کد خبر: 913218
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
بیش از ۴۰۰ مدرسه کانکسی و کاهگلی در آذربایجان غربی وجود دارد
سال گذشته بود که با پایان سال تحصیلی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اعلام کرد «بیش از ۴۰۰ مدرسه کانکسی و کاهگلی در آذربایجان غربی وجود دارد که ارومیه از این حیث جزو محروم‌ترین شهرستان‌هاست.» چنین تصور می‌شد که در طول تابستان ۱۳۹۶ و قبل از آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از مشکلات رفع شود...
سجاد مرسلی
اما حالا و با گذشت درست یکسال از آن روز‌ها مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو وجود مدارس کانکسی در ماکو را ضعف بزرگی برای منطقه عنوان و اعلام کرده آماده است برای رفع این معضل همکاری‌های لازم را داشته باشد.

سال ۹۶ در آذربایجان غربی به عنوان پایان استانداردسازی مدارس اعلام شده بود و قرار بود تا پایان سال گذشته دیگر مدرسه غیر استانداردی وجود نداشته باشد.  البته این قول را مدیرکل سازمان تجهیز و نوسازی مدارس آذربایجان‌غربی داده بود و با اشاره به سیستم‌های گرمایشی مدارس گفته بود: «در ۲ هزار و ۷۰۰ مدرسه در استان سیستم گرمایشی سنتی دایر است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۹۶ استانداردسازی شده و به سیستم‌های گرمایشی موتورخانه یا پکیج مجهز می‌شوند.»

قهرمان رحمانی با تأکید بر تبدیل مدارس کانکسی به دائمی نیز خاطرنشان کرد: «۲۳ میلیارد برای این طرح مصوب شده بود که ۳۵ درصد تخصیص یافت و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای تبدیل مدارس کانکسی به ساخت و ساز انجام شده است.» همچنین در سال گذشته اعلام شد که در آذربایجان غربی حدود ۳۰۰ مدرسه به صورت کانکسی در حال فعالیت است که پیگیری‌ها برای تبدیل مدارس کانکسی به ساخت و ساز ادامه دارد.

فقط ۳ ماه تا مهر ۹۷ مانده
 
براساس گزارش‌ها در شهر اشنویه ۵ مدرسه کانکسی وجود داشت که با افتتاح مدارس ۶ کلاسه ساختمانی تمام مدارس کانکسی جمع‌آوری شدند. همچنین ۳۲ مدرسه در شهرستان خوی با مشارکت سازمان نوسازی مدارس و خیران مدرسه ساز در دست اجراست.  سال ۹۶ به پایان رسید و سال تحصیلی آن هم به خاطره‌ها سپرده شد، اما گویی هنوز داستان مدارس کانکسی و کاه‌گلی ادامه دارد.

روز گذشته مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو وجود مدارس کانکسی در ماکو را ضعف بزرگی برای این منطقه عنوان و اعلام کرد آماده است برای رفع این معضل همکاری‌های لازم را داشته باشد.  غلامرضا سلیمانی گفت: «سرنخ حل مشکلات کثیری که جامعه دامن‌گیر آن است را باید از ریشه آن که آموزش و پرورش و نهاد‌های دخیل در این بحث است پیگیری کرد.» وی نقش آموزش و پرورش را در توسعه منطقه آزاد ماکو حول محور توسعه دانش بنیان عنوان کرد و افزود: «ایجاد رشته‌های فنی و حرفه‌ای مطابق با ظرفیت‌های موجود در منطقه از جمله ترانزیت، گردشگری،‌ای تی و ... جزو اهم برنامه‌هاست.»

سلیمانی با اشاره به پتانسیل‌های موجود در منطقه آزاد ماکو ادامه داد: «آموزش و پرورش می‌تواند در زمینه گسترش بوم گردی که یکی از ظرفیت‌های بالقوه این منطقه به‌شمار می‌رود نقش کلیدی ایفا کند. اما در این میان وجود مدارس کانکسی در منطقه آزاد ماکو یک ضعف و مشکل است که سازمان در راستای کمک به رفع این معضل همکاری لازم را خواهد کرد.» امروز باز هم ادعا می‌شود که حذف مدارس کانکسی و جایگزین کردن مدارس ثابت برای تحصیل دانش‌آموزان شهری و روستایی از اولویت‌های در دست اقدام اداره کل نوسازی، توسعه وتجهیز مدارس است. اما تا این مدارس حذف نشوند و دانش‌آموزان در زیر سقف مدارس نوساز ننشینند، نمی‌توان به حرف‌ها دل خوش کرد.

تا مهر ماه ۹۷ هم چند ماه بیشتر باقی نمانده است. چند ماهی که شاید لبخند شادی را به لب‌های دانش‌آموزانی برساند که سال‌هاست سرما و گرمای طاقت فرسای اتاقک‌های آهنی را تحمل می‌کنند تا شاید روزی فرد مفیدی برای جامعه خود باشند. همان فردی که بار‌ها و بار‌ها رویاهایشان را مرور کرده و در موضوع انشاء کلاس که از آن‌ها می‌پرسد «می‌خواهید در آینده چه کاره شوید» شرح می‌دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار