کد خبر: 913319
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۱
متخلفان سود هزار میلیاردی می‌برند و مردم حرصش را می‌خورند
درست در زمانی که وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد در حال انداختن توپ به زمین دیگری بودند تا نقش خود را در واردات غیرقانونی ۵هزار خودروی خارجی توجیه کنند، رئیس سازمان بازرسی کشور از هک‌شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو خبر داد.
بهناز قاسمی
درست در زمانی که وزارتخانه‌های صنعت و اقتصاد در حال انداختن توپ به زمین دیگری بودند تا نقش خود را در واردات غیرقانونی ۵هزار خودروی خارجی توجیه کنند، رئیس سازمان بازرسی کشور از هک‌شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو خبر داد. هر چند که وزارت صنعت این خبر را تکذیب کرد، اما روز گذشته روابط عمومی سازمان بازرسی نیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که متخلفان واردات غیرقانونی این خودرو‌ها شناسایی شده‌اند و به زودی محاکمه می‌شوند. در این میان مناقشه بین دو سازمان مسئول درباره روش تخلف در ثبت‌سفارش، اصل موضوع را به حاشیه برده و در فضایی که متخلفان سود هزارمیلیاردی برده‌اند، حقوق مردم و مصرف کنندگان نادیده گرفته شده است.
هر روز که می‌گذرد ماجرای واردات غیرمجاز خودرو وارد مرحله جدیدی می‌شود، دی‌ماه سال گذشته، زمانی که واردکنندگان، دولت و فعالان بازار به‌دنبال برگشت تعرفه واردات خودرو در سال ۹۵ بودند، انجمن واردکنندگان خودرو از تخلفی بزرگ در این حوزه خبر داد و اعلام کرد، در مدت بسته‌بودن سایت ثبت‌سفارش هزاران خودرو به صورت غیرقانونی ثبت‌سفارش شده و وارد کشور شده‌اند.
همزمان با این انتشار این خبر، سود هزارمیلیاردی این متخلفان نیز فاش شد، چرا که قیمت خودرو‌های خارجی، رشد ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی داشت و با ورود این خودرو‌ها به کشور حدود ۱۰۲ هزارمیلیارد تومان به جیب متخلفان رفت.

ادعای هک‌شدن سایت و تکذیب وزارت صنعت

حال بعد از مدت‌ها سکوت رئیس سازمان بازرسی کشور در مورد تخلف واردات خودرو اظهارنظر کرد. ناصر سراج درخصوص هک‌شدن سایت ثبت‌سفارش خودرو گفت: خودرو‌های وارداتی به واسطه هک‌شدن سایت سازمان توسعه تجارت وارد کشور شدند. وی افزود: متأسفانه سایت وزارت صنعت هک شد و حدود ٥هزار خودرو مدل بالا و گرانقیمت وارد کشور شد که از این تعداد حدود ٤هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است که امیدواریم در این خصوص نیز تصمیم‌گیری شود.
البته وزارت صنعت ضمن تکذیب هک‌شدن سایت ثبت‌سفارش اعلام کرد که در مجموع ۶ هزار و ۴۸۱ خودرو با تخلف واردکنندگان و سامانه ثبت سفارش، به گمرکات کشور وارد شده است که از این تعداد هزار و ۹۰۰ خودرو ترخیص شده و مابقی خودرو‌ها همچنان در گمرک مانده است. اکنون افکار عمومی این درخواست را مطرح می‌کند که وزارت صنعت باید مشخص کند که چگونه برخی‌ها به سایت ثبت‌سفارش واردات خودرو وصل شده‌اند و توانسته‌اند بدون دردسر و وقت اضافی نسبت به ثبت‌سفارش، واردات و ترخیص خودرو اقدام کنند. شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که برخی از سازمان‌های نظارتی وزارت صنعت نیز در این تخلفات دخالت داشته‌اند و تعدادی از متخلفان نیز بازجویی شده‌اند.

نظر کارشناسان آی تی

کارشناسان معتقدند، سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مرجعی که دادخواهی مردم را باید به صورت قاطع دنبال و به نتیجه برساند، نقش مهمی در ایجاد سرمایه اجتماعی دارد و بنابراین هر نوع اطلاع‌رسانی را باید براساس همین اصل مهم در دستور کار قرار دهد. اینکه خبری بدون پشتوانه کارشناسی و فنی از این سازمان اعلام عمومی و سپس تکذیب شود، نه تنها افکار عمومی را نسبت به این سازمان دچار تردید می‌کند، بلکه ممکن است در آشفته بازار فعلی خودرو نیز تأثیر گذاشته و برخی به نفع خودشان سودجویی کنند. اگرچه انتظار می‌رفت با تأیید بروز تخلف در واردات خودرو از سوی عالی‌ترین مسئول مربوطه در وزارت صنعت و سایر سازمان‌های نظارتی، هر چه زودتر شاهد شناسایی و برخورد با متخلفان مربوطه باشیم. اما اظهارات اخیر رئیس سازمان بازرسی کل کشور و واکنش وزارت صنعت به آن، موضوع را وارد مسائل حاشیه‌ای کرد.
مهدی رضاپور کارشناس حوزه آی تی در گفت‌و‌گو با «جوان» در این خصوص گفت: هک‌شدن سامانه ثبت‌سفارش غیرممکن است، چراکه این سامانه چند لایه بوده و دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست، علاوه بر این پروسه واردات خودرو به مستندات فراوانی برای ترخیص نیاز دارد که هک‌شدن یک بانک اطلاعاتی و دسترسی یکجا به این اسناد و مدارک ناممکن است. وی افزود: اینکه سایت ثبت‌سفارشی هک شود و مسئولان در خصوص آن اطلاع‌رسانی نکنند نیز جای سؤال است، چگونه می‌شود موضوع به این مهمی را پنهان کنند و بعد از ۱۱ ماه علنی شود. وی افزود: به نظر می‌رسد، انتشار این اخبار غیر فنی نوعی فرافکنی بوده و ضرورت دارد که کارشناسان وزارت ارتباطات درخصوص این موضوع اطلاع‌رسانی کنند.

اطلاعیه سازمان بازرسی

همچنین روزگذشته سازمان بازرسی کل کشور هم در پاسخ به مواضع روزگذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت، اطلاعیه‌ای صادر و با تأکید مجدد بر هک‌شدن سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اظهارات رئیس این سازمان مبنی بر هک‌شدن سایت وزارت صنعت، براساس نامه رسمی ارسالی از سوی رئیس سابق گروه ثبت‌سفارش خودرو‌های خارجی سازمان توسعه تجارت ایران (وزارت صنعت، معدن و تجارت) به این سازمان صورت گرفته است و به مسئولان امر (وزارت صنعت، معدن و تجارت) هم توصیه کرد که از «فضاسازی‌های بی‌مورد در این خصوص پرهیز کنند.»
در این شرایط مناقشه در گرفته بین دو سازمان مسئول درباره روش تخلف در ثبت‌سفارش و واردات غیرقانونی خودرو، اصل موضوع را به حاشیه برده و شاید خیال متخلفان این پرونده را نیز راحت کرده باشد، زیرا دو سازمان مسئول به جای آنکه با همیاری یکدیگر به دنبال خشکاندن ریشه‌های فساد در روند واردات خودرو باشند به مجادلات حاشیه‌ای روی آورده‌اند. در حالی که هک‌شدن سایت وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت موضوع اصلی نیست، بلکه مهم این است که در روز روشن چند هزار دستگاه خودرو با ثبت‌سفارش جعلی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شده است و با وجود گذشت چندین ماه از کشف این فساد، باید تاکنون مجرمان اصلی در هر جایی که هستند شناسایی، به مردم معرفی شوند و با آن‌ها برخورد شود، نه آنکه مناقشه بر سر حاشیه‌ها و فرعیات، اصل موضوع را به حاشیه ببرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار