟ ولی وقتی ما در ایران یک مسابقه برگزار کردیم چه دلیل دارد که ذهن رسانه ها را مشغول کند؟ تایلند مرداد سال گذشته از ما برای حضور در کشورش دعوت کرد که سه بازی دوستانه  انجام دادیم حتی تایلند بازی با میانمار را در کشور خودشان برای ما تدارک دید. به هر حال در جبران محبت آنها شرایطی به طور غیرمنتظره پیش آمد در نتیجه بازی با اوکراین را در برنامه هایشان گنجاندیم.

 

خبرنگاران حامیان واقعی ورزش

خبرنگاران و عکاسان را همیشه به عنوان حامیان اصلی خودمان دیدیم که سعی کردیم در شرایطی خوب در مسابقه‌ها حضور داشته باشند. بحث محدودیت‌هایی که در بازی‌های تدارکاتی قبل از مسابقات قهرمانی آسیا پیش آمد، بخشی از آن به ما برنمی گردد شاید بسترمناسبی فراهم نبوده است مثلا عده‌ای راجع به خبرنگاران در بازی ایران و روسیه که در یکی از سالن‌های ورزشی دانشگاهی برگزار شد، انتقاد داشتند که به نظرم فضای سالن شرایط مساعدی برای کار عکاسان به صورت حرفه ای نبود که بتوانند از زوایای مختلف نقش آفرینی بازیکنان را به تصویر بکشند. اما آنها را در کنار خودمان می بینیم و فکر می‌کنم در آینده با توجه به اینکه هدف آنها هم شکوفایی این رشته‌ها است بتوانیم تعامل بیشتری با هم داشته باشیم.

در بازی‌های تدارکاتی قبل از مسابقات قهرمانی آسیا که محدودیت‌های برای حضور تماشاگران در سالن مسابقه وجود داشت به یک مسابقه دوستانه برابر تیم اوکراین برمی‌گردد که با نظر کادر فنی قرار بود آن بازی  بدون تماشاگر برگزار شود و دلیلشان برای این کار ایجاد فضای رقابت در تایلند بود که چیزی به نفع آنها نیست نه تماشاگری وجود دارد و نه شرایطی که بازیکنان را از نظر انگیزشی تشویق کند.  به همین دلیل از حضور تماشاگران و دیگران جلوگیری به عمل آمد.

 

اراده‌ی واحدی برای تقویت فوتبال بانوان وجود دارد

رویدادهای پیش روی تیم ملی فوتبال بانوان، رقابت‌های ۲۰۲۰ توکیو و ۲۰۲۱ مقدماتی آسیا است. در این زمینه چشم انداز و برنامه بلند مدت نشان می‌دهد که اراده واحدی برای تقویت تیم ملی فوتبال بزرگسالمان وجود دارد و تلاش بر این شد که تیم سه سال و نیم قبل از این رویدادها تشکیل شود. فاصله بین تیم های فوتبال و فوتسال ما بسیار است به این دلیل که تیم‌های فوتبالی فعال در آسیا قدمت دیرینه و شرایط متفاوتی نسبت به فوتسال زنان دارند پس نمی‌توانم بگویم در شرایط برابر به رقابت می‌پردازند. فوتسال زنان در سالن سرپوشیده برگزار می‌شود و شرایط بهتری برایشان فراهم بود که توانستند با کمک خدا و تلاش خودشان موفقیت هایی را کسب کنند هر چند اثر حضور مربیان خارجی در ایران طی سنوات گذشته بر روند پیشرفت این نسل مشخص است. 

در فوتبال بانوان جایگاه دوازدهم آسیا را داریم و با تیم هایی مثل کره شمالی، استرالیا، ژاپن و چین و ویتنام فاصله داریم بنابراین تلاش بسیاری لازم است و راه کوتاهی نیست که بتوان یک شبه آن را طی کرد. باید در آینده بتوانیم ادعایی برای صعود از گروهمان و صعود به فینال آسیایی و پس از گذر از این مرحله حرفی برای ورود به جام جهانی که آرزوی هر دختر فوتبالیست محجب ایرانی است، داشته باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار