کد خبر: 913093
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
امریکا باردیگر نیرو‌های سوری و مقاومت را بمباران کرد
رسانه‌های سوری روز دوشنبه گزارش دادند بر اثر حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا به یک پایگاه ارتش در شهر «الهری» واقع در نزدیکی البوکمال چندین سرباز سوری کشته و زخمی شدند...
نیرو‌های سوری و عراقی در منطقه مرزی دو کشور مورد حمله هوایی قرار گرفتند، جایی که خط مقدم داعش است. امریکا به دلیل نگرانی از انتقام حشدالشعبی انجام این عملیات را تکذیب کرده و برخی نقش احتمالی رژیم‌صهیونیستی را مطرح کرده‌اند.

رسانه‌های سوری روز دوشنبه گزارش دادند بر اثر حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا به یک پایگاه ارتش در شهر «الهری» واقع در نزدیکی البوکمال چندین سرباز سوری کشته و زخمی شدند. شهرک الهری در نزدیکی مرز عراق واقع شده و اهمیت استراتژیک ویژه‌ای دارد. بخش اعظم این منطقه در کنترل نیرو‌های دولتی قرار دارد و بخش کوچکی نیز در اشغال داعش است. به این ترتیب برخی حدس و گمان‌ها، هدف این حمله هوایی را تقویت داعش در این منطقه حساس می‌دانند. پیش از این رئیس جمهور سوریه، گفته بود که امریکا به نیروی هوایی داعش تبدیل شده است. منابع نزدیک به مخالفان گزارش دادند بر اثر این حمله بیش از ۵۰ نفر از نیرو‌های متحد دمشق که عمدتاً عراقی بودند جان خود را از دست دادند. شهر البوکمال در نزدیکی مرز عراق است و نیرو‌های مقاومت سال گذشته موفق شدند زودتر از امریکا بر این منطقه مسلط شوند تا جلوی تلاش واشنگتن برای ایجاد منطقه حائل برای جدا کردن عراق و سوریه را بگیرند. این مناطق همچنین به دلیل اینکه منابع نفتی و گازی سوریه را در خود جای داده از اهمیت زیادی برای امریکا برخوردار است. رویترز به نقل از یکی از منابع نزدیک به دولت سوریه گزارش داد به احتمال زیاد پهپاد‌های امریکایی مواضع ارتش سوریه و محل استقرار گروه‌های عراقی بین البوکمال و التنف را بمباران کرده‌اند.

مقامات امریکایی در منطقه قویاً دخالت در این حمله را رد کردند و مدعی شدند که هیچ کدام از اعضای ائتلاف امریکایی در نزدیکی شهر البوکمال عملیات نداشته‌اند. در همین حال بعضی از ناظران احتمال دادند حمله توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. روز یک شنبه بنیامین نتانیاهو مدعی شده بود اسرائیل مواضع ایران را نه تنها در جنوب بلکه در کل سوریه هدف قرار خواهد داد. در همین حال، روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از منابع بلندپایه سیاسی در تل‌آویو تأکید کرد که به‌رغم هماهنگی اردن و اسرائیل برای اعمال فشار بر روسیه به منظور کاستن از نفوذ ایران در سوریه، مسکو پاسخ این خواسته را نداد. «زِوی بارئیل»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در روزنامه «هاآرتص» نوشت: اسرائیل و اردن از مسکو انتظار دارند که در این خصوص از نفوذ خود در بحران سوریه استفاده کند، اما روسیه پاسخی نداده، چون به دنبال رویارویی دیپلماتیک با متحد راهبردی خود یعنی جمهوری اسلامی ایران نیست. این اولین بار نیست که نیرو‌های خط مقدم مبارزه با داعش از سوی امریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها بمباران می‌شوند. طی دو سال گذشته چند بار به‌ویژه در دیرالزور امریکایی‌ها مواضع نیرو‌های دولتی و متحدانش را بمباران کردند، اما تشدید این حملات اخیراً نشان می‌دهد که آن‌ها از روند تحولات راضی نیستند و از هر ابزاری برای تغییر موازنه استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، نماینده پارلمان عراق با اشاره به اقدام ائتلاف امریکایی در هدف قرار دادن نیرو‌های الحشدالشعبی عراق در مرز سوریه، خواستار واکنش قاطع دولت و اخراج نیرو‌های این ائتلاف شد. «فردوس العوادی» نماینده ائتلاف «دوله القانون» عراق، دو شنبه (۱۸ ژوئن)، از دولت فدرال خواست تا عملیات‌های ائتلاف امریکایی موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را در این کشور متوقف کند. وی طی بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن در پایگاه خبری «المعلومه» منتشر شد، اعلام کرد: این ائتلاف شوم، هر روز به ما ثابت می‌کند که علیه عراق و فرزندان آن عمل می‌کند. یک بار با هدف قرار دادن فرزندان مخلص عراق و کشتار آن‌ها و بار دیگر با حمایت از تروریسم به شیوه‌های مختلف و امدادرسانی به آنها، این مسئله را به ما ثابت می‌کند.

نشست سه‌جانبه در ژنو

نمایندگانی از ایران، روسیه و ترکیه روز دو شنبه در «ژنو» با نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در خصوص ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه دیدار و گفت‌وگو کردند. این سه کشور از حدود دو سال قبل و پس از آزادسازی حلب مذاکراتی را در آستانه شروع کرده‌اند و این اولین بار است که آن‌ها در ژنو گردهم می‌آیند. دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل نقش مهمی در برگزاری این نشست داشت و مهم‌ترین محور مذاکرات روز گذشته درباره راه‌های تسهیل شروع به کار کمیته قانون اساسی جدید سوریه بود. در تاریخ ۳۰ ژانویه سال‌جاری میلادی در کنگره گفت‌وگو‌های ملی سوریه در «سوچی» روسیه، توافقاتی در خصوص ایجاد کمیته قانون اساسی سوریه حاصل آمد. کمیته فوق با همکاری دی‌میستورا، پیشنهاداتی را برای قانون اساسی جدید سوریه تدوین می‌کنند.

شکست مذاکرات در جنوب

رسانه‌های نزدیک به دولت سوریه گزارش دادند مذاکرات مسکو با امریکا و رژیم صهیونیستی بر سر جنوب سوریه هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته و با توجه به پاسخ منفی افراد مسلح به درخواست مصالحه، آغاز عملیات نیرو‌های سوری نزدیک شده است. روزنامه الوطن سوریه به نقل از یک منبع میدانی گزارش داد که ارتش سوریه مدت زمان زیادی منتظر نخواهد ماند تا تروریست‌ها تصمیم بگیرند که قصد مصالحه دارند یا جنگ. این منبع تأکید کرد، به نظر می‌رسد که تروریست‌ها در حال حاضر سودای جنگ دارند، چرا که برخی از اعضای کمیته‌های مصالحه را در هفته گذشته ترور کردند و به قتل رساندند. به گفته منبع سوری، تروریست‌ها درخواست‌های مکرر ارتش سوریه برای تسلیم شدن و تحویل دادن سلاح خود را نمی‌پذیرند. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز چهار شنبه گذشته اعلام کرد که پس از آزادسازی منطقه غوطه، ارتش سوریه تصمیم گرفت که به سمت جنوب برود و در این مناطق مانند سایر مناطق این کشور دو گزینه بیشتر وجود ندارد؛ مصالحه یا آزادسازی مناطق با توسل به زور. اسد اعلام کرد که روسیه با امریکا و اسرائیل بر سر جنوب در حال تماس است، ولی علی‌الظاهر، این تماس‌ها نیز هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته است. بنابر نوشته الوطن مذاکرات میان روسیه، امریکا و اسرائیل شکست خورده است، زیرا پرونده جنوب به مسئله خروج نیرو‌های امریکایی از پایگاه «التنف» در شرق سوریه گره زده شد و امریکا چنین چیزی را نمی‌پذیرد. همان طور که بشار اسد نیز اخیراً اعلام کرد که امریکا مدعی است که از التنف خارج می‌شود، ولی دروغ می‌گوید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Sweden
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
تیتر درست و به جایی انتخاب شده
said
|
Switzerland
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
سلام. برای انکه امریکایی های کثافت از سوریه خارج شوند و ملت این کشور ستم کشیده را ازاد بگذارند باید تلفات سنگین بدهند . باید از همه طرف به انها ضربه زد و از انها هدف ساخت در سراسر سوریه . باید این کثافت های اشغالگر را به خاک و خون کشید این تنها راه است باید نترسید و با ظالم نباید مدارا کرد.
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
با سلام به نر حقیر اگر به این حمله پاسخ سریع داده نه شود طرف مقابل جسور و پر رو میشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار