کد خبر: 913074
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
مديران بنگاه‌هاي شرط‌بندي سعي مي‌كنند با استفاده از تبليغات جذاب و اغوا كننده، كاربران را به پيش‌بيني نتايج مسابقات مختلف ترغيب كنند. در اكثر موارد مديران اين سايت‌ها بعد از جلب اعتماد كاربران، اقدام به كلاهبرداري از آنان در قالب‌هاي مختلف مي‌كنند.
سرهنگ ‌علي نيك‌نفس*‌

با شروع مسابقات فوتبال جام جهاني، شاهد فعاليت بنگاه‌هاي شرط‌بندي در فضاي مجازي هستيم، بنگا‌ه‌هايي كه با سود بردن از جذابيت‌هاي موجود و حساس كردن رقابت ميان كاربران، با استقبال مردمي مواجه شده است.
فعاليت اين سايت‌ها معمولاً در رقابت‌هاي مهم ورزشي نظير جام‌جهاني و بين قاره‌اي، المپيك و... به اوج خود رسيده و مديران بنگاه‌هاي شرط‌بندي سعي مي‌كنند با استفاده از تبليغات جذاب و اغوا كننده، كاربران را به پيش‌بيني نتايج مسابقات مختلف ترغيب كنند. برخي از اين سايت‌ها براي عضويت كاربران، درخواست واريز مبلغي قابل توجه كرده و در ادامه به آنها اجازه پيش‌بيني نتايج را مي‌دهند. در اكثر موارد مديران اين سايت‌ها بعد از جلب اعتماد كاربران، اقدام به كلاهبرداري از آنان در قالب‌هاي مختلف مي‌كنند.
مجرمان سايبري با طراحي سايت‌ها و درگاه‌هاي جعلي در صدد كلاهبرداري از كاربران و برداشت‌هاي غير‌مجاز از حساب بانكي آنان هستند. در اين راستا، راه‌اندازي سايت‌هاي پيش‌بيني نتايج مسابقات و نيز شرط‌بندي به زبان فارسي افزايش پيدا مي‌كند، لذا هموطنان عزيز بايد مراقب كلاهبرداران فضاي مجازي باشند.
اين سايت‌ها براي جذب مشتري و جلوگيري از شك كاربران به روند فعاليت خود، افرادي را به عنوان برنده اعلام و حتي اقدام به پرداخت جايزه‌هاي كوچك با مبالغ كم مي‌كنند تا از اين طريق كاربران را به سرمايه‌گذاري بيشتر ترغيب كنند.
پس از جلب اعتماد قرباني مبني بر فعاليت مجاز و سالم سايت و سرمايه‌گذاري با مبالغ كلان، سايت مذكور تمامي سرمايه وي را بلوكه كرده و از آن به بعد به پيام‌هاي كاربران و قربانيان خود پاسخ نمي‌دهد.
استفاده از ويروس‌ها و بدافزارها هم يكي ديگر از شگردهاي مجرمان سايبري است. مجرمان از اين طريق در قالب تماشاي آنلاين مسابقات به سيستم قربانيان نفوذ كرده و اطلاعات آنها را به سرقت مي‌‌برند. ‌
از همين رو توصيه مي‌شود كه شهروندان به هيچ عنوان فريب تبليغات دروغين و فريبنده اينترنتي برخي از افراد را نخورند، اين تبليغات اغوا كننده بيشتر در راستاي ترغيب كاربران براي پذيرش درخواست آنان، انجام مي‌شود.
بر اساس قوانين مطرح شده در قانون مجازات اسلامي (مواد 705 تا 710) شرط‌بندي و قمار جرم بوده و مجرمان بايد پاسخگوي اعمال مجرمانه خود باشند.
*رئيس اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار