کد خبر: 913063
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
ترس یا توصیه معاون بورس؟
اگر‌چه در روز‌های اخیر بازار سهام شاهد رشد فزاینده قیمت‌هاست، اما معاون بورس تهران تأکید می‌کند که به مردم عادی و افراد غیرحرفه‌ای به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که به طور مستقیم وارد معاملات بورس شوند. گویا حسینی با این توصیه اکید از چیزی شبیه اعتراض احتمالی غیر حرفه‌ای‌ها در پی التهاب فعلی نگران است.
روح‌الله حسینی مقدم در نشست خبری که در شرکت بورس تهران درباره تجربه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله برگزار شد، گفت: در چند روز اخیر زیاد پرسیده می‌شود که با توجه به رشد شاخص آیا توصیه می‌شود که مردم مستقیماً به بورس بیایند؟ جواب خیر است؛ چراکه بورس یک بازار کاملاً حرفه‌ای است، در نتیجه توصیه نمی‌کنیم که افراد غیر‌حرفه‌ای مستقیماً به بورس ورود کنند. وی ادامه داد: تعداد و عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان داده که قابلیت اتکا دارند. در سال‌های گذشته سابقه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران وجود داشته، اما خیلی سخت صندوق جدید به بورس اضافه شده است. معاون شرکت بورس اضافه کرد: در کشور ما این شکل از ابزار‌ها جا‌نیفتاده است، در یکی از کشور‌های آفریقایی دیدیم که تعداد شرکت‌های پذیرفته شده ۱۰ عدد است، اما تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله پذیرفته شده ۲۰ عدد بود که این به معنی اهمیت این صندوق‌هاست.
حسینی مقدم توضیح داد: مدیریت حرفه‌ای بر این صندوق‌ها وجود دارد؛ چراکه مدیر می‌داند چه موقع خرید و چه زمانی خارج شود، ولی مردم عادی معمولاً در موقعیت‌های مختلف معامله با هیجان رو‌به‌رو می‌شوند و این نارضایتی که در بورس می‌بینید نیز به همین دلیل است. از ظرفیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌شود استفاده‌های خوبی کرد. در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که تصمیم دولت و بانک مرکزی مبنی بر انجام معاملات روی گواهی‌های ثبت سفارش برای معاملات ارزی و به‌وجود آمدن نرخ سوم ارز بعد از نرخ ارز نیما و نرخ ارز آزاد، به افزایش قیمت دلار دامن زده و این موضوع باعث رشد شاخص بازار سرمایه شده است. فردین آقابزرگی درباره علت رشد یکباره قیمت‌ها در بورس تهران اظهار کرد: افزایش قیمت دلار در بازار غیر‌رسمی سبب افزایش درآمد شرکت‌های صادرات محور می‌شود و از آنجایی که تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی صادرات محور هستند، لذا این موضوع یکی از دلایل رشد شاخص بازار سرمایه است. وی ادامه داد: در وضعیت معاملاتی فعلی، بورس از نظر بازدهی به نقطه صفر سال رسیده و از سایر بازار‌ها از لحاظ سوددهی عقب‌تر است.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: شاید یکی از دلایل رشد معاملات بورس این باشد که انگیزه فعالان بازار برای نگهداری وجه نقد و اوراق درآمد ثابت کم شده؛ چراکه شرایط خاص اقتصادی که خواسته یا ناخواسته به وجود آمده باعث شده عمده تحلیل‌ها براساس این شرایط صورت پذیرد. اگر همچنان افزایش نرخ ارز‌های خارجی در بازار ادامه یابد انتظار می‌رود نقدینگی در بازار سهام به حرکت درآید.
وی ادامه داد: مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قابلیت انجام معاملات بر ثبت سفارش‌های ارزی، یک قیمت توافقی در بازار ارز به وجود می‌آورد و نرخ ارز برای صادرکننده و واردکننده بیشتر می‌شود و این یعنی یک بازار سومی برای ارز به وجود می‌آید که در رشد دماسنج بازار سرمایه تأثیرگذار است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: ایجاد نرخ سوم برای ارز به این معنی است که نرخ دلار در بازار غیر‌رسمی از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر می‌رود و در نتیجه شاخص بازار سهام تقویت خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار