کد خبر: 913221
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
جام 21

با استفاده از سیستم فن‌آوری بازبینی تصاویر تاکنون در ۱۳ بازی هشت پنالتی اعلام شده است.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از آس، برای نخستین‌بار در تاریخ جام جهانی از سیستم فن‌آوری بازبینی تصاویر (VAR) در روسیه استفاده شد. استفاده از این فن‌آوری در نخستین بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ آشکار بود و تاثیر مستقیمی در برخی از نتایج داشت. پس از انجام ۱۳ بازی داوران ۸ پنالتی‌ از طریق VAR اعلام کردند.

اما نکته قابل توجه مقایسه با جام‌های جهانی دیگر است که میستر چیپ، کارشناس فوتبال در این باره در توییترش توضیح داد: در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل پس از گذشت ۲۵ بازی، هشت پنالتی‌ اعلام شد. این موضوع در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در سی و پنجمین بازی اتفاق افتاد و در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان پس از انجام ۴۰ بازی، هشت پنالتی‌ گرفته شد. این نشان از تاثیر VAR است.

چهار سال پیش در جام جهانی برزیل نیاز بود تا دو برابر این بازی‌ها انجام شود تا هشت پنالتی‌ اعلام شود. اگر کمی دورتر برویم یعنی ۱۲ سال پیش، در آلمان پس از ۴۰ بازی هشت پنالتی‌ اعلام شد. این رقم در آفریقا به ۳۵ بازی رسید.

نخستین پنالتی‌ جام جهانی ۲۰۱۸ در چهارمین بازی دیده شد. ناچو در محوطه جریمه روی کریستیانو رونالدو خطا کرد (دیدار ‌اسپانیا و پرتغال). با این حال داور برای اعلام این پنالتی‌ به VAR نیاز نداشت. خطا کاملا آشکار بود و داور به نفع پرتغال پنالتی‌ گرفت.

VAR در ادامه‌ تاثیرگذار بود. ویدئو چک پیش از جام جهانی مورد انتقاد قرار می‌گرفت اما پس از دیدار فرانسه و استرالیا دیدگاه‌ها نسبت به این فنآوری عوض شد. در نیمه دوم این دیدار آنتوان گریزمان در محوطه جریمه بر زمین افتاد و داور آن را پنالتی‌ ندانست. داورانی که از طریق سیستم‌های بازبینی این صحنه را مشاهده کردند داور را از خاطای انجام شده آگاه کردند. در نهایت او به نفع فرانسوی‌ها یک پنالتی‌ گرفت. چهار ‌دقیقه بعد ساموئل امتیتی برای توقف توپ از دستانش استفاده کرد اما داور در اعلام دومین پنالتی‌ ابهامی نداشت.

در ادامه‌ این بازی دوباره تکنولوژی باعث شد تا فرانسوی‌ها به گل پیروزی برسند. ضربه پل پوگبا از خط عبور کرده بود و داور برای مطمئن شدن از این قضیه تنها به مچ دستش نگاه کرد.

آرژانتین فرصت داشت از طریق پنالتی سه امتیاز بازی برابر ایسلند را کسب کند. متسا رئی زمین افتاد و مارکینیاک لهستانی پنالتی اعلام کرد. با این حال مسی نتوانست این توپ را به گل تبدیل کند.

در دیدار کرواسی و نیجریه دوباره از VAR استفاده شد. در محوطه جریمه اکونگ روی ماریو مانزوکیچ خطا کرد و لوکا مودریچ به راحتی توانست گل پیروزی کرواسی را به ثمر برساند.

پرو می‌توانست به رویایش در جام جهانی با خطا روی کوئوا در محوطه جریمه نزدیک شود. این بار باکاری گاساما برای اعلام پنالتی‌ از همکارانش برای بازبینی تصاویر مشورت گرفت. با این حال ضربه بازیکن پرو به بیرون رفت.

اتفاق جنجالی در دیدار سوئد و کره افتاد. ویکتور کلاسن، در محوطه جریمه بر زمین افتاد اما یوئل آگیلار به این اتفاق اهمیتی نداد و دستور به ادامه‌ بازی داد. بازیکنان کره به سمت دروازه‌ سوئد ضد حمله زدند و زمانی که به محوطه جریمه حریف رسیدند، داور با هشدار VAR بازی را متوقف کرد. معلوم نبود در ادامه‌ چه اتفاقی قرار بود رخ بدهد ولی توقف بازی به مذاق مهاجمان کره خوش نیامد، در نهایت آگیلار به نفع سوئد پنالتی‌ اعلام کرد.

تونس پس از خطا روی بن یوسف در محوطه جریمه به یک پنالتی دست یافت و توانست برابر انگلیس مساوی کند (در پایان بازی با نتیجه دو بر یک به نفع تیم اروپایی پایان یافت). ابتدا ویلمار رولدان پنالتی‌ را اعلام کرد و پس از مشاهده تصاویر مشخص شد تصمیمش درست است.

هشت پنالتی‌ در ۱۳ بازی اعلام شد. در همه آن‌ها نیازی به چک کردن دوباره تصاویر نبود اما تکنولوژی وجود دارد تا داوران با خیال راحت پنالتی‌ اعلام کنند. VAR می‌تواند کار را برای داوران راحت کند. با حضور این فن‌آوری همه چیز عوض شده است. هنوز اشتباه‌های جزئی وجود دارد اما با گذشت زمان این اشتباه‌ها نیز دیگر دیده نخواهد شد. بیش از این که این رقابت‌ها جام پنالتی‌ها باشد، جام VAR است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار