کد خبر: 913187
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
سخنگوی دولت با بیان اینکه قابل قبول نیست به آمریکایی که رئیس جمهورش قابل اعتماد نیست پیام بدهیم که می‌خواهیم مذاکره کنیم، گفت: کسانی که برای مذاکره با آمریکا نامه نوشته‌اند عقل سیاسی ندارند.
جوان آنلاین: محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز (سه شنبه) در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت: دومین جلسه شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه صبح امروز با حضور روسای قوای سه گانه برگزار شد.

وی افزود: برای پاسخگویی به نیاز‌های جدید فضای تحریمی کشور نیاز است سه قوه در هماهنگی نزدیک و مشترک، مسائل را رصد و تصمیمات مناسب را باتوجه به توانمندی‌های سه قوه اتخاذ کنند.

نوبخت ادامه داد: دومین جلسه با حضور روسای سه قوه در دفتر رئیس‌جمهور برگزار و تصمیمات مناسبی اتخاذ شد. پیش‌بینی می‌کنیم اگر این جلسات به صورت منظم برگزار شود، می‌توانیم از ظرفیت بزرگ کشور در یک اقدام هماهنگ برای کم اثر کردن تحریم‌ها استفاده کنیم. مقام معظم رهبری نیز فرمودند که از مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا حمایت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه موضوع جلسه امروز معطوف به حمایت از بازار سرمایه و بورس بود، تصریح کرد: خوشبختانه در هفته گذشته نقدینگی به جای اینکه به سمت تقاضای ارز و سکه برود، به سمت بازار سرمایه رفت که در نتیجه آن تولید و عرضه رونق پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: فقط عوامل روانی است که بعضا باعث تشدید شرایط در کشور می‌شود در حالی که ظرفیت کشور در زمینه منابع بیشتر از مصارف است؛ اما احساس ناامنی باعث ایجاد تقاضای غیر واقعی می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به آخرین گزارشات از منابع ارزی و ریالی، اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تا ٢٧ خردادماه، ٢٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار ارز تخصیص داده شده که از این میزان ٣/٥ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی، ٩٩٨ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و ١٦ میلیارد دلار برای سایر کالا‌ها تخصیص داده شده است.

وی افزود: از این میزان ٩ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار پرداخت شده که به تفکیک ٢ میلیارد و ٨٢ میلیون دلار آن برای کالا‌های اساسی، ٧٢٨ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی و ٧ میلیارد دلار برای سایر کالا‌ها پرداخت شده است.

کسانی که برای مذاکره با آمریکا نامه نوشته‌اند عقل سیاسی کاملی ندارند

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص نامه برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر مذاکره مستقیم با آمریکا، اظهار داشت: در شرایطی که توسط یک فرد معلوم الحال علیه کشور ما رجزخوانی می‌شود، باید همگی با هم همکاری و هماهنگی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: قابل قبول نیست که به آمریکایی که رئیس جمهورش قابل اعتماد و اطمینان نیست پیام بدهیم که می‌خواهیم مذاکره کنیم. اینکه عده‌ای در این زمینه نامه می‌دهند و چنین توصیه‌ای به این ملت مقاوم می‌کنند، نشان می‌دهد عقل سیاسی کاملی ندارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه شرایط منابع ریالی کشور را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بعنوان مثال در سه ماه نخست سال گذشته ما ١٩٢ میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم در حالی که در مدت مشابه امسال ٢٢ هزار و ٣٨٦ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نوبخت افزود: در سال جاری ٩٣/٥ درصد افزایش منابع ریالی داشتیم و منابع حاصل از فروش نفت نیز ٧٧/٤ درصد افزایش داشت که حتی ٢١ درصد بیشتر از پیش‌بینی ما بود.

سخنگوی تاکید کرد: امروز در حالی ما را بعنوان یک قدرت نافذ در منطقه می‌دانند که تمام تلاششان با محاصره‌ها این بود که ما قدرتمند نباشیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون تصمیمات ستاد اقتصاد مقاومتی برای حمایت از کالای ایرانی، گفت: این موضوع امروز در جلسه شورای عالی سه قوه مورد بحث قرار گرفت، اما نیازمند کار کارشناسی دقیق در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

وی در خصوص نامه جمعی از اصلاح طلبان برای مذاکره با آمریکا، تصریح کرد: این نامه از یک سو نمادی از آزادی سیاسی در داخل است که افراد آنچه به ذهنشان می‌رسند را چه درست و چه نادرست می‌توانند بیان کنند. نظام نشان داده هر زمان که برای پیشرفت منافع ملی نیاز به مذاکره است پای آن بنشیند که برجام نمونه‌ای از آن است.

نوبخت افزود: در شرایط فعلی و با حضور کسی که مذاکرات قبلی را بی اعتبار می‌داند و با این شیوه با یک ملت صحبت می‌کند قطعا هیح کشوری با چنین فردی مذاکره نخواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه موضع ما این است که امروز زمینه مذاکره با چنین فردی وجود ندارد، اظهار داشت: ما با طرف‌های مختلف مانند اتحادیه اروپا در خصوص برجام مذاکره می‌کنیم و اصل و نفس مذاکره را برای منافع ملی ابزار موثری می‌دانیم.

وی تاکید کرد: امنیت ملی زمینه‌ای برای مذاکره نیست و هیچ افکار عمومی از مذاکره با ترامپ استقبال نخواهد کرد.

نوبخت در خصوص دستگیری یکی از وزرای سابق رژیم صهیونیستی به جرم جاسوسی برای ایران، گفت: رژیم صهیونیستی از هر فرصتی برای انهام افکنی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، اما از اینکه این مورد چیست بی اطلاع و بی تقصیرم.

وی در خصوص کمپین یکی از ورزشکاران برای نخریدن کالا، اظهار داشت: یکی از صنایعی که همیشه سهم زیادی در رونق تولید ما داشته، صنعت خودرو است. به یاد دارم در گذشته و در شرایطی که تلاش می‌کردیم صنعت داخلی را تقویت کنیم، کمپینی برای نخریدن خودرو ایجاد شد. اما در این مورد خاص حرف منطقی است چراکه اگر کسی برای سودجویی خودرو یا هرکالای دیگری را گران عرضه می‌کند نباید از او خرید کرد و ما از این کار تشکر می‌کنیم.

نوبخت با بیان اینکه در دیپلماسی قهر و آشتی و صددرصد مخالف و موافق متصور نیست و کشور‌ها با یکدیگر در مسائل مختلف اتفاق و یا اختلاف منافع دارند، گفت: تلاش دشمنان بر این است که سهمیه ما را در اوپک بگیرند. الان هم بحث این است که تحریم نفتی را اعمال کنند که یکی از مذاکرات ما با اروپا این است که باید خرید قبلی خود را داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: در شرایطی که سهم ایران کاهش یابد، کشور‌های دیگر به دنبال آن هستند که این سهیمه را کسب کنند. این را به حساب هماهنگی‌های قبلی و دسیسه نباید گذاشت.

سخنگوی دولت در خصوص مهاجرت از شهر‌های کوچک به تهران و شهر‌های بزرگ، گفت: این موضوع یکی از سیاست‌های فعلی ما است و همچنان در راستای جلوگیری از مهاجرت به شهر‌های بزرگ در حال تلاش هستیم.

وی پیرامون ورود خودر‌های گران قیمت به کشور، اظهار داشت: خودرو‌های ثبت سفارش شده با ارز ٤٢٠٠ تومانی وارد می‌شود.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، پیرامون برگزاری جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بعد از هشت ماه و عزم اطلاع رسانی در خصوص محتوای این جلسه، گفت: روز گذشته بنده همزمان در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشتم و از محتوای این جلسه اطلاعی ندارم، اما جلسات بعدی را حتما اطلاع رسانی خواهم کرد.

سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری در مورد اظهارات منتقدان دولت در مورد قانون تامین مالی تروریسم تصریح کرد: منتقدان و مخالفان دولت به دنبال این هستند که تلاش‌های دولت را کم جلوه و بی تاثیر بیان کنند. در حالی که تلاش می‌شود بی جهت به معنی تامین مالی تروریسم ما را در لیست سیاه نگه دارند و بهانه‌ای شود برای آمریکا که ما را به لیست سیاه برگرداند و در این خصوص به ما انتقاد می‌کنند.

وی افزود: در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی ما سخت‌تر خواهد شد که در این صورت نیز باز به دولت انتقاد خواهند کرد که چرا این شرایط را ایجاد کردید؟ عده‌ای از هرچه که دولت را بتواند در شرایط سخت قرار دهد حمایت می‌کنند ولو اینکه این شرایط باعث تضعیف نظام شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص لایحه اصلاحی بودجه در شرایط اعمال تحریم، گفت: از اواخر سال گذشته و فروردین ماه امسال ٤ سناریو را بر اساس شدت تحریم تعریف کردیم و با اطلاعاتی که از وضعیت پیش رو در اختیار داشتیم، برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی افزود: البته فعلا تحریمی اعمال نشده و فقط شیپور جنگ را نواخته اند که برخی در این آزمون متاسفانه خوب عمل نکردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت باید نیاز‌های اصلی کشور را شناسایی و برطرف کند، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم نظارت و تنظیم بازار است که در جلسه روز گذشته نیز مقرر شد دستگاه‌های نظارتی به کمک اصناف با تمام قوا برای تنظیم بازار وارد شوند.

نوبخت در پایان پیرامون پرداخت افزایش حقوق کارکنان، گفت: درصد افزایش حقوق کارکنان به دستگاه‌ها پرداخت شده، اما نیازمند احکام است که در روز‌های آینده احکام آن صادر خواهد شد.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار