کد خبر: 913107
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد
رئیس جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تقسیم باغ‌ها به قطعات کوچک توجیه اقتصادی برای تولید محصولات کشاورزی ندارد و در این زمینه وزارت جهادکشاورزی وظیفه دارد جلوی این ساخت و سازها و تغییر کاربری اراضی را بگیرد.

اکبر فتحی در نشست خبری که به مناسبت هفته جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: ۵۰۰ هزار تن خرید مازاد بر مصرف گندم برای امسال  در استان آذربایجان‌شرقی پیش‌بینی شده که در این زمینه باید تمهیدات لازم انجام شود‌.

وی تصریح کرد: سیاست‌های حمایتی وزارت جهادکشاورزی از دو طریق اعتبارات دولتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های کشاورزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه جهادکشاورزی برای توسعه کاربری روستاها اقدام‌های خوبی انجام داده است، افزود: احداث شبکه‌های آبی، لایروبی قنات‌ها و بهره‌گیری از سیستم‌های نوین آبیاری از جمله تأمین زیرساخت‌های بخش کشاورزی است که در این زمینه ایجاد شهرک‌های کشاورزی در قالب شهرک گلخانه‌ای و شهرک‌های دامپروری از محل اعتبارات دولتی انجام می‌شود.

فتحی، یکی از سیاست‌های حمایتی استان را افزایش سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی از طریق ارائه تسهیلات بانکی عنوان کرد و گفت: پنج درصد سرمایه‌گذاری به بخش کشاورزی تعلق یافته که این میزان موجب 22 درصد اشتغال در این بخش شده است.

ایجاد واحدهای فرآوری برای 2.5 میلیون تن محصولات کشاورزی

وی با اشاره به اهمیت تشکیل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی بیان داشت: تلاش می‌کنیم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود، پنج درصد سرمایه‌گذاری در این بخش را به هفت درصد افزایش دهیم که در این زمینه دولت حمایت بی‌بدیلی از این صندوق داشته است.

فتحی یکی دیگر از سیاست‌های حمایتی از بخش کشاورزی را اعطای تسهیلات بانکی دانست و افزود: با توجه به اینکه محصولات کشاورزی فسادپذیر است، بنابراین باید برای بسته‌بندی و فرآوری این محصولات تمهیداتی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در استان نزدیک به 5 میلیون تن محصولات تولیدی وجود دارد که تاکنون برای 2.5 میلیون تن اقدام‌های فرآوری و بسته‌بندی انجام شده و تلاش می‌کنیم برای فرآوری بقیه محصولات، واحدهای صنایع تبدیلی ایجاد کنیم.

10 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای مناطق مرزی هزینه شده است

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات در مناطق برخوردار ۱۴ درصد و مناطق کم برخورد ۱۰ درصد است، گفت: توسعه گلخانه‌ها از طریق تسهیلات بانکی از سیاست‌های حمایتی بوده که در این زمینه تسهیلاتی از محل صندوق توسعه ملی به گلخانه‌ها اعطا می‌شود.

فتحی اضافه کرد: از ابتدای آغاز خط اعتباری مکانیزاسیون تاکنون نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ماشین‌آلات کشاورزی هزینه شده است.

 وی با بیان اینکه امسال در بخش کشاورزی از محل اشتغال پایدار روستایی و اشتغال فراگیر تسهیلات مناسبی اعطا می‌شود، گفت: ۴۰ درصد اعتبارات اشتغال پایدار روستاییان با نرخ سود ۶ درصد مربوط به بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تلاش می‌کنیم برای توسعه واحدهای تولیدی بخش کشاورزی به ویژه در صنایع تبدیلی و تکمیلی نیازمند اعتبار، تسهیلات اعطا شود.

فتحی اظهار کرد: از محل صندوق توسعه ملی با دستور مقام معظم رهبری برای مناطق مرزی استان نزدیک به 10 میلیارد تومان هزینه شده است. 

وی یادآور شد: فاز اول رودخانه‌های مرزی برای ایجاد زیرساخت‌ها و ایجاد شبکه‌های آبیاری با ۲۰ هزار هکتار انجام شده که در این زمینه با افزایش اراضی به ازای یک هکتار برای یک و نیم نفر اشتغال جدید ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در مرحله اول 320 میلیارد تومان تنها از منابع دولتی تخصیص یافته است.

فتحی با بیان اینکه 40 درصد تسهیلات مربوط به اشتغال روستایی به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، افزود: یک‌هزار و 300 میلیارد تومان تلفیقی از منابع داخلی بانکی بوده و 650 میلیارد تومان سهم دولت با نرخ صفر درصد و 650 میلیارد تومان آورده بانک‌ها با نرخ 18 درصد بوده که بعد از تخصیص یارانه دولت نرخ سود تسهیلات به 6 درصد افزایش یافته است.

تولید 5 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی

وی با اشاره به تخصیص 320 میلیارد تومان برای آذربایجان‌شرقی در مرحله اول اعطای تسهیلات بخش کشاورزی گفت: تاکنون نزدیک به ۱۸۰ میلیارد تومان طرح به کمیته‌های فنی شهرستان‌ها ارائه و مصوب شده تا پس از تائید از سوی دستگاه‌های متولی به بانک‌های عامل معرفی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در حال حاضر برای دو برابر سهمیه موجود پرونده معرفی کرده‌ایم که تعداد ۲۱۵ پرونده اشتغال روستایی مصوب شده است.

فتحی با اشاره به آخرین وضعیت تولیدات کشاورزی در استان عنوان کرد: کل محصولات تولیدی استان نزدیک به 5 میلیون تن است که 3 میلیون تن محصولات زراعی و یک میلیون تن محصولات باغی و نزدیک به یک میلیون تن محصولات دامی و 6 هزار تن محصولات شیلات را شامل می‌شود.

 

خسارت یک هزار و 700 میلیارد تومانی به محصولات کشاورزی در استان

وی میزان خسارت به محصولات کشاورزی را حدود یک هزار و 700 میلیارد تومان دانست و گفت: از ۳۷ حادثه طبیعی در کشور، تمام حوادث می‌تواند در استان اتفاق بیافتد که در این زمینه باید تمهیداتی برای حفظ محصولات کشاورزی انجام شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی اذعان داشت: امسال به دلیل سرمازدگی، تگرگ و سیل بیشترین میزان خسارت در شهرستان‌های مراغه، ملکان و اهر بوده است.

فتحی ادامه داد: ۸۵ درصد خسارات در استان به محصولات باغی و ۱۲ درصد به محصولات زراعی بوده است.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه بیمه محصولات کشاورزی تاکید کرد: خسارت تنها به افرادی تعلق خواهد گرفت که محصولات خود را بیمه کرده بودند و در این زمینه تنها محلی که برای خسارت محصولات کشاورزان وجود دارد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی است و جایگزین دیگری وجود ندارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تولید براساس نیاز صادرات از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در استان به ویژه در محصولات باغی است، یادآور شد: امسال در استان بارندگی خوبی داشتیم ولی در هر زمان باید در مصرف آب دقت ویژه‌ای داشته باشیم.

فتحی گفت: حدود ۳۵۰ هزار هکتار مزارع دیمی گندم در استان وجود دارد که خوشبختانه بیش از ۸۰۰ هزار تن تولید گندم در سال‌جاری پیش‌بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ۵۰۰ هزار تن خرید مازاد بر مصرف گندم پیش‌بینی شده که در این زمینه باید تمهیدات لازم انجام شود‌.

100 تن تخم‌مرغ وارد شده به کشور فاسد نبوده است

رئیس سازمان جهاد‌کشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 100 تن تخم‌مرغ وارد شده به کشور فاسد نبوده است، اظهار کرد: تاریخ مصرف محموله تخم‌مرغ‌های وارداتی گذشته بود ولی خوشبختانه بخشی از این تخم‌مرغ‌های در صنایع تبدیلی استان فرآوری و به پودر تخم‌مرغ تبدیل شد.

فتحی به اهمیت قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: احداث ساختمان در باغ‌ها موجب تنگ شدن عرصه برای تولید محصولات کشاورزی می‌شود. 

با تفریحات ویلاسازی و تغییرکاربری اراضی همراه نخواهیم بود

وی ادامه داد: تقسیم باغ‌ها به قطعات کوچک توجیه اقتصادی برای تولید محصولات کشاورزی ندارد و در این زمینه وزارت جهادکشاورزی وظیفه دارد جلوی این ساخت و سازها و تغییر کاربری اراضی را بگیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به ادعای بی‌اطلاعی مردم از ویلاسازی در باغ‌های استان تصریح کرد: برای باغ 500 هکتاری مکانی به وسعت 30 متر برای نگهداری وسائل کشاورزی نیاز است که در این زمینه با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی و با تشکیل پرونده مجوز احداث خانه باغ داده می‌شود.

فتحی با بیان اینکه اگر کسی به قانون تمکین نکند، قانون راهکاری برای تمکین افراد متخلف در نظر گرفته است، تاکید کرد: قلع و قمع ساختمان‌ها در مزارع وظیفه سازمان جهادکشاورزی است تا سطح تولیدات کشاورزی در استان کاهش پیدا نکند.

وی ادامه داد: با توجه به وظیفه سازمان جهادکشاورزی در زمینه ارتقای کمی و کیفی تولید محصولات کشاورزی باید مزارع استان را از پدیده تغییر کاربری حفظ کنیم در این زمینه کسی که در زمینی به مساحت 500 متر ویلا احداث می‌کند صرفاً برای تفریح است، بنابراین جامعه از ما انتظار نداشته باشد تا با این تفریحات همراه شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر